Lider marketingu cyfrowego połączył siły z głuchymi

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-10-10 20:00

Group One i Polski Związek Głuchych założyli agencję Unmute. Przygotują firmy na zmiany w prawie i pomogą osobom z niepełnosprawnością. Skorzystał już Blik.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Group One i Polski Związek Głuchych stworzyli Unmute
  • czym będzie się zajmować nowa agencja i jakiej skali biznesu się spodziewa
  • na jaką zmianę w prawie chce przygotowywać firmy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przychody Group One, największej w Polsce niezależnej grupy komunikacyjnej, wyraźnie przekraczają już miliard złotych. Wysoką dynamikę — zwielokrotnienie skali biznesu w kilka lat — holding zawdzięcza m.in. innowacyjnym pomysłom, czego znów dał przykład. Właśnie poszerzył się o piętnastą już agencję — Unmute, którą założył razem z Polskim Związkiem Głuchych (PZG). Będzie ona walczyć z komunikacyjnym wykluczeniem osób z niepełnosprawnością (OzN).

— Tworzymy rozwiązania, dzięki którym nasi partnerzy budują konkurencyjne przewagi, a nowa spółka jest tego przykładem. To innowacyjna inicjatywa na rynku, łącząca biznes z NGO. Jednocześnie angażujemy OzN w świat marketingu i reklamy oraz umożliwiamy klientom zadbanie o inkluzywność ich działań. Wpisuje się to w naszą strategię zrównoważonego rozwoju — mówi Marek Żołędziowski, prezes i współzałożyciel Group One.

Efekt kilkuletniej współpracy

Nowy biznes to efekt współpracy Group One i PZG rozpoczętej w 2016 r. Od tego czasu wspólnie przeprowadzili trzy kampanie społeczne podejmujące temat wykluczenia osób głuchych z życia społecznego i kulturalnego. Jedną z nich było stworzenie zespołu pięciu głuchych artystów Unmute, który wystąpił w eliminacjach do konkursu Eurowizji w 2022 r., „wyśpiewując” tekst piosenki w języku migowym.

Wśród celów nowej agencji, w której Group One ma 65 proc. udziałów, a resztę PZG, jest likwidacja barier w komunikacji, ułatwianie zakupów oraz angażowanie OzN w projekty biznesowe. W praktyce będzie ona m.in. współpracować z artystami i specjalistami z branży kreatywnej ze środowiska OzN, zapewniać takie udogodnienia jak audiodeskrypcja i tłumaczenie na język migowy oraz prowadzić działania edukacyjne. Nie zamierza konkurować z agencjami reklamowymi i mediowymi, lecz z nimi współpracować.

— Nasz model biznesowy opiera się na ograniczeniu kosztów stałych do minimum, współpracy z jak najszerszym gronem specjalistów ze środowisk OzN oraz korzystaniu z zasobów Group One i PZG. Dlatego w pierwszym roku przewidujemy maksymalnie trzy stałe etaty odpowiedzialne za biznes. Mamy kilkunastu współpracowników, większość to OzN, a grupa ta szybko rośnie. Skalowanie biznesu nie będzie problemem, bo PZG ma szerokie zasoby i kontakty — mówi Monika Rosłoniec, dyrektor generalna agencji Unmute.

Blik już miga z Unmute

Firma zdaje sobie sprawę, że będzie dopiero kreować rynek, ale po pierwszych rozmowach widzi, że zainteresowanie jest duże. Jej pierwszym klientem został Blik, który najnowszą kampanię z Tomaszem Kotem dostosował do potrzeb OzN, tłumacząc ją na język migowy.

— Nasza działalność jest pionierska, ale planujemy osiągnąć rentowność już w 2024 r. przy przychodach na poziomie 1-1,2 mln zł. Czysty zysk nie będzie jednak dla nas jedynym wyznacznikiem sukcesu, ponieważ chcemy, żeby gros kosztów stanowiły wynagrodzenia naszych współpracowników związanych ze środowiskiem OzN — informuje Monika Rosłoniec.

Przygotowania do zmiany prawa

Unmute oferuje usługi, które niedługo staną się powszechnie potrzebne. Przypomina, że od czerwca 2025 r. firmy będą zobowiązane do przestrzegania Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA — European Accessibility Act), który ma na celu poprawę dostępności produktów i usług dla OzN.

— Biorąc pod uwagę obecne budżety marketingowe, zmiana przepisów nie doprowadzi do znacznego wzrostu kosztów. Chcemy uświadomić klientom, że inwestowanie w inkluzywność może przynieść im wymierne korzyści wizerunkowe, a co za tym idzie — także biznesowe — mówi Monika Rosłoniec.

W pierwszym roku działalności Unmote skupi się na Polsce, ale z czasem zamierza rozwinąć skrzydła także za granicą. Pomoże mu w tym Serviceplan, niemiecki gigant marketingowy, który jest mniejszościowym udziałowcem Group One.

Okiem eksperta
Znacząca skala
Krzysztof Kotyniewicz
prezes Polskiego Związku Głuchych
Znacząca skala

Nie ma dokładnych badań statystycznych dotyczących osób głuchych w Polsce, ale przejmuje się, że osób głuchych komunikujących się w polskim języku migowym [PJM — red.] jest około 50 tys., natomiast osób z poważnymi problemami ze słuchem może być nawet 800 tys.

Dostępność informacyjno-komunikacyjna w postaci tłumacza PJM, audiodeskrypcji czy też zastosowania napisów służy nam wszystkim. W dostępności nie chodzi wyłącznie o przekaz reklamowy, ale również o odpowiednie dostosowanie stron internetowych czy też komunikacji informacyjnej marek. Z zastosowanych elementów dostępności nie muszą korzystać tylko osoby z niepełnosprawnością, ale każdy, kto w danej chwili potrzebuje udogodnień w dostępie do informacji.