Świadomość zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem w przedsiębiorstwach jest coraz większa – po części przyczynia się do tego właśnie konieczność sprawozdawczości, ale nie tylko. Dzieje się tak, ponieważ firma nie działa na rynku w osamotnieniu. Przeciwnie, funkcjonuje w określonym ekosystemie partnerów, kontrahentów, dostawców czy konkurentów. Właśnie to otoczenie biznesowe niejednokrotnie wymusza wdrażanie przez daną organizację strategii ESG.
Sporym wyzwaniem może być jednak uporządkowanie wiedzy o tym, jak prawidłowo w oparciu o ostatnio opublikowane jednolite standardy ESRS (European Sustainability Reporting Standards) raportować o już podjętych oraz planowanych działaniach. Odpowiedzią są profesjonalne szkolenia skierowane do członków zarządów, rad nadzorczych, menedżerów różnego szczebla, a nawet pracowników działów marketingu i komunikacji. Mogą one dostarczać niezbędnych informacji na temat wdrażania podejścia ESG oraz założeń i metodologii raportowania zgodnie z obowiązkiem wynikającym z unijnej dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive).
Takie kompleksowe szkolenie powinno zawierać m.in. informacje o wspomnianych wskaźnikach i metodologii raportowania, uwzględniając zarazem propozycje działań niezbędnych do opracowania strategii klimatycznej organizacji. Warto, aby poruszało też kwestię rozwiązań i środków technicznych przydatnych do realizacji celów transformacji energetycznej.
W Schneider Electric właśnie opracowaliśmy założenia takiego szkolenia skierowanego m.in. do kadry menedżerskiej nadzorującej politykę ESG organizacji i odpowiedzialnej za kluczowe inwestycje w tym zakresie. Pierwsza tura zaplanowana jest już na wiosnę tego roku. Inną opcją pozyskania wiedzy na temat ESG są kursy online w ramach Szkoły Zrównoważonego Rozwoju dla Partnerów, proponowane przez naszą firmę, dostępne praktycznie dla wszystkich.
Umiejętne zaplanowanie strategii dekarbonizacji, a następnie właściwe poinformowanie grup interesariuszy o realizacji poszczególnych punktów tej strategii może mieć istotny wpływ nie tylko na postrzeganie przedsiębiorstwa. Może też decydować o zasadniczych kwestiach związanych z tempem jego rozwoju, takich jak choćby możliwość pozyskania zewnętrznego finansowania lub strategicznego partnerstwa biznesowego. Dla większości rozwiniętych organizacji kwestia tego, czy ich partnerzy i kontrahenci podejmują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, ma kluczowe znaczenie. Informacja ta może mieć wpływ nawet na decyzję o przyszłej współpracy, a to ze względu na realizację własnych celów tych firm w obszarze dekarbonizacji łańcucha wartości.