Łódź: na trasie drążenia tunelu kolejowego zawaliła się ściana kamienicy

PAP
opublikowano: 2024-09-07 16:06

W Łodzi w oficynie budynku przy al. 1 Maja 23 - tego samego, gdzie wcześniej stwierdzono zapadnięcie podłogi na parterze jednego z lokali, w sobotę doszło do zawalenia się ściany zewnętrznej. Katastrofa budowlana ma związek z pracą tarczy TBM "Katarzyna", drążącej tunel kolejowy do dworca Łódź Fabryczna. Na miejscu działa sztab kryzysowy.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły, że część budynku mieszkalnego przy al. 1 Maja 23 w Łodzi uległa "znaczącemu uszkodzeniu".

"Trwa weryfikacja przyczyn zaistniałego zdarzenia oraz planowanie dalszych działań. Odpowiedzialny za prowadzone prace Wykonawca pozostaje w kontakcie ze wszystkimi właściwymi służbami oraz mieszkańcami, którzy na czas prowadzonych prac zostali przeniesieni do hotelu. Prace związane z drążeniem tunelu są tymczasowo wstrzymane" - napisano w komunikacie przesłanym PAP w sobotę przez Annę Znajewską-Pawluk z PKP PLK SA.

Inwestor budowy tunelu przypomniał, że jeszcze przed rozpoczęciem prac budynek przy Al. 1 Maja był w nie najlepszym stanie technicznym; jest to kamienica z początku XX wieku, pozbawiona podpiwniczenia i solidnych fundamentów.

Obecnie na miejscu zdarzenia pracuje sztab kryzysowy, który zadecyduje o przyszłości budynku oraz ewentualnym terminie wznowienia prac związanych z drążeniem tunelu.

Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza - "Faustyna".

Według najnowszego harmonogramu budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych pociągi mają jechać pod Łodzią od grudnia 2026 r.