Kurierskie ramię Poczty Polskiej coraz sprawniejsz

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2013-02-26 00:00

Firma kurierska Pocztex walczy o klientów nowoczesnymi usługami i niższymi cenami.

Poczta Polska nie musiała długo czekać na pozytywne efekty zmian wprowadzanych w Poczteksie od ubiegłego roku. W styczniu 2013 r. firma dostarczyła ponad 70 proc. więcej przesyłek kurierskich niż przed rokiem.

— To najlepszy wynik w historii Poczteksu. Prawie 7-procentowy wzrost liczby obsłużonych przesyłek odnotowaliśmy również w całym 2012 roku — mówi Agnieszka Piaskowska, dyrektor zarządzający pionem rozwoju usług pocztowych w Poczcie Polskiej.

Innowacyjna oferta

Stworzenie nowoczesnego Poczteksu to element strategii Poczty Polskiej, która zakłada zwiększenie potencjału spółki na rynku usług kurierskich. Najważniejsze zmiany pojawiły się na początku września 2012 r.

— Wprowadziliśmy powiadomienie odbiorcy SMS-em lub e-mailem o nadaniu przesyłki i planowanym terminie jej dostarczenia. Poza tym jako jedynyduży dostawca logistyczny w Polsce zaoferowaliśmy doręczenie przesyłki do godziny 8 rano w miastach do 100 tys. mieszkańców — wyjaśnia Sławomir Żurawski, dyrektor biura rozwoju usług KEP. Udostępniono klientom także możliwość wypłaty kwoty pobrania za doręczony towar do trzech dni.

— To bezdyskusyjna korzyść dla sklepów internetowych. Średnia dla rynku wynosi bowiem dwa razy tyle — zaznacza Sławomir Żurawski.

Wdrożono również aplikację internetową Elektroniczny Nadawca. Rejestracja przesyłek, tworzenie dokumentów nadawczych w formie elektronicznej, połączenie z interfejsem Allegro i śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym — to tylko niektóre możliwości, z których stale mogą korzystać klienci. Nowością jest mapa cyfrowa Polski. Pojawiła się wraz z uruchomieniem nowego portalu na początku bieżącego roku. Dzięki niej można określić odległość między miejscami nadania i doręczenia i obliczyć opłatę za przesyłkę.

Przyjazny cenowo

Pocztex nie tylko wprowadza nowości, ale także zdecydowanieobniża ceny. We wrześniu 2012 r. stawki dla klientów indywidualnych spadły średnio o 35 proc., a w przypadku cięższych przesyłek nawet o 50 proc. — Na zmianie cennika zyskali również nadawcy masowi, czyli duże sklepy internetowe i firmy korzystające często z przesyłek kurierskich. Przygotowaliśmy dla nich konkurencyjną ofertę z upustami uzależnionymi od liczby nadań — informuje Sławomir Żurawski. Zaznacza, że niższe stawki to jeden ze sposobów odzyskiwania rynku.

— Nie zamierzamy ich podwyższać, choć prognozujemy, że w tym roku część firm kurierskich — po latach obniżania cen — w końcu je podwyższy. Chodzi o zwiększenie dochodowości. Obecnie operatorzy dostarczają coraz więcej przesyłek niskomarżowych z rynku e-commerce — podkreśla Sławomir Żurawski.

Klienci mają z nowej oferty Poczteksu więcej korzyści. Poczta Polska oferuje sprawdzoną usługę i stale ją doskonali. W grudniu 2012 r. zaproponowała darmowe ubezpieczenie z gwarancją wypłaty odszkodowania do 1 tys. zł. w razie zniszczenia, uszkodzenia lub utraty przesyłki. Oferta jest skierowana do klientów biznesowych i bardzo konkurencyjna w stosunku do rozwiązań stosowanych przez inne firmy kurierskie. Skutki nowej polityki usługowo-cenowej było widać już po czwartym kwartale 2012 r., gdy wyniki sprzedażowe Poczteksu okazały się o ponad jedną trzecią lepsze niż w 2011.

— Liczba naszych klientów zaczęła się powiększać m.in. o osoby rezygnujące ze współpracy z innymi firmami kurierskimi. Przechodziły do nas nie tylko ze względu na niższą cenę usług, ale także ich wysoką jakość — twierdzi Sławomir Żurawski.

Na tym nie koniec

Poczta Polska nie zamierza spocząć na laurach. Jej plany związane z Poczteksem są bardzo ambitne. — Obsługa kurierska rynku e-commerce to dla nas priorytet. Chcemy aktywnie uczestniczyć we wzroście tego rynku. Będziemy walczyć o każdą przesyłkę, by za trzy lata znaleźć się w pierwszej piątce firm kurierskich w Polsce — zapowiada Agnieszka Piaskowska. I dodaje: — Od sześciu lat naszym sprawdzianem jest dostarczanie przez Pocztex egzaminacyjnych testów maturalnych, gimnazjalnych, adwokackich i sędziowskich. Zawsze na czas, z zachowaniem najwyższych rygorów bezpieczeństwa.