Kolędy nie brzmią w toalecie

Anna DruśAnna Druś
opublikowano: 2015-12-22 22:00

Nie lubisz „Jingle Bells” i wolałbyś usłyszeć „Bóg się rodzi”? Muzykolog układający playlisty dla galerii handlowych tłumaczy, dlaczego to niemożliwe

Być może nie wszyscy sobie to uświadamiają, ale nad playlistą utworów, których słuchamy, kupując karpia w hipermarkecie albo perfumy w galerii handlowej, głowi się przez okrągły rok sztab ludzi z firm zajmujących się marketingiem sensorycznym. Tych samych, którzy również dbają o zapachy panujące w przybytkach handlu i wspomagające klientów w rozrzutnym otwieraniu portfela.

EAST NEWS

— Nasz zespół tworzą doświadczeni muzykolodzy i muzycy, znający się zarówno na psychologii, jak i muzyce. Układając listę świątecznych piosenek granych w galeriach handlowych już od listopada, biorą pod uwagę głównie dobrej jakości nowe covery znanych, najczęściej amerykańskich, świątecznych hitów — wyjaśnia Chris Sidor, Head of Music Department w spółce IMS, dbającej o marketing sensoryczny w 250 galeriach handlowych w Polsce, w tym stołecznych Złotych Tarasach i Galerii Krakowskiej. Lista tytułów nie zmieniła się od lat, a nowościom bardzo trudno się na nią przebić.

— W okresie świąt klienci są absolutnymi tradycjonalistami, nie akceptują nowości i chcą słuchać tylko tego, co już znają i co ze świętami im się kojarzy. Bardzo rzadko od wykonawców wychodzi nowa piosenka, która ma szansę szybko stać się hitem i spełnić swoją funkcję także w sklepach — tłumaczy Chris Sidor. Przypomina również, że zadaniem jego i kolegów przygotowujących świąteczną playlistę dla handlu bardzo ważne jest właściwe dobranie brzmień instrumentów do typu sklepu.

— W sklepie sportowym musi to być świąteczny, skoczny pop. W galerii ogólnej już raczej brzmienia jazzowe, i tak charakterystyczne dla większości świątecznych aranżacji — twierdzi Chris Sidor.

Z tego również powodu jesteśmy w sklepach „skazani” wyłącznie na anglojęzyczną mieszankę, głównie z połowy XX w. Zdaniem Chrisa Sidora Polakom ze świętami w języku polskim kojarzą się wyłącznie kolędy lub pastorałki o wydźwięku religijnym, a takie utwory nie pasują do galerii handlowej, gdzie głośniki zainstalowane są w różnych wnętrzach, również na parkingu czy w toaletach. — A kto zaakceptowałby kolędę w toalecie? — pyta retorycznie muzyk. Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest powszechnie akceptowany przez klientów hit Skaldów „Z kopyta kulig rwie”. Musimy więc pogodzić się z faktem, że pochodzące z niego „papapapa” jest jedynym polskim akcentem wśród „Last Christmas”, „Jingle Bells” czy „All I Want for Christmas”.

Świąteczne przeboje w świątyniach handlu

1. Winter Wonderland
2. Santa Claus is Coming to Town
3. Jingle Bells
4. White Christmas
5. Let it Snow, Let it Snow, Let it Snow
6. Sleigh Ride
7. Santa Baby
8. Happy Christmas (War is Over)
9. Jingle Bell Rock
10. Frosty the Snowman
11. Last Christmas
12. All I Want for Christmas is You

Źródło: IMS

Świąteczne przeboje w świątyniach handlu

1. Winter Wonderland
2. Santa Claus is Coming to Town
3. Jingle Bells
4. White Christmas
5. Let it Snow, Let it Snow, Let it Snow
6. Sleigh Ride
7. Santa Baby
8. Happy Christmas (War is Over)
9. Jingle Bell Rock
10. Frosty the Snowman
11. Last Christmas
12. All I Want for Christmas is You

Źródło: IMS