E-commerce’owy BaseLinker dołączył do inwestycyjnego portfela przedsiębiorcy, który szybko rośnie dzięki ostatniej aktywności spółek Kulczyk Investments i Manta Ray.
Kulczyk Investments (KI) kupiło mniejszościowy pakiet udziałów rodzimej platformy sprzedażowej BaseLinker. W biznesowych kuluarach informacja o negocjacjach krążyła od pewnego czasu, strony nie zdecydowały się jednak na oficjalne poinformowanie o transakcji.
Szacunkowa wartość spółki to ok. 500 mln zł. Jej domeną jest integrowanie sprzedawców ze e-sklepami i marketplace’ami takimi Allegro, Ebay, Amazon. Firma oferuje też narzędzia dla e-commerce - do zarządzania zamówieniami z wielu źródeł, synchronizacji pracy magazynów z kanałami sprzedaży, automatyzacji obsługi zamówień itd. BaseLinker na swojej stronie internetowej podaje, że z systemu korzysta 12 tys. firm, platforma skupia 58 mln aktywnych ofert, a zamówienia są pobierane ze 180 krajów. Na liście referencyjnych klientów widnieją m.in.: Auchan, Kawasaki, InterSport, Castorama, X-kom i PWN.
To nie pierwsza transakcja z udziałem KI w ostatnim czasie. Około trzy miesiące temu firma kupiła 20 proc. udziałów szwajcarskiej spółki biotechnologicznej Caravella Biopharma, należącej do ExcellGene’u, działającej w obszarze inżynierii genetycznej. W planach jest uruchomienie produkcji i sprzedaży np. syntetycznego białka, które mogłoby znaleźć zastosowanie w leczeniu chorób genetycznych płuc czy wątroby.
Pula zainwestowana w start-upy
Wartość wszystkich dotychczasowych inwestycji Sebastiana Kulczyka w biznesy technologiczne sięga już 150 mln EUR (blisko 700 mln zł) - podaje Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments. Poprzez spółki KI i Manta Ray przedsiębiorca objął udziały w ok. 50 międzynarodowych firmach. Portfel grupy jest wyceniany na około 200 mln EUR.
Choć obie spółki inwestycyjne Sebastiana Kulczyka są aktywne w branży nowoczesnych technologii, mają odrębne profile. KI, którego filarem wciąż są tradycyjne biznesy, jak Ciech czy Autostrada Wielkopolska, kupuje dojrzałe firmy technologiczne. Wehikuł inwestycyjny Manta Ray specjalizuje się natomiast w start-upach.


W ciągu ostatniego roku na rynku venture capital dostrzegam znaczący wzrost zarówno wielkości rund, jak i wyceny spółek. W Polsce średnia wartość rund seed zbliżyła się do 1 mln USD, a rund A do 7 mln USD. Jeszcze 2-3 lata temu takie kwoty wydawały się nieosiągalne.
Duża podaż pieniądza i obecność wielu funduszy z zagranicy sprzyjają założycielom start-upów. Nigdy nie było tak łatwo o sfinansowanie firmy z globalnymi ambicjami, startującej w Polsce.
Nie jest jednak idealnie - ze względu na pandemię i globalny trend pracy zdalnej polskie firmy muszą konkurować o pracowników z firmami z zachodu Europy i Stanów Zjednoczonych, co wpływa na wzrost wynagrodzeń. Zmusza to krajowy biznes do akcentowania przewag produktowych i technologicznych. Przewaga wynikająca z niższych kosztów będzie się zmniejszać.
Transakcje na tle rodzimego rynku
Przypomnijmy, że wartość wszystkich inwestycji na rynku venture capital, zrealizowanych od początku 2017 r. do połowy 2021 r., których obiektem były rodzime start-upy, wyniosła ponad 4,9 mld zł (dane PFR Ventures i funduszu Inovo, z uwzględnieniem większości transakcji Sebastiana Kulczyka w polskie spółki).
W portfelu Manta Ray są m.in. Booksy (platforma mobilna do rezerwacji usług głównie z kategorii „beauty”) i Brainly (platforma edukacyjna). Obie plasują się w piątce najwyżej wycenianych spółek korzystających z finansowania w modelu venture capital. Według szacunków funduszu Inovo, opublikowanych w „PB” w lutym 2021 r., Booksy i Brainly wycenione zostały odpowiednio na 1-1,4 mld zł i 1,2-1,5 mld zł. Nieco więcej może być wart Iceye, a na szczycie jest DocPlanner z wyceną przekraczającą 2 mld zł. Szacunkowa wartość kupionego właśnie BaseLinkera każe uwzględniać go w wyścigu o miano pierwszego polskiego jednorożca.
Szacunkowa wartość największych polskich start-upów w zł (na podstawie danych Inovo Partners)
Nazwa spółki | Profil działalności | Szacowana wycena |
DocPlanner | platforma rekomendacji i komunikacji na linii lekarz-pacjent, w Polsce działa jako serwis ZnanyLekarz | ponad 2 mld |
ICEYE | polsko-fiński producent satelitów | 1.2 - 1.5 mld |
Brainly | internetowa platforma edukacyjna | 1.2 - 1.5 mld |
Booksy | platforma rezerwacji usług | 1 - 1.4 mld |
Uncapped | oferuje finansowanie dla biznesów | 500 - 700 mln |
BaseLinker | narzędzia wspierające e-commerce | 500 mln |
Cosmose | analityka zachowań konsumentów, narzędzia wspierające sprzedaż detaliczną | 400 - 500 mln |
Codility | platformę do testowania kompetencji programistycznych kandydatów do pracy | 320-410 mln |
Tylko | sprzedaż spersonalizowanych mebli online | 320 - 410 mln |