Po 11 miesiącach Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska, Carlsberg Okocim oraz Brau Union sprzedały około 19 mln hl piwa. Spółka z Poznania w całym 2001 r. ma szansę zanotować największy wzrost sprzedaży z grona czterech grup, kontrolujących ponad 80 proc. krajowego rynku piwa.
Nie wiadomo jeszcze, jak branża piwowarska zakończy 2001 rok. Wiadomo natomiast, że do końca listopada cztery największe grupy piwne, które opanowały łącznie ponad 80 proc. krajowego rynku piwa, sprzedały w tym czasie około 19 mln hl piwa. W analogicznym okresie ubiegłego roku firmy te ulokowały o 0,9 -0,8 mln hl piwa mniej.
Najwięcej — ponad 7,1 mln hl piwa — sprzedała przez XI miesięcy 2001 r. Grupa Żywiec, do której należą browary Warka, Leżajsk, EB i Żywiec. Kompania Piwowarska, w skład której wchodzą browary Lech z Poznania i Tychy, ulokowała o około 100 tys. hl piwa mniej, czyli 7,05 mln hl.
Trzeci rynkowy potentat — grupa Carlsberg Okocim — sprzedała do końca listopada około 2,7 mln hl piwa. W skład grupy duńskiego inwestora wchodzą browary Okocim z Brzeska, Bosman ze Szczecina oraz Kasztelan z Sierpca. Do trójki browarów dołączy w 2002 r. wrocławski Piast. Łącznie z tym ostatnim wynik grupy osiągnięty do listopada jest o kilkaset tys. hl piwa wyższy i wynosi około 3,4 mln hl piwa. Z nieoficjalnych danych wynika, że sam Okocim sprzedał w listopadzie około 93 tys. hl piwa, co po 11 miesiącach dało temu browarowi wynik na poziomie 1,43 mln hl sprzedanego trunku.
Zanosi się, że w całym 2001 roku dwie największe grupy piwne operujące na polskim rynku zanotują lepszą od ubiegłorocznej sprzedaż. Największy skok powinna zanotować Kompania Piwowarska, która w całym 2000 r. wypuściła na rynek 7 mln hl piwa. W tym roku sprzedaż spółki wzrośnie o przynajmniej 0,5 mln hl piwa w stosunku do tego wyniku.
Trochę więcej ulokuje Grupa Żywiec, która w 2000 r. sprzedała około 7,5 mln hl piwa. W tym roku sprzedaż firmy Heinekena powinna być więc zbliżona do ubiegłorocznej. Oznacza to, że obie rywalizujące o prymat na polskim rynku piwnym grupy wejdą w 2002 r. z podobnymi wynikami sprzedaży, co zapowiada z kolei zaciętą rywalizację pomiędzy nimi w nadchodzącym roku.
Liderem sprzedaży detalicznej piwa jest Grupa Żywiec, choć najlepiej sprzedającą się w tym segmencie rynku marką pozostaje Tyskie produkowane przez Kompanię Piwowarską.
Od kilku miesięcy globalne wyniki sprzedaży piwa uzyskane przez Grupę Żywiec i Kompanię Piwowarską wskazują, że różnica pomiędzy nimi jest minimalna. Obie firmy opanowały po około 32 proc. rynku piwa.
Porównanie sprzedaży detalicznej tych czołowych producentów, wskazuje, że na tym polu Żywiec (kontrolowany przez Heinekena), zdobył sporą przewagę nad konkurentem, którego inwestorem strategicznym jest południowoafrykański koncern SAB. W sierpniu i wrześniu 2001 r., według nie publikowanego raportu firmy AC Nielsen, udział sprzedaży piwa Grupy Żywiec w krajowym detalu (badania nie uwzględniają sprzedaży gastronomicznej) wyniósł 35,5 proc. Jeszcze w kwietniu i maju udział ten był o 1,5 proc. niższy. KP w sierpniu i wrześniu zdołała zająć 28,5 proc. polskiego rynku detalicznego.
Oznacza to, że dwóch producentów opanowało w sierpniu i wrześniu tego roku aż 64 proc. sprzedaży detalicznej. Ich pozycje nie są zagrożone przez konkurencję. Carlsberg Okocim w badanym okresie opanował 12,5 proc. detalicznej sprzedaży, a austriacka grupa Brau Union 6,0 proc.
Ciekawostką w tym zestawieniu jest pozycja, jaką w sprzedaży detalicznej zajmują poszczególne marki. Liderem jest tu Tyskie, które opanowało aż 17,6 proc. rynku. Żywiec ma w nim udział rzędu 14,7 proc. Trzecie miejsce przypadło Lechowi z 10,2-proc. udziałem, a czwarte Warce — 9,4 proc.
Z badań przeprowadzonych w sierpniu i wrześniu tego roku wynika, że czterech największych producentów piwa opanowało aż 82,5 proc. detalicznej sprzedaży piwa. Na mniejszych producentów, przypadło około 17,5 proc. rynku detalicznego. Zdaniem obserwatorów, jeżeli nie znajdą oni miejsca w większych strukturach piwnych, to ich udział zarówno w globalnej, jak i w detalicznej sprzedaży będzie stopniowo malał.