ESG: Koniec z propagandą, czas na realne działania

Wojciech KowalczukWojciech Kowalczuk
opublikowano: 2024-02-28 11:23
zaktualizowano: 2024-02-28 11:31

W nadchodzących latach obowiązek raportowania pozafinansowego stanie się koniecznością dla większości firm. Już dziś warto się przygotować na duże zmiany.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Do 6 lipca tego roku państwa członkowskie Unii Europejskiej zostały zobowiązane do wprowadzenia krajowych przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw dotyczącej zrównoważonego rozwoju, czyli dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Zastępuje ona dotychczasową NFRD, rozszerzając zakres informacji podlegających ujawnianiu oraz poszerzając krąg podmiotów zobowiązanych do składania tzw. raportów niefinansowych. Pierwsze z takich sprawozdań - w nowej formule ESG - mają objąć dane już za 2024 r.

Czas wykorzystywania przez niektóre firmy markowanych działań z dziedziny ESG do budowania marketingowego wizerunku definitywnie dobiega końca.

Ubezpieczyciele powinni wrzucić wyższy bieg

Nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeń są przygotowane do raportowania działań w zakresie ESG. Czasu jest niewiele, a do zebrania i zagregowania mnóstwo danych.

ESG to ludzie

Regulacje dotyczące raportowania pozafinansowego ESG obejmą w nadchodzących latach niemal wszystkie firmy. Wyniki raportów będą miały realny wpływ na sytuację rynkową firm – dostęp do kapitału, pozycję konkurencyjną, utrzymanie utalentowanych pracowników i lojalność klientów. Przełożą się nawet na organizację łańcuchów dostaw. Do dużych zmian warto się przygotować już teraz.

Jak policzyć ESG? Komentarz Wojciecha Świątka, dyrektora ds. zrównoważonego rozwoju w Schneider Electric

W perspektywie najbliższych kilku lat, gdy raportowanie niefinansowe stanie się powszechnym obowiązkiem dotyczącym znaczącej liczby zarówno największych firm, jak i tych z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw, potrzebne jest zapewnienie dostępu do ustrukturyzowanej i aktualnej wiedzy.

Pora szykować biznes do raportowania ESG

Sprawozdanie z tego, co firma robi dla dobra pracowników i jej otoczenia, w tym klimatu, ma być sporządzone według standardów UE. Polskie procedury określi ustawa o rachunkowości.

Wierzymy w moc różnorodności

Bajka „Kosmos i malina” stanowi przeciwwagę dla stereotypów, pokazując dziewczynkom, że mogą i powinny dążyć do kariery w nauce lub technologiach, jeśli to je interesuje – mówi Alicja Tatarczuk, menadżerka ds. CSR w Huawei Polska.

Czy oprócz śladu węglowego będziemy liczyć też ślad wodny?

Na fali rosnącej popularności ESG i wyraźnego zwrotu biznesu w stronę zrównoważonego rozwoju oraz w związku z wdrażaniem nowych obowiązków informacyjnych w tym zakresie, firmy coraz bardziej koncentrują się na określaniu oraz mierzeniu swojego wpływu na środowisko. Jednym z najpopularniejszych mierników tego wpływu jest ślad węglowy.

Czy zielony e-commerce jest możliwy? Amazon wskazuje, że tak

O tym czy rynek e-commerce przykłada wagę do wpływu, jaki wywiera na środowisko naturalne, rozmawiamy z Mateuszem Hilgnerem, starszym kierownikiem operacyjnym w centrum logistycznym Amazon w Sosnowcu.

Jak integrować zespoły i budować relacje

Konsolidowanie zespołów w erze pracy zdalnej wymaga od firm szukania nowych metod poza tradycyjnymi wyjazdami integracyjnymi. Zróżnicowane potrzeby pracowników i dynamiczne zmiany w środowisku pracy popychają organizacje do innowacyjnych rozwiązań. Warsztaty rozwojowe, gry zespołowe czy projekty społeczne – te alternatywne podejścia mogą przynosić długotrwałe korzyści, zwiększając efektywność i kohezję w zespołach.

Najbardziej zrównoważona firma napojowa na świecie

Międzynarodowa agencja ratingowa S&P Global opublikowała „Sustainability Yearbook 2024” – ranking firm dbających o zrównoważony rozwój, które zostały poddane ocenie aż w 50 kategoriach. Najlepsze 10 proc. z nich tworzy Dow Jones Sustainability Index (DJSI), w którym Coca-Cola HBC już trzynasty rok z rzędu znalazła się w czołówce branży, a po raz siódmy zajęła pierwsze miejsce, zyskując tytuł „Najbardziej zrównoważonej firmy napojowej na świecie”. To efekt konsekwentnie realizowanych działań Coca-Cola HBC w ramach Misji Zrównoważonego Rozwoju.

Pracodawcy szeroko czerpią z dobrodziejstw technologii

Nowoczesne technologie są coraz częściej wykorzystywane przez organizacje w obszarach miękkich. Systemy informatyczne służą już nie tylko do zarządzania zasobami, ale też pomagają w automatyzacji zadań i dobieraniu kandydatów do pracy. Oferują też technologiczne narzędzia do kreatywnej pracy.

ESG to dziś nie wybór, a konieczność w biznesie

Czy polski biznes jest gotowy na ESG? Nie do końca. Odrobiliśmy częściowo lekcje, ale nadal w biznesie pokutuje myślenie, że ESG skupia się na dodatkowych inwestycjach. A przecież w podejściu tym chodzi nie tyle o wydawanie pieniędzy, co o zarabianie ich w sposób zrównoważony. Taki sposób myślenia skłania nas do tego, aby patrzeć na biznes szerzej, z innej perspektywy, z uwzględnieniem dobra społecznego. I w końcu - ESG to nie tylko zobowiązanie, ale też duża szansa i to dla nas wszystkich – firm, konsumentów oraz całego środowiska. Wykorzystajmy ją mądrze.