Lektury

Jacek Zalewski
opublikowano: 2000-10-04 00:00

LEKTURY

Rozwój rynku nieruchomości

Ocenia się, że cechą charakterystyczną całego rynku nieruchomości jest kierowanie uwagi dużych inwestorów na powierzchnie handlowe jako najbardziej przyszłościowe. Rynek powierzchni biurowych jest już w dużym stopniu nasycony, zaś przewidywany jest dalszy rozwój rynku powierzchni sklepowych.

Boom w tej dziedzinie dotyczy przede wszystkim rozwoju sklepów wielkopowierzchniowych i centrów handlowych, i związany jest głównie ze wzrostem możliwości konsumpcyjnych Polaków. W wielu miastach, co prawda następuje pewne nasycenie rynku, ocenia się jednak, że intensywny jego rozwój potrwa jeszcze co najmniej kilka lat. Na przykład w Gdyni powierzchnia handlowa, liczona na głowę mieszkańca, przekracza już powierzchnię handlową w wielu miastach Niemiec.

Sieci handlowe sukcesywnie umacniają swoją pozycję, wkraczając nie tylko na peryferie wielkich miast, ale i do ich centrów. Dzieje się to w większości przypadków przy protestach lokalnych kupców, jednak decyduje o tym zazwyczaj samorząd lokalny, który poddaje się raczej oczekiwaniom klientów, a ci, jak wykazały badania firmy Healey & Baker — lubią bywać i kupować w supermarketach. W interesie klienta są ponadto tańsze zakupy, zaś w interesie władz samorządowych — podatki wpływające do kas miejskich czy gminnych. Dla koncernów francuskich, niemieckich, holenderskich, norweskich Polska stała się prawdziwym eldorado. Cena najmu lub sprzedaży zależy oczywiście od lokalizacji. Obok Warszawy (ceny najmu 20-50 dolarów za mkw., cena sprzedaży 1300-1400 dolarów za mkw.) wyróżniają się: Gdańsk, Szczecin, Poznań i Kraków.

Dużą rolę na rynku wynajmu powierzchni handlowych odgrywają ciągle lokale sklepowe usytuowane w centrach miast, przy szlakach komunikacyjnych i traktach spacerowych.

„Supermarket News”