LG Energy Solution (LG ES) zawarł umowę z Ampere, producentem samochodów elektrycznych z grupy Renault. Dostawa baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) rozpocznie się pod koniec 2025 r. i potrwa pięć lat. Koreański koncern planuje, by baterie dla Ampere były produkowane przez fabrykę LG Energy Solution w Kobierzycach pod Wrocławiem. Łącznie dostarczone zostaną akumulatory o mocy 39 GWh, co wystarczy do produkcji około 590 tys. samochodów elektrycznych.
To pierwsza duża umowa koreańskiego koncernu na dostawę baterii LFP, które poszerzają portfel jego produktów. Zostaną wykorzystane w modelach Ampere przyszłej generacji.
— Pracowaliśmy ręka w rękę z LG Energy Solution, by zbudować zintegrowany system wartości w Europie. Nasza długotrwała relacja pozwoliła nam stworzyć rozwiązanie wyjątkowe pod względem technologii i konkurencyjności — mówi François Provost, członek zarządu ds. zaopatrzenia, partnerstw i współpracy publicznej w grupie Renault.
Baterie LFP wykorzystują żelazo i fosforany, które są tańsze niż materiały wykorzystywane w bateriach NCM (rodzaj baterii litowo-jonowych).
— LFP, czyli ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, zapewniają niższą gęstość energii niż np. akumulatory NCM czy NCMA, są natomiast tańsze, bo nie zwierają m.in. kobaltu i niklu, co wpływa na obniżenie kosztów produkcji samochodów elektrycznych. Ponadto oferują wyższy poziom bezpieczeństwa. W ostatnich latach baterie tego typu zyskują na popularności wśród koncernów motoryzacyjnych wytwarzających pojazdy zeroemisyjne, zwłaszcza w niższych segmentach rynku — mówi Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM).
LG Energy Solution opiera produkty na technologii CTP (Cell-To-Pack), która umożliwia montaż ogniw bezpośrednio w akumulatorze trakcyjnym bez potrzeby wykorzystywania modułów i przy jednoczesnej redukcji ilości okablowania.
— Pozwala to obniżyć masę pojazdu i pozytywnie wpływa na wydłużenie zasięgu na jednym ładowaniu — mówi ekspert.
Uważa, że zawarta umowa to ważny moment.
— Cieszę się, że tak przyszłościowy produkt dostarczy zakład zlokalizowany w Polsce. Kontrakt zawarty między LG Energy Solutions a grupą Renault z pewnością wzmocni pozycję naszego kraju w europejskim łańcuchu dostaw sektora bateryjnego, co jest istotne m.in. w kontekście uruchamiania kolejnych fabryk akumulatorów dla pojazdów elektrycznych w innych państwach unijnych — mówi prezes PSNM.
LG inwestuje w Kobierzycach w produkcję baterii do samochodów elektrycznych od 2016 r. Firma najpierw ogłosiła budowę za 1,3 mld zł, a rok później rozbudowę wartą 4,5 mld zł. Łącznie w kilku etapach inwestycje wyniosły 4,4 mld EUR. W fabryce pracuje 7 tys. osób, a moce produkcyjne osiągnęły 90 GWh.