Kompetencje przyszłości według biznesu. Czego naprawdę szukamy w młodych pracownikach?

Partnerem publikacji jest Soonly Finance
opublikowano: 2024-11-20 11:41

Anna Panek z Soonly Finance podkreśla, że system edukacji musi się dostosować do wymagań współczesnego rynku pracy, rozwijając kompetencje przyszłości. W wywiadzie dla „Pulsu Biznesu” opowiada o oczekiwaniach pracodawców wobec młodych ludzi, potrzebie praktycznego podejścia do nauczania i roli firm w kształceniu przyszłych pracowników.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Anna Panek, członek zarządu odpowiedzialna za HR i administrację w Soonly Finance, w rozmowie z „Pulsem Biznesu” przedstawiła złożony obraz młodych ludzi wchodzących na rynek pracy. Choć wielu absolwentów szkół i uczelni wyróżnia otwartość na naukę oraz entuzjazm, część reprezentuje postawę roszczeniową.

– Niektórzy młodzi oczekują wyłącznie tego, co firma może im dać, bez poczucia obowiązku wniesienia czegoś od siebie – zauważa Panek.

Kluczowe kompetencje, które powinien posiadać idealny pracownik, to efektywna komunikacja, krytyczne myślenie i przedsiębiorczość. Jednak według ekspertki te umiejętności są dziś rzadko rozwijane w szkołach. Wskazuje na konieczność reformy systemu edukacji, zwłaszcza w zakresie odchudzenia podstawy programowej i większego skupienia się na kompetencjach przyszłości, takich jak kreatywność, zdolność do pracy w zespole czy umiejętność adaptacji.

Wyzwania i inicjatywy firm prywatnych


Soonly Finance aktywnie włącza się w proces kształcenia młodzieży. Przykładem jest program stażowy dla uczniów szkół średnich, który odniósł sukces dzięki zaangażowaniu mentorów i świeżemu spojrzeniu młodych ludzi na biznesowe procesy.

- Takie projekty pokazują, że nawet niewielkim nakładem można stworzyć wartościowe doświadczenie dla uczniów, które z korzyścią działa na obie strony – podkreśla Panek. Firma wspiera również inicjatywy edukacyjne, takie jak projekt ABC Empathy, uczący dzieci wczesnoszkolnych empatii i zrozumienia dla osób z różnymi dysfunkcjami.

Rola technologii w edukacji


Sztuczna inteligencja, zdaniem Panek, jest niezbędna jako narzędzie wspierające edukację, ale nie zastąpi ludzkiej relacji w procesie uczenia się.

– AI może optymalizować procesy, ale kluczowa zawsze będzie obecność człowieka, który zarządza technologią i relacjami w zespole – mówi.