Kolej jako element łańcucha oraz SCM jako sposób zarządzania przedsiębiorstwem transportowym

Krzysztof Szlaga
opublikowano: 2010-06-28 12:55

W przypadku przedsiębiorstw z branży transportowej pojęcie łańcucha dostaw (SC) i jego zastosowanie ma dwie płaszczyzny - mówi Krzysztof Szlaga, członek zarządu, dyrektor pionu zarządzania łańcuchem dostaw, CTL Logistics.

Z jednej strony — firmy te są często najważniejszym elementem łańcucha dla swoich klientów, realizując dla nich usługi transportowe. Z drugiej zaś — same te przedsiębiorstwa, tj. prywatny operator kolejowy, którego reprezentuję, mogą być zorganizowane zgodnie z filozofią zarządzania łańcuchem dostaw, stosując funkcjonalną strukturę organizacyjną, podporządkowaną realizacji głównego celu działalności.

Nowoczesny łańcuch dostaw i jego efektywność kosztowa są kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Jego właściwe zdefiniowanie, zrozumienie, a przede wszystkim wprowadzenie w firmie jest jednak bardzo różne zależnie od oferowanego produktu czy usługi.

Realizacja usługi przewozowej, wybór formy transportu, zależą od wartości, długości tras, (nie)bezpieczeństwa przewożonego towaru i przede wszystkim wysokości stawki przewozowej. W niektórych przypadkach jednak waga tych elementów się zmienia lub pojawiają się dodatkowe wymagania, które mogą diametralnie zmienić ocenę poszczególnych rodzajów transportu. Ciekawym przykładem są chociażby przewozy na dużej odległości kontenerów z półproduktami do dalszego przetworzenia. Pewność przewozu i jego punktualność są np. dla przedsiębiorstw z branży automotive czy RTV/AGD absolutnie kluczowe ze względu na zestrojenie produkcji w ramach "just in time". Natomiast ze względu na wysoką wartość jednostkową transportowanych towarów rola ceny ewidentnie się zmniejsza.

Przy takich wymaganiach konieczna jest perfekcja i nastawienie organizacji uczestniczących w łańcuchu dostaw na najbardziej efektywną realizację zadania. To nastawienie dotyczy wspomnianej drugiej płaszczyzny łańcucha dostaw. W

CTL Logistics zmieniliśmy całkowicie model zarządzania grupą kapitałową na w pełni funkcjonalną strukturę organizacyjną.

Kluczowe cele realizowane przez pion zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) to: opty- malizacja realizacji zlecenia, podnoszenie jakości obsługi klienta, pełna transparent- ność kosztów realizacji, maksymalna utylizacja zasobów, scentralizowane zakupy i aktywne zarządzanie poziomem zapasów. Wszystkie te elementy są spięte przez system informatyczny, bez którego nie da się prowadzić skutecznego SCM. Dzięki tej zmianie CTL realizuje nowe, coraz bardziej złożone projekty logistyczne.