PKP, NDI Developement oraz Semeko Grupa Inwestycyjna planują utworzyć podmiot mający zagospodarować nieruchomości w centrum Gdyni. Wniosek trafił już do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). To ważny krok w przygotowaniach do realizacji projektu deweloperskiego pod nazwą Gdynia Międzytorze, planowanego w śródmiejskiej części miasta. Projekt był planowany do realizacji już wiele lat temu, ale poprzedni zarząd PKP zamroził deweloperskie inwestycje na kolei. Niedawno Alan Beroud, prezes kolejowej grupy, zapowiedział ich reaktywację.
List intencyjny w sprawie przystąpienia NDI Development do spółki joint venture PKP i Semeko podpisano 20 listopada 2024 r. Warunkiem zawarcia umowy jest uzgodnienie warunków biznesowych, a także uzyskanie zgód korporacyjnych oraz decyzji UOKiK.
„Gdynia Międzytorze to jeden z priorytetowych odmrażanych przez Grupę PKP projektów deweloperskich. Inwestycją kieruje spółka Xcity Investment [z grupy PKP red.], która obecnie jest na etapie aktualizacji projektu z 2014 r., obejmującego zakres prac, harmonogram oraz wizualizacje. Spółka rozpoczęła również prace przygotowujące grunty pod inwestycję. Projekt zakłada kompleksową rewitalizację terenu pokolejowego w celu przekształcenia go w nowoczesną, wielofunkcyjną przestrzeń z budynkami mieszkalnymi. Wartość inwestycji wynosi ponad miliard złotych” – czytamy w odpowiedzi PKP na pytanie PB.
Początkowo partnerem PKP w realizacji projektu Gdynia Międzytorze była tylko spółka Semeko z Gdyni. Planowano wówczas budowę 345 tys. m kw. powierzchni mieszkalnej z lokalami usługowymi, biurami i hotelem. Inwestycja miała się rozpocząć się w 2017 r. i zakończyć w 2026, a jej wartość szacowano wtedy na 3 mld zł. Nie wiadomo czemu teraz kwota jest niższa.
Włączenie do projektu także NDI Development nie jest zaskoczeniem. Prezesem tej spółki jest Jarosław Bator, który przed laty był członkiem zarządu PKP i rozwijał deweloperską działalność kolejowej grupy, więc świetnie zna specyfikę realizacji tego typu inwestycji. Na razie NDI Development nie udziela jednak informacji o gdyńskim projekcie.
Deweloper z kłopotami
Włączenie w projekt kolejnego dewelopera może być zasadne także w obliczu pojawiających się ostatnio w mediach informacji o kłopotach finansowych firmy Semeko, związanych np. z realizacją innej jej inwestycji – Morska Park w Gdyni. Receptą na jej dokończenie miało być stworzenie wspólnego przedsiębiorstwa z Develią, który jako większościowy udziałowiec spółki celowej miał przejąć za 75 mln zł inwestycję poza pierwszym etapem liczącym 157 mieszkań (ten miała dokończyć Semeko).
– Transakcja, choć jest jedną z największych z dotychczas przez nas przeprowadzonych, nie jest dla nas absolutnie niczym nowym. W przeszłości realizowaliśmy już projekty wraz z innymi deweloperami i innymi partnerami biznesowymi, więc takie rozwiązania biznesowe mieszczą się ramach naszego modelu – mówił w marcu portalowi trójmiasto.pl Adam Mościński, wiceprezes Semeko.
Ostatecznie Develia podpisała umowę joint venture w marcu 2024 r., przejmując większościowe udziały, ale nie z Semeko, tylko funduszem Rockbridge TFI. Deweloper z Gdyni już nie był udziałowcem. Nowa inwestycja Develii powstaje na tym terenie od zera.
Przed przesłaniem publikacji do druku nie udało nam się uzyskać komentarza od Semeko.
Lista inwestycji
Do sytuacji deweloperskiej spółki nie odnosi się też PKP. Przedstawiciele kolejowej grupy przypominają natomiast, że oprócz gdyńskiego projektu planują realizować także inne inwestycje z różnymi deweloperami.
„Gdynia Międzytorze to jeden z kilku obecnie znajdujących się na liście odmrażanych przez Grupę PKP projektów deweloperskich. We wrześniu została zaktualizowana umowa z Ghelamco na budowę kompleksu biurowego oraz nowego Dworca Warszawa Gdańska w Warszawie. Na liście priorytetowej znajdują się również projekty w Krakowie czy Mińsku Mazowieckim” – informuje PKP.
