Internauci chcą mieć możliwość kupowania za pośrednictwem mediów społecznościowych, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Lubię to czy Kupuję to”, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego przez Mobile Institute. 38 proc. użytkowników social mediów deklaruje, że skorzystało już z przycisku „kup”, a według 61 proc. to przydatna lub bardzo przydatna funkcja.

— Można byłoby powiedzieć, że deklaracje to nie faktyczne zachowania. Wiem jednak, że social media mogą sprzedawać i sprzedają, nie zawsze przez przycisk „kupuję to”, ale jednak. Co więcej — są marki, które swoją sprzedaż opierają głównie na zgrabnym storytelligu w kanałach społecznościowych, wzmocnionym przez dobrze zaplanowane kampanie reklamowe. Te dwa ostatnie elementy są bardzo ważne: storytelling, który jest idealnie dopasowany do grupy docelowej, oraz dobrze zaplanowane kampanie — mówi Łucja Gdala, dyrektor zarządzająca domu mediowego Codemedia, ekspert e-Izby.
W odniesieniu do marek użytkownicy social mediów nie pozostają biernymi obserwatorami, ale bardzo często wchodzą z nimi w interakcje, wykorzystując różne funkcjonalności serwisów, jak choćby przycisk „kup”. Korzysta z niego 38 proc. respondentów — w przypadku osób, które lubią marki w social mediach, jest to 59 proc., zaś w przypadku tych, którzy deklarują, że „nie lajkują” marek w mediach społecznościowych — 23 proc. Najczęściej w celu zakupów wykorzystywany jest Facebook (60 proc.).
— Zdecydowanym ulubieńcem marketerów w Polsce jest Facebook. Nic więc dziwnego, że skoro większość działań jest realizowana na tej platformie, użytkownicy Instagrama czy Pinteresta rzadziej się angażują zakupowo — mają po prostu mniej szans. Z drugiej strony, warto pamiętać o tym, jakie tzw. touchpointy (momenty, w którym konsument styka się z marką) prowadzą do finałowego kliknięcia. Dziś mówimy wręcz o mikromomentach na ścieżce zakupowej konsumenta.
To, że internauta nie kliknie w danym medium, nie oznacza, że to medium nie przyczyniło się do decyzji zakupowej, ostatecznie podjętej gdzie indziej. Dlatego warto testować i sprawdzać reakcje grup celowych, zamiast generalizować— komentuje Łucja Gdala. Użytkownicy, którzy obserwują marki w mediach społecznościowych, kupują produkty aż 5 razy częściej. Co więcej, 44 proc. użytkowników przyznaje, że dokonało zakupu produktu, którego wcześniej nie rozważali, a 40 proc. kupiło produkt innej marki, niż rozważali, właśnie pod wpływem informacji w social mediach.