Lokale służbowe lepiej wynajmować

Jarosław Królak
07-09-2000, 00:00

Lokale służbowe lepiej wynajmować

NA PIŚMIE: Umowę o udostępnienie mieszkania pracownikowi trzeba spisać, bo tylko wtedy fiskus zaliczy wydatki mieszkaniowe do kosztów uzyskania przychodu — radzi Hubert Lubecki, prawnik z kancelarii prawnej T. Górski i J. Jawdosiuk. fot. M. Pstrągowska

Dla firm korzystniejsze jest wynajmowanie mieszkań przeznaczonych dla pracowników niż nabywanie ich na własność. Mogą wtedy wliczać w koszty uzyskania przychodu wszelkie wydatki ponoszone w związku z eksploatacją takiego lokalu.

Jednym z najczęściej spotykanych bonusów z systemu wynagrodzeń pakietowych jest udostępnienie pracownikowi mieszkania służbowego. Przekazaniu pracownikowi mieszkania służbowego towarzyszy przede wszystkim funkcja marketingowa oraz wymiar psychologiczny. Przy spełnieniu określonych warunków, firma może również zaoszczędzić na podatkach.

Mniej dla fiskusa

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na mieszkanie służbowe mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

Kupienie lokalu jest mniej opłacalne.

— W przypadku gdy firma nabędzie na własność lokal i stanowi on środek trwały pracodawcy, może być amortyzowany przez 40 lat według niskiej 2,5-proc. stawki amortyzacyjnej — informuje Radosław Drozd, prawnik z kancelarii prawnej Tomasz Górski i Jerzy Jawdosiuk.

— Koniecznie trzeba zachować formę pisemną zarówno dla umowy najmu, jak i umowy z pracownikiem. Gdy nie będzie umowy na piśmie, to fiskus raczej odmówi wliczenia poniesionych wydatków w koszty — ostrzega Hubert Lubecki, prawnik z kancelarii prawnej T. Górski i J. Jawdosiuk.

Ważne jest także sprecyzowanie, kto pokrywa opłaty za gaz, wodę, energię elektryczną, telewizję kablową oraz telefon stacjonarny.

Spisać umowę

Koszty ponoszone przez firmę w związku z wynajęciem służbowego mieszkania stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu.

— Gdy umowa nie będzie spisana, fiskus sam oszacuje przychód pracownika i wymierzy stosowny podatek. Równocześnie stanowi to podstawę obliczenia składek na ZUS — dodaje Radosław Drozd.

Istotne zagadnienie stanowi określenie obowiązku opuszczenia lokalu przez pracownika.

— Warto takie okoliczności ująć w umowie. Mogą one skutkować obowiązkiem odszkodowawczym w przypadku spowodowania naruszenia substancji lokalu. Należy się też przygotować na sytuację, gdy wynajmujący wypowie umowę najmu lub gdy dojdzie do rozwiązania umowy o pracę lub umowy menedżerskiej — mówi Hubert Lubecki.

Jarosław Królak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Lokale służbowe lepiej wynajmować