Czytasz dzięki

Kolejny rekord słowackiej motoryzacji

opublikowano: 12-01-2020, 22:00

Z taśm fabryk w Bratysławie, Trnavie, Żylinie i Nitrze zjechało w 2019 r. ponad 1,1 mln samochodów. W tym roku ma ich być 1,15 mln.

1,1 mln aut wyprodukowały słowackie fabryki samochodowe w ubiegłym roku. To nowy rekord, choć tylko o 1 proc. wyższy niż w 2018 r. — wynika z informacji Słowackiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (ZAP). Oznacza to, że licząca 5,45 mln mieszkańców Słowacja, w której fabryki mają Jaguar Land Rover, Kia Motors, Volkswagen oraz PSA, nadal jest światowym liderem w produkcji samochodów per capita. Na 1 tys. mieszkańców przypadły 202 auta (o jedno więcej niż rok wcześniej). Na kolejnych miejscach znalazły się Czechy (126) i Słowenia (100), a średnia w Europie to 37 aut na 1 tys. mieszkańców.

Fabryka Kia Motors w słowackiej Żylinie ruszyła w 2006 r. Wiosną 2018
r. z jej taśm zjechało trzymilionowe auto, a w tym roku produkcja powinna się
zbliżyć do 4 mln sztuk.
Zobacz więcej

CZTERY MILIONY KII:

Fabryka Kia Motors w słowackiej Żylinie ruszyła w 2006 r. Wiosną 2018 r. z jej taśm zjechało trzymilionowe auto, a w tym roku produkcja powinna się zbliżyć do 4 mln sztuk. Fot. Bloomberg

Dotychczas wyniki produkcji w 2019 r. ujawniły dwie z działających na Słowacji firm. Koncern PSA wypuścił prawie 371,2 tys. pojazdów, czyli o 5,4 proc. więcej niż przed rokiem. Jego przedstawiciele oczekują w tym roku kolejnego wzrostu, choć nie precyzują, jak dużego. Rekordowo wysoka była w minionym roku produkcja słowackich zakładów firmyKia: sięgnęła 344 tys. aut. Koreańczycy zapowiadają, że w tym roku o około 3,5 proc. zmniejszą skalę działalności i z taśm słowackiej fabryki zjedzie 332 tys. samochodów. Volkswagen nie podał dotychczas konkretnych danych, ma to zrobić wkrótce. Jednak Lucia Kovarovičová Makayová, rzeczniczka słowackich zakładów VW, powiedziała, że w 2019 r. koncern wciąż był największym producentem samochodów w tym kraju. Od lat przemysł motoryzacyjny jest głównym motorem napędowym słowackiej gospodarki. Bezpośrednio przy produkcji samochodów pracuje ponad 177 tys. osób, czyli prawie 9 proc. ogółu zatrudnionych.W tej sytuacji nie dziwią braki wykwalifikowanych pracowników, co — zdaniem przedstawicieli ZAP — jest jedną z najpoważniejszych barier rozwoju branży.

— Niepokoją nas działania rządu, które obniżają konkurencyjność kraju — mówi Alexander Matušek, prezes związku.

Ma na myśli m.in. plany podwyższenia płacy minimalnej. U południowych sąsiadów wzrosła też w 2019 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów — o 3,5 proc. Było ich 101,6 tys. (czyli zaledwie 9,2 proc. krajowej produkcji). Najpopularniejsze nie są jednak marki, które produkuje się na Słowacji, lecz czeska Škoda.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane