Czytasz dzięki

KPMG: wartość 5 najlepszych polskich piłkarzy spadła o ok. 25 proc.

  • PAP
opublikowano: 26-05-2020, 09:51

Wartość czołowych pięciu polskich piłkarzy grających w ligach zagranicznych w wyniku pandemii spadła o około 25 proc., z niemal 245 mln euro do ponad 180 mln euro, podała firma KPMG. W przypadku Roberta Lewandowskiego to mniej o 19-23 proc.

Zobacz więcej

Russell Cheyne/Reuters

KPMG Football Benchmark analizując wartości lig europejskich przyjrzało się m.in. wartości pięciu polskich najcenniejszych zawodników, którzy na co dzień reprezentują barwy klubów w ligach zagranicznych.

W opublikowanej we wtorek analizie firmy doradczej KPMG Football Benchmark poinformowano, że najcenniejszym polskim piłkarzem jest Robert Lewandowski, grający w Bayernie Monachium, który został wyceniony na ponad 88 mln euro w lutym 2020 r. Plasowało go na początku trzeciej dziesiątki najdroższych zawodników grających w piłkę nożną w Europie. Ze względu na fakt, że jego kontrakt pozostaje ważny jeszcze przez trzy lata, odnotowany spadek wartości wyniósł - w zależności od scenariusza - od 19 proc. do 23 proc., czyli 68-72 mln euro. Robert Lewandowski znalazł się na piątym miejscu w Bundeslidze i był najcenniejszym graczem w swoim klubie.

Wojciech Szczęsny, podstawowy bramkarz Juventusu Turyn, był drugim najcenniejszym polskim piłkarzem, jednak jego wartość spadła znacząco z 52 mln do 34-40 mln euro, czyli o 24-35 proc. Pozostaje on jednym z najcenniejszych bramkarzy lig europejskich, zajmując ósme miejsce w tym rankingu. Mniejsze spadki wartości odnotowali napastnicy Arkadiusz Milik grający w Napoli i Krzysztof Piątek, który stosunkowo niedawno przeszedł do Herthy Berlin, podpisując kontrakt ważny do czerwca 2025 r. Ich wartość spadła odpowiednio z 35 mln euro do 27-29 mln oraz z 27 mln do 21-22 mln euro - wynika z raportu.

"Największe procentowo spadki zanotował zawodnik środka pola Piotr Zieliński z Napoli, którego kontrakt kończy się już za rok (spadek z 42 milionów euro do 24-27 milionów, czyli o 36-43 proc.)" - wyliczono.

Jak wskazał cytowany w komunikacie Tomasz Wiśniewski z KPMG w Polsce, wartość czołowych pięciu polskich piłkarzy grających w ligach zagranicznych w wyniku pandemii spadła z niemal 245 mln euro do ponad 180 mln euro, czyli o około 25 proc. "W przybliżeniu odpowiadała ona wartości najcenniejszego piłkarza Starego Kontynentu, Kyliana Mbappé" - zaznaczył.

Przypomniał, że w pierwszej kolejce po przerwie jako pierwsza ruszyła Bundesliga, na razie przy pustych trybunach. "Robert Lewandowski zaliczył 26. trafienie w tym sezonie ligi niemieckiej. Należy mieć nadzieję, że niedługo zostaną uruchomione rozgrywki w kolejnych krajach i scenariusz negatywny przedstawiony w analizie nie ziści się" – wskazał.

Z kolei wyceny piłkarzy z 10 najcenniejszych lig europejskich spadły łącznie nawet o 10 mld euro. Jak pokazuje badanie KPMG Football Benchmark, łączna wartość wszystkich 4 tys. 183 graczy w dziesięciu analizowanych najcenniejszych ligach europejskich zmniejszyła się w zależności od przyjętego scenariusza co do całkowitego odwołania sezonu lub jego dokończenia w późniejszym czasie od 6,6 mld euro do nawet 10 mld euro, czyli odpowiednio od 18 proc. do nawet 25 proc. w stosunku do lutego 2020 roku.

"Wartość dwóch najdroższych piłkarzy w Europie, napastników grających we francuskim klubie Paris Saint-Germain: Kyliana Mbappé i Neymara, z powodu pandemii zmniejszyła się o ponad 21 proc." - czytamy. Wartość pierwszego z nich spadła z 225 mln euro do 177-188 mln euro a drugiego z 175 mln euro, do 137-149 mln euro.

Autorzy raportu zaznaczyli, że najcenniejszą ligą w Europie pozostaje angielska Premier League, której wartość przed pandemią przekraczała 10 mld euro, by spaść do obecnego poziomu nieco ponad 8 mld euro. "W pierwszej dziesiątce, na miejscu 6., znalazła się druga grupa rozgrywkowa w Anglii, Championship, wyprzedzając ligę portugalską, belgijską czy turecką. Ogromne wartości lig angielskich wynikają w dużym stopniu z bardzo wysoko wycenionych praw do transmisji meczów – zauważył Andrzej Bernatek z KPMG w Polsce.

W badaniu KPMG Football Benchmark bierze pod uwagę dziesięć różnych czynników mających wpływ na wartość piłkarza, w tym między innymi wiek, pozycję na jakiej gra, długość kontraktu, wyniki zawodnika oraz klubu, potencjał medialny i reklamowy piłkarza.

Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
×
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane