Czytasz dzięki

Łatwiej spaść, niż awansować

opublikowano: 26-03-2015, 00:00

Perspektywy rozwoju i osiągnięcia z ostatniego roku najczęściej wpływają na zmianę miejsca w rankingu

KUP PEŁNY RAPORT GSR 2014>>

Giełda to żywy organizm, co widać po naszym rankingu. Biorąc pod uwagę korektę wyników o zmianę metodologiczną, która z głównego zestawienia wyeliminowała w tym roku spółki spoza indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80, okazuje się, że tylko jedna spółka zajęła dokładnie to samo miejsce co w zeszłym roku — Bogdanka była i jest 53. Cała reszta rotuje. Jedne spółki idą w górę, inne w dół.

Miliardy straty windują

Najbardziej awansowała Vistula — po korekcie o 36 pozycji. O spółce piszemy w innymmiejscu, ale warto nadmienić, że jej lokata poprawiła się głównie dzięki polepszeniu perspektyw rozwoju i temu, co już dokonała w 2014 r. O 34 miejsca awansowały PKN Orlen i Stalprodukt, które w tegorocznym zestawieniu otwierają czwartą dziesiątkę.

Znalazło się w niej miejsce dla Tauronu Polskiej Energii, która awansowała o 31 miejsc. Jedno oczko mniejszy był awans windykacyjnego Kredyt Inkaso. Tyle, że ta spółka wylądowała tuż za pierwszą dziesiątką — na 12. pozycji.

O awansie Stalproduktu zdecydowały przede wszystkim osiągnięcia z 2014 r. W stupunktowej skali spółka otrzymała w tej kategorii ponad 20 pkt. więcej niż w 2013 r., na co wpływ być może miała poprawa wyników — zysk netto spółki wzrósł w minionym roku o 23 proc. r/r i sięgnął 89,4 mln zł. Dokonano tego mimo wysokich cen stali. PKN Orlen w żadnej ze składowych oceny głównej nie zanotował tak spektakularnej poprawy jak Stalprodukt.

Wyraźnie lepiej została jednak oceniona praca zarządu płockiej firmy i jakość produktów. Może więc analityków przekonało do spółki tańsze tankowanie będące pochodną spadku cen ropy — bo perspektywy rozwoju Orlenu są oceniane gorzej niż rok temu. Niewiele gorzej, ale jednak. A do tego Orlen jest jedyną ze spółek, które zdecydowanie poprawiły pozycję i która jednocześnie zanotowała pogorszenie tej składowej oceny głównej.

Właśnie poprawa oceny perspektyw rozwoju odpowiada za awans Tauronu. Niemal równie mocno pchnęła spółkę do góry poprawa relacji z inwestorami. Windykacyjnemu Kredyt Inkaso pomogła jakość produktów i usług oraz perspektyw rozwoju. Na uwagę zasługuje fakt, że awansowi w zestawieniu nie przeszkodziła ocena działalności w 2014 r. Jest ona wyraźnie niższa od oceny roku 2013.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Problem hurtowników

Spółki, które straciły najbardziej, osuwały się o wiele więcej pozycji niż te, które najbardziej awansowały. Trzy z pięciu najbardziej zdegradowanych spółek stoczyło się o ponad 60 miejsc (już po korekcie metodologicznej). Najbardziej dotkliwy spadek — 68 pozycji — zaliczył Action. O pięć mniej stracił jej bezpośredni konkurent, czyli ABC Data.

Widać tu chyba zmianę sentymentu do branży. Obie hurtownie elektroniki działają na trudnym rynku. Duże sieci handlu detalicznego, wchodząc również w handel internetowy, coraz bardziej wypierają z rynku pojedyncze sklepy. Liczba odbiorców największych hurtowników spada, a koncentracja sprzedaży oznacza wzrost ryzyka. Wyniki Actiona i ABC Daty były jednak w 2014 r. diametralnie różne. Action odnotował dodatnią dynamikę zysku.

Po wzroście o 13 proc. osiągnął 69,9 mln zł. Zysk ABC Daty spadł natomiast o 44 proc. — do 33,3 mln zł. W ocenie działalności w ostatnim roku obie spółki straciły jednak po 30 punktów w 100-punktowej skali. Action pożegnał się też z 20 punktami za perspektywy rozwoju. Trochę mniejsza była w tej subkategorii strata ABC Daty. Obie spółki straciły natomiast ponad 30 punktów za relacje z inwestorami. Na niechlubnym podium degradowanych hurtownie elektroniczne rozdzielił Polski Koncern Mięsny Duda, który stracił 64 miejsca.

Powody są jednak podobne. Spółka straciła po około 30 punktów w kategoriach obejmujących ocenę działalności w 2014 r., perspektywy rozwoju i relacje z inwestorami. O 58 pozycji osunął się Wielton, produkujący naczepy. Powody niemal te same co w przypadku poprzedników, choć straty punktowe mniejsze. Na uwagę zasługuje fakt, że w przeciwieństwie do hurtowni elektronicznych i rzeźni tylko symbolicznie pogorszyła się ocena samego zarządu Wieltonu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane