Kolejny rekord słowackiej motoryzacji

opublikowano: 12-01-2020, 22:00

Z taśm fabryk w Bratysławie, Trnavie, Żylinie i Nitrze zjechało w 2019 r. ponad 1,1 mln samochodów. W tym roku ma ich być 1,15 mln.

1,1 mln aut wyprodukowały słowackie fabryki samochodowe w ubiegłym roku. To nowy rekord, choć tylko o 1 proc. wyższy niż w 2018 r. — wynika z informacji Słowackiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (ZAP). Oznacza to, że licząca 5,45 mln mieszkańców Słowacja, w której fabryki mają Jaguar Land Rover, Kia Motors, Volkswagen oraz PSA, nadal jest światowym liderem w produkcji samochodów per capita. Na 1 tys. mieszkańców przypadły 202 auta (o jedno więcej niż rok wcześniej). Na kolejnych miejscach znalazły się Czechy (126) i Słowenia (100), a średnia w Europie to 37 aut na 1 tys. mieszkańców.

CZTERY MILIONY KII:
CZTERY MILIONY KII:
Fabryka Kia Motors w słowackiej Żylinie ruszyła w 2006 r. Wiosną 2018 r. z jej taśm zjechało trzymilionowe auto, a w tym roku produkcja powinna się zbliżyć do 4 mln sztuk.
Fot. Bloomberg

Dotychczas wyniki produkcji w 2019 r. ujawniły dwie z działających na Słowacji firm. Koncern PSA wypuścił prawie 371,2 tys. pojazdów, czyli o 5,4 proc. więcej niż przed rokiem. Jego przedstawiciele oczekują w tym roku kolejnego wzrostu, choć nie precyzują, jak dużego. Rekordowo wysoka była w minionym roku produkcja słowackich zakładów firmyKia: sięgnęła 344 tys. aut. Koreańczycy zapowiadają, że w tym roku o około 3,5 proc. zmniejszą skalę działalności i z taśm słowackiej fabryki zjedzie 332 tys. samochodów. Volkswagen nie podał dotychczas konkretnych danych, ma to zrobić wkrótce. Jednak Lucia Kovarovičová Makayová, rzeczniczka słowackich zakładów VW, powiedziała, że w 2019 r. koncern wciąż był największym producentem samochodów w tym kraju. Od lat przemysł motoryzacyjny jest głównym motorem napędowym słowackiej gospodarki. Bezpośrednio przy produkcji samochodów pracuje ponad 177 tys. osób, czyli prawie 9 proc. ogółu zatrudnionych.W tej sytuacji nie dziwią braki wykwalifikowanych pracowników, co — zdaniem przedstawicieli ZAP — jest jedną z najpoważniejszych barier rozwoju branży.

— Niepokoją nas działania rządu, które obniżają konkurencyjność kraju — mówi Alexander Matušek, prezes związku.

Ma na myśli m.in. plany podwyższenia płacy minimalnej. U południowych sąsiadów wzrosła też w 2019 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów — o 3,5 proc. Było ich 101,6 tys. (czyli zaledwie 9,2 proc. krajowej produkcji). Najpopularniejsze nie są jednak marki, które produkuje się na Słowacji, lecz czeska Škoda.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane