Koncesje staną się licencjami

Marcin Bołtryk
opublikowano: 2000-12-21 00:00

Koncesje staną się licencjami

Firmy chcące zachować licencje na wykonywanie transportu międzynarodowego będą miały 2 lata na dostosowanie się do wymogów określonych w ustawie. Najtrudniej będzie sprostać wymogowi posiadania podwyższonego zabezpieczenia finansowego.

Zmieni się system przyznawania licencji na wykonywanie transportu międzynarodowego. 1 stycznia 2001 r. wszystkie dotychczasowe koncesje automatycznie staną się licencjami.

Bez porozumienia

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych dostało kilka dni na wyrażenie opinii o projekcie ustawy regulującej zasady przyznawania licencji.

— Nie udało nam się wziąć udziału w przygotowywaniu ustawy. Projekt zaopiniowaliśmy krytycznie, na wiele spraw nie wyraziliśmy zgody. Jednak ustawa musi wejść w życie, bo w przeciwnym razie licencje przestaną obowiązywać 1 stycznia 2002 roku — zaznacza Tadeusz Wilk, dyrektor Departamentu Transportu ZMPD.

Nowe zasady

Wszystkie firmy mające koncesję, w 2001 r. staną się posiadaczami licencji. W ciągu 2 lat od wejścia w życie ustawy (czyli do 31.12.2004) przewoźnicy będą musieli spełnić warunki uzyskania tej licencji.

— Pierwszym z nich jest warunek uzyskania tzw. cpc, czyli certyfikatu kompetencji zawodowej. Uzyskanie go będzie możliwe po odbyciu szkolenia zakończonego egzaminem. Przewoźnicy z 5-letnią praktyką będą zwolnieni z obowiązku odbycia szkolenia. Kolejnym niezbędnym do uzyskania licencji warunkiem będzie posiadanie zabezpieczenia finansowego na każdy samochód (9 tys. EUR na pierwszy samochód i po 5 tys. EUR na każdy następny).

W licencji otrzymanej przez firmę na podstawie posiadanych koncesji umieszczone zostaną wpisy zgodne ze stanem koncesyjnym. Oznacza to, że jeśli firma miała koncesję na 5 krajów, licencja będzie obowiązywała w 5 krajach.