Właśnie zakończyła się wieloletnia wojna sądowa dotycząca modernizacji Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk. Przetarg został ogłoszony we wrześniu 2022 r. Oferty zostały złożone w czerwcu 2023 r. Najtańszą, wartą około 340 mln zł, złożyły firmy GAP, Fabe i Sine Midas, pochodzące z Turcji, Polski i Kazachstanu. Drugie miejsce, z oferta wartą ponad 350 mln zł, miała polska Korporacja Budowlana Doraco. Po otwarciu ofert rozpoczęła międzynarodowe śledztwo w celu zbadania wiarygodności gwarancji konkurenta, wystawionej przez podmiot mający siedzibę w Wielkiej Brytanii.
Prawomocne orzeczenie
Regina Stawnicka, rzecznik gdańskiego portu, informuje, że obecnie skarga tureckiego konsorcjum została oddalona. Mówiąc w uproszczeniu, z sądowego wyroku wynika, że przedstawiona gwarancja faktycznie nią nie jest, więc oferta nie ma zabezpieczenia.
Satysfakcji nie kryje Doraco.
- Po prawie dwóch latach trudów Korporacja Budowlana Doraco ostatecznie wygrała sprawę przed sądem zamówień publicznych. Konsekwentnie twierdziliśmy, że dokument złożony przez konsorcjum nie stanowi legalnej gwarancji ubezpieczeniowej i wyrok sądu wreszcie to potwierdził – podkreśla Angelika Cieślowska, prezes polskiej grupy, dodając, że należy się zastanowić, w ilu przetargach takie zabezpieczenie funkcjonowało i umożliwiło pozyskanie kontraktu.
Z informacji PB wynika, że podobne zabezpieczenia były w przetargach infrastrukturalnych innych zamawiających publicznych. Doraco liczy na rychłe zawarcie umowy. Regina Stawnicka informuje, że port czeka jeszcze na wynik kontroli prowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych oraz, że prowadzone są " czynności formalne określone w dokumentach zamówienia, które warunkują zawarcie umowy".
Wyrok TSUE
Co ciekawe, w uzasadnieniu sprawy dotyczącej modernizacji nabrzeża sąd pierwszy raz odniósł się także do niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Zgodnie z nim podmioty z państw, które nie mają handlowych umów międzynarodowych z UE, takich jak Turcja czy Kazachstan, nie muszą być w przetargach traktowane tak samo jak unijne. W kontekście tego orzeczenia polski sąd zwrócił uwagę, że podmioty z Polski i UE nie mogą być traktowane gorzej niż podmioty spoza wspólnoty. Chodzi o to, że niekiedy bez dogłębnego śledztwa trudno zweryfikować dokumenty firm z państw trzecich, co daje im lepszą pozycję w przetargach, a wyrok TSUE w praktyce pozwala traktować je gorzej.
Rychła realizacja inwestycji jest ważna nie tylko dla portu i przyszłego wykonawcy, ale także dla operatorów portowych. PB pisał już np. o magazynie, który zbudowała firma Speed przeładowująca w Gdańsku towary masowe. Po modernizacji nabrzeża będzie mogła zwiększyć przeładunki i bardziej efektywnie wykorzystać inwestycję.
