Kongres Nowoczesnej Dystrybucji - kierunki rozwoju handlu w Polsce [ZAPIS RELACJI]

  • Materiał partnera
opublikowano: 18-11-2019, 08:45

18 listopada w Hilton Warsaw Hotel and Convention Centre odbył się Kongres Nowoczesnej Dystrybucji. To prestiżowe wydarzenie, które skupiło w jednym miejscu kadrę zarządzającą sektorów handlu, przetwórstwa i dystrybucji. Oto zapis relacji na żywo.

W pierwszym tak dużym wydarzeniu dla sektora handlu w Polsce udział wzięli prezesi 16 międzynarodowych sieci handlowych zrzeszonych w POHiD, którzy – jako prelegenci – wyznaczyli strategiczne kierunki działania sektora handlu Polsce w trzech obszarach: nowe technologie i transformacja cyfrowa, nowy model biznesu, perspektywy współpracy handlu, przetwórstwa i dystrybucji.

Zwieńczeniem kongresu była gala podczas której poznaliśmy Laureatów konkursu Modern Retail Awards. W kategorii Retail Tech Award statuetka powędrowała do ZenCard. 

Jacek Sygitowicz, wiceprezes ZenCard

Z kolei zwycięzcą w kategorii Food & Farming została Mleczarnia EkoŁukta.

Robert Saluda, prezes Mleczarni EkoŁukta

Nagrodę specjalną odebrała też prezes POHiD Renata Juszkiewicz. 

17:00

Kongres już dobiegł końca, ale studio Pulsu Biznesu odwiedzili jeszcze kolejni goście. 

Największym wyzwaniem dla sieci spożywczych pozostaje deficyt pracowników, szczególnie odczuwalny w dużych miastach - mówi Bartłomiej Grelewicz, dyrektor Pionu Promocji w Kaufland Polska.

Polscy producenci mebli stanowią drugą co do wielkości grupę dostawców dla firmy Ikea - współpracujemy dziś z 90 dostawcami z Polski, którzy odpowiadają za 18 proc. globalnej sprzedaży - wylicza Katarzyna Warchał, członek zarządu Ikea Purchasing.

16:48

Prezes POHiD oficjalnie zakończyła I Kongres Nowoczesnej Dystrybucji i podziękowała uczestnikom. Wcześniej odwiedziła studio biznesu, gdzie opowiedziała o założeniach wydarzenia i kierunkach rozwoju sektora handlu. 

- Zmiany w przepisach, rewolucja technologiczna i nowe nawyki konsumenckie, diametralnie zmieniają oblicze branży handlowej. By firmy mogły dalej się rozwijać, muszą dokonać redefinicji dotychczasowych modeli biznesowych - mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

16:40

O tym, jak technologię wpływają na branżę kosmetyczną mówi Henryk Orfinger. 

Branża kosmetyczna rozwija się w stabilnym tempie i nic nie wskazuje na zmianę trendu w najbliższej przyszłości - przekonuje Henryk Orfinger, wiceprezes Dr Irena Eris S.A.

16:35

Gościem kongresu był również Christian Verschueren, Dyrektor Generalny, EuroCommerce.

Po pierwsze: technologia, po drugie: mizerny wzrost gospodarczy i po trzecie: zdrowie i środowisko naturalne - to megatrendy w handlu, które wyznaczą być albo nie być przedsiębiorstw w tej branży - wskazuje Christian Verschueren, dyrektor generalny EuroCommerce, największej europejskiej organizacji zrzeszającej handlowców z ponad 6 mln członków.

16:30

Jeden z ostatnich dziś paneli, poświęcony inwestycjom społecznym.

16:14

Tak wyglądała pierwsza część bloków tematycznych. 

15:59

W naszym studiu rozmowa na temat regulacji unijnych. - Po wdrożeniu dyrektywy odpadowej koszty związane z realizacją celów recyklingowych wzrosną o 30 proc. - szacuje Jakub Tyczkowski, prezes Rekopolu

15:48

Ciekawe rzeczy dzieją się nie tylko na salach konferencyjnych. 

15:40

Ostatnim wystąpieniem pierwszej części bloku poświęconego megatrendom był temat personelu 4.0, a o swoich doświadczeniam opowiedział Michał Zaremba, Commercial Director, Sagra Technology.

15:27

Dariusz Stasik przedstawia rozwiązania architektonicze, wpływające na lepsze samopoczucie osób przebywających w budynku. - Zaobserwowaliśmy zmniejszenie zachorowań o 30 proc., co jest dużą oszczędnością dla firmy - mówi. 

15:20

W bloku megatrendów technologicznych trwa wystąpienie Dariusza Stasika, prezesa W.P.I.P. - Siedziba naszej firmy to budynek zeroenergetyczny, całą energię pozyskujemy ze źródeł odnawialnych, w systemie LEED jesteśmy na poziomie Platinum - podkreśla. 

15:12

Równolegle odbywa się debata na temat produktów lokalnych i ekologicznych, z udziałem m.in. Christope'a Rabatela. 

15:05

Kolejny omawiany projekt dotyczy firmy ZenCard, a Jarosław Sygitowicz, wiceprezes zarządu. - Używamy systemu, który uczy się zachowań klienta. Jesteśmy w stanie nauczyć ten system lokalizacji, wiemy czy klient mieszka w małej miejscowości czy dużym mieście. Jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie czy konkretne działania marketingowe przekładają się na korzyść dla firmy - opowiada. 

14:56

Pod uwagę braliśmy wygląd sklepu, asortyment, dodatkowe usługi, szybkie zamówienie oraz komunikację zmian klientom - mówi Rafał Reif.  - W dostawie stworzyliśmy aplikację, która pozwalała zamówić gotowy posiłek z trasy. Narzędzie obliczało czas i odległość, by konsument otrzymał gotowe danie w optymalnym momencie - tłumaczy. 

14:50

Na scenie teraz Rafał Reif (Head of Retail & Fashion, Accenture) omawia projekt firmy Autogrill, wywodzącej się z Włoch sieci restauracyjnej. Firma przemodelowała swoje punkty w oparciu o badania doświadczeń klienta. 

14:38

- Do tej pory paradygmat sprzedaży był oparty na wymianie np. usługi za pieniądz. Żeby sprostać temu paradygmatowi w online musimy zapewnić narzędzia, żeby transakcja dokonywała się w czasie rzeczywistym, była wygodna i bezpieczna - mówi Adrian Kurowski. 

14:30

Zaczynamy kolejną debatę: "Let's make it personal - podążać za klientem". Udział w niej biorą Adrian Kurowski (dyrektor Visa w Polsce), Dariusz Stasik (prezes zarządu, W.P.I.P.), Marek Wieteska (prezes zarządu, Selfmaker), Zbigniew Wiśniewski (wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa).

14:26

W studiu Pulsu Biznesu kolejny gość - Andrzej Skubiszewski, prezes JTI Polska. 

Innowacje technologiczne nie mają fundamentalnego wpływu na modele biznesowe w branży tytoniowej , której rozwój opiera się przede wszystkim na ciągłym ulepszaniu procesów, a nie na "disruption" - zauważa Andrzej Skubiszewski, prezes JTI Polska.

14:20

Carolina Garcia-Gomez dzieli się doświadczeniami Ikei w zakresie wykorzystania w  danych w poprawianiu doświadczeń zakupowych i transformacji modelu biznesowego.  

14:17

Tak wyglądała pierwsza część Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji. Ciekawe wystąpienia, inspirujące debaty i dużo wiedzy na temat przyszłości handlu. 

14:11

W drugiej sali trwa debaty z udziałem Beaty Jankowiak (członek zarządu, Jeronimo Martins Polska), Artura Rytla (prezes zarządu, Green Holding), Aleksandry Robaszkiewicz (Head of Corporate Communications, Lidl Polska) oraz Katarzyny Warchał (członek zarządu, IKEA Purchasing). Uczestnicy omawiają możliwe strategie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz możliwości współpracy z sieciami handlowymi. 

14:07 

Carolina Garcia-Gomez (prezes zarządu, Ikea Retail Polska), Zdzisław Mikłaszewicz (Dyrektor Biura Strategii i Rozwoju Produktów, eService) oraz Alejandro Paz Olivares (Director, Global Data & Analytics, Procter & Gamble) rozmawiają o wykorzystaniu danych i o tym jak zlewarować zastosowanie ekosystemu BI. 

14:00

Wracamy po przerwie. Kongres podąża teraz dwiema ścieżkami. Równolegle odbywają się dyskusje dotyczące produkcji i dystrybucji oraz technologii i dystrybucji. 

13:10

- Handel przechodzi ogromną zmianę. Największe spółki są zajęte tym, żeby w tych nowych warunkach przetrwać. Handel tradycyjny nie umarł, ale zmierza w kierunku hybrydy między online'em i offline'em - podsumowuje Marcin Petrykowski. 

13:00

- Konsumenci chcą doświadczenia bliskości, chcą poczuć się ważni. Internet dał konsumentowi mocniejszą pozycję - mówi Marcin Petrykowski. - Ten nowy świat polega na tym, że Gucci konkuruje z marką lokalną, za którą stoi czterech hipsterów. Każdy konkuruje z każdym, ale też każdy może być partnerem - dodaje. 

12:57

Ostatnie wystąpienie przed przerwą. Marcin Petrykowski (Managing Director, Regional Head & CEO EMEA CEE, S&P Global Ratings) opowiada o transformacji modeli biznesowych w nowoczesnym handlu i dystrybucji. 

12:54

O ekotrendach rozmawiają też goście Pulsu Biznesu. 

Przeciętny Polak rocznie przeznacza na ekologiczną żywność ok. 6 EUR. Dla porównania, Niemcy wydają na produkty bio 100 EUR a mieszkańcy Dani i Szwajcarii - równowartość 250 EUR. Ta przepaść to efekt nie tylko różnicy w zamożności społeczeństw lecz także ciągle słabej ekologicznej świadomości wśród Polaków - podkreśla Karol Gębka dyrektor handlowy Farmy Świętokrzyskiej.

12:50

Ciekawa dyskusja liderów nt. przyszłości. 

12:45

Dyskusja liderów zmierza do podsumowań. - Prędkość zmiany, która nas czeka jest niesłychanie większa niż do tej pory. Ta prędkość dotyczy trzech wymiarów - technologicznego, społecznego i środowiskowego. Każdy jest odrębnym działaniem. Rewolucja technologiczna skokowo zwiększy produktywność. Do tej zmiany trzeba się przygotować, angażując różne środowiska. One powinny się zastanowić, jak wykorzystać te zmiany, by polepszyły poziom życia - mówi Marek Szeib. 

12:38

Kolejna rozmowa w studiu Pulsu Biznesu. 

Polacy są jednym z najnowocześniejszych narodów na rynku płatności, na którym dziś coraz chętniej wykorzystywane są aplikacje mobilne - mówi Katarzyna Zubrzycka, Head of Merchant and Acquirer CEE Visa.

12:34

Zmiany są nieodłączną częścią rynku, problemem może być tempo tych zmian. Trzeba też wziąć pod uwagę zmieniające się społeczeństwo, które już nie chce posiadać. Jest rosnąca grupa klientów, której celem nie jest nabywanie dóbr - mówi Henryk Orfinger.

12:30

- Prawo powinno dać bezpieczeństwo przedsiębiorcy i możliwość działania w długiej perspektywie. Na to nakładają się regulacje Unii Europejskiej. Ważne jest, by nasz parlament nie dodawał własnych regulacji, dając możliwość stanowienia o sobie w długofalowym procesie - mówi Marek Szeib. - Problemem nie jest ilość regulacji, ale to żeby były dostosowane do konkretnej gospodarki. One wpływają na naszą codzienność, dlatego ważne żeby były skoncentrowane w czasie. 

12:24

Carolina Garcia Gomez opowiada o podejściu Ikei do zrównoważonego rozwoju i przejściu na odnawialne źródła energii. Podkreśla też jak zmieniły się zachowania konsumentów, zwracających uwagę na to, czy produkt powstał z materiałów nadających się do recyclingu. Opowiada również o włączeniu do oferty domowych instalacji fotowoltaicznych. 

12:20

Oddajemy głos liderom sektora handlu, którzy opowiedzą o najważniejszych wyzwaniach. Udział w dyskusji biorą:

Carolina Garcia Gomez, prezes zarządu, IKEA Retail Polska

Maciej Łukowski, członek zarządu, Jeronimo Martins Polska

Henryk Orfinger, wiceprezes, dr Irena Eris

dr Krzysztof Pawiński, prezes zarządu, Maspex Group

Marek Szeib, prezes zarządu Auchan w latach 2010-2018

Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca, Nielsen Connect Polska

12:17

Rzut okiem na kulisy I Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji. Wywiadu udziela Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. 

12:14

Wracamy do tematu przyszłości konsumenta. Karolina Zajdel-Pawlak opowiada o preferencjach konsumentów i złożonych oczekiwań wpływających na pozytywne doświadczenie zakupowe. - Potrzebny jest dodatkowy czynnik, wywołujący "efekt wow". To mogą być koszyki zakupowe dla dzieci, estetycznie zaaranżowana przestrzeń zakupowa, ale też sprawdzenie na ile odpowiedzialnie działa firma dostarczająca produkt. Pozytywnie zaskoczyć może też technologia, pozwalająca np. robić zakupy o każdej porze dnia - wymienia.

12:09

A tak wygląda dyskusja o nowych modelach biznesu. 

12:07

Rozmawialiśmy o handlu przyszłości, czas na konsumenta przyszłości, a na scenie Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca w Nielsen Connect Polska.

11:59

- W naszych sklepach pojawiają się przedstawiciele wszystkich pokoleń, dlatego musimy starannie dobierać nasze narzędzia. Są też róże typy klientów i dla wszystkich musimy znaleźć odpowiednie metody płatności - mówi Marek Stroiński. 

11:52

Tymczasem w studiu Pulsu Biznesu pojawiają się pierwsi goście. 

Sklepy spożywcze czeka wiele zmian i inwestycji. Szczególnie trudne wyzwania stoją przed hipermarketami, które w dobie zmiany nawyków zakupowych klientów, muszą gruntownie zredefiniować swoje dotychczasowe modele biznesowe - tak uważa Krzysztof Pawiński, prezes zarządu Maspex Group.

11:50

Trwa wprowadzenie do kolejnej dyskusji. Moderować ją będzie Katarzyna Zubrzycka, Head of Merchant and Acquirer CEE, VISA, a udział w niej wezmą również Marek Stoiński (dyrektor finansowy, JYSK Polska) i Michał Nowaczyk (członek zarządu, Lidl Polska).

11:39

W Przerwie przypomnijmy wystąpienie Ministra Finansów, Tadeusza Kościńskiego.

11:22

Czas na krótką przerwę, a za 20 minut kolejny panel dyskusyjny - "Przyszłość handlu". 

11:15

Teraz swoje spojrzenie na transformację cyfrową przedstawia Maciej Herman. - Mając dobry zespół możemy wprowadzić nowe rozwiązania. Koncentrujemy się na konsumencie, czy dany produkt będzie mu się podobał. Badanie, które wykonujemy kilka lat temu były nie do pomyślenia - mówi. 

11:08

- Obserwuję rynek płatności od 20 lat. Zawsze wydawało nam się, że on się szybko zmienia, ale teraz to tempo jest ogromne. Przez wiele lat naszymi klientami były banki i klienci rozliczeniowi, ale teraz to grono się poszerza - mówi Jakub Kiwior. 

11:05

Nawet w przemyśle tradycyjnym, takim jak przemysł tytoniowy, widzimy ogromne zmiany. Wiemy też, że wiele zmian jeszcze przed nami. To kompletnie zmienia otoczenie handlu detalicznego - mówi Agnieszka Kubera. - Wybór, gdzie firma ma być w przyszłości to punkt wyjścia. Wszystko zaczyna się od klienta, ale musimy się też zastanowić jak wdrożyć wszystkie nowe technologie. To wymaga dużych inwestycji i trzeba uwolnić na nie pieniądze. Trzeba mądrze zaplanować transformację - dodaje.

10:58

Jeżeli chodzi o wykorzystanie nowych technologii w biznesie, to zdecydowanie warto, bo to wprowadza nową wartość, ale bądźmy ostrożni z tym jak to wpływa na nasz model - mówi Andrzej Skubiszewski. 

10:54

- Zmieniają się potrzeby klienta. Nie wystarczy już być 300 m od klienta. Ważne jest środowisko smartfonów i to jak możemy się tą drogą komunikować z klientem. Dzięki big data mogliśmy przeanalizować czego potrzebują nasi klienci i tak powstało m.in. Foodini, czyli przekąski w płynie, adresowane do kobiet - mówi Tomasz Suchański. 

10:48

Od prezentacji Jarosłąwa Sokolnickiego przechodzimy do dyskusji z udziałem Macieja Hermana (dyrektor zarządzający Lotte Wedel), Jakuba Kiwiora (dyrektor zarządzający Visa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej), Agnieszki Kubery (Managing Director Products Poland, Accenture), Christophe'a Rabatela (prezes zarządu i dyrektor generalny Carrefour), Andrzeja Skubiszewskiego (prezes zarządu JTI Polska), oraz Tomasza Suchańskiego (prezes zarządu, dyrektor generalny, Żabka).

10:40

Jarosław Sokolnicki przywołuje badania Bain & Company, określające jakie modele przetrwają w nowej erze handlu: ekosystemy (m.in. duże platformy zakupowe), liderzy skali, liderzy ceny, autostopowicze i lokalne perełki.

10:38

- Musimy używać technologii, żeby dziś przetrwać na rynku, ale musimy się też zastanowić jak w tym nowym modelu mamy operować - mówi Jarosław Sokolnicki. 

10:36

Przed nami prezentacja o nowym modelu biznesu. Opowie o tym Jarosłąw Sokolnicki, Retail & Consumer Goods Industries Country Lead, Microsoft. 

10:35

Adam Czerniak opowiada o rewolucji, jaką w sektorze handlu przyniesie rozwój sieci 5G. - Obserwujemy rozwój w trzech obszarach - automatyzacja, personalizacja i optymalizacji. Jeśli dodamy do siebie te trzy elementy, to otrzymamy sklep przyszłości. TO będzie możliwe wyłącznie dzięki czujnikom 5G, bo wszystkie te procesy wymagają czujników. Jesteśmy bliżej tej rewolucji, niż może to się komukolwiek wydawać - podkreśla. 

10:25

W kolejnym wystąpieniu będzie mowa o wpływie rewolucji cyfrowej na rozwój handlu, a na scenie jest Adam Czerniak, główny ekonomista Polityka Insight.

10:21

- Trzeba umieć się dostosowywać. Musimy się zmieniać i rozwijać swoją działalność. Kto się nie zmieni, ten pójdzie na dno - mówi Witold Orłowski. 

10:12

Handel jako kluczowy filar transformacji polskiej gospodarki – to tytuł kolejnego wystąpienia, a jego autorem jest prof. Witold Orłowski, ekonomista PwC.

10:10

-Marnowanie jedzenie jest kolejnym zjawiskiem szkodliwym nie tylko ze społecznego punktu widzenia, ale też z ekonomicznego - mówi Christian Verschueren.

10:04

Christian Verschueren zwraca uwagę na zmieniające się oczekiwania konsumentów, którzy częściej zaczynają wybierać produkty nie mające szkodliwego wpływu na środowisko. 

9:56

Christian Verschueren zwraca uwagę na trzy megatrendy kształtujące sektor handlu w Europie. - cyfrową transformację, sytuację społeczną i ekonomiczną w europie oraz rosnącą świadomość dotyczącą zrównoważnego rozwoju i ochrony środowiska. 

9:53

Kolejnym prelegentem jest Christian Verschueren, dyrektor generalny EuroCommerce. - Wiem, jak ważnym wydarzeniem jest pierwszy Kongres Nowej Dystrybucji i zachęcam do kontynuowania tej inicjatywy. Potrzebujemy dialogu sektora handlu z polityką - rozpoczyna swoje wystąpienie. 

9:51

- Mamy przykłady dobrej współpracy sektora małych i średnich przedsiębiorstw z dużymi firmami. Potrafimy razem usiąść do rozmów i przedstawić wspólne stanowisko, żeby ustawy służyły przedsiębiorcom, a nie tworzyły obawy i zagrożenia - podkreśla Adam Abramowicz. 

9:48

Czas na kolejne wystąpienie, tym razem Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców. - Mija półtora roku od powołania naszego urzędu Myślę, że wykonaliśmy dużo pracy, ale wciąż mamy sporo do zrobienia. Walczymy z barierami, które wynikają z mentalności poprzedniego systemu, gdy przedsiębiorca był petentem. Musimy tę sytuację zmienić, a przedsiębiorcy muszą być w urzędach liczyć na szacunek i szybkie załatwianie ich spraw - mówi.

9:43

- Stoję tu przede wszystkim jako przedsiębiorca, nie jako polityk. Od 27 lat prowadzę działalność i wiem jak istotne w biznesie są współpraca i relacje. Mam nadzieję, że ten dzień będzie miał duże znaczenie dla państwa firm i dla polskiej gospodarki. W polskiej polityce często spotykamy się z niezrozumieniem biznesu, co przekłada się na tworzenie niezbyt dobrego prawa. Mam nadzieję, że to się zmieni i widać już pierwsze tego przesłanki - mówi senator Jacek Bury, podczas kolejnego wystąpienia. 

9:39

Trwa kolejne wystąpienie, na scenie jest Minister Finansów Tadeusz Kościński. - Wiem, że to pierwsza edycja kongresu, ale już wiemy, że możemy to wydarzenie wpisać do naszych kalendarzy na przyszłość - zapowiedział. 

9:36

W imieniu premiera Mateusza Morawieckiego list skierowany do uczestników kongresu odczytał Wojciech Labuda, doradca w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. 

9:31

- Chcemy, by kongres był przestrzenią na wymianę doświadczeń i inspirację. Mam nadzieję, że wszystko, co dziś usłyszymy, będzie inspiracją do nowych działań. Życzę wszystkim bardzo owocnych obrad - kończy Renata Juszkiewicz. 

9:28

- Kongres to miejsce, gdzie chcemy podkreślić rolę handlu dla polskiej gospodarki i społeczeństwa. Nie byłoby tak intensywnego rozwoju przemysłu, gdyby nie nowoczesny handel - mówi Renata Juszkiewicz. 

9:20

Na scenie jest już Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która oficjalnie otwiera pierwszy Kongres Nowoczesnej Dystrybucji. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIAŁ PARTNERA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu