„Szlak przygody” to projekt realizowany przez sześć lokalnych grup działania z województwa świętokrzyskiego, łączących przedstawicieli sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego — Białe Ługi (Daleszyce), Dorzecze Bobrzy (Kostomłoty), Krzemienny Krąg (Bałtów), Nad Czarną i Pilicą (Radoszyce), Wokół Łysej Góry (Bieliny) oraz koordynujące przedsięwzięcie Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Świętokrzyskiej (Łagów). Koncept ma zwiększyć wykorzystanie potencjału turystycznego regionu, podnieść poziom zatrudnienia wśród społeczności wiejskiej i pomóc lokalnym przedsiębiorcom w promowaniu biznesu. Budżet na realizację wynosi ponad 705,8 tys. zł — pieniądze pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-13. A w praktyce? — „Szlak przygody” ma wspierać branżę turystyczną w regionie oraz zachęcać turystów do powrotu i przedłużania pobytu. Obecnie występuje tu głównie ruch weekendowy, rzadziej wakacyjno-urlopowy. Chcemy też, aby turyści zwiedzali cały region, nie tylko najbardziej znane zakątki. Zwiększyłoby to także zyski lokalnych przedsiębiorców i instytucji — wyjaśnia Piotr Sadłocha, dyrektor Biura Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Świętokrzyskiej.
Uruchomiono już stronę internetową: www.szlakprzygody.eu, która spaja wszystkie rozpisane w projekcie działania, w tym program lojalnościowy, najistotniejszy z punktu widzenia przedsiębiorców. Partnerami projektu mogą być m.in. parki tematyczne, muzea, hotele, punkty noclegowe i gastronomiczne, gospodarstwa agroturystyczne — turyści, korzystając z ich usług, będą mogli za pośrednictwem karty i indywidualnego konta zbierać punkty, jeden za każdego wydanego złotego. W zamian otrzymają nagrody: gadżety lub rabaty do wykorzystania przy następnym zakupie usług partnerów. Dotychczas pozyskano ich 18, nabór jest ciągły. Na razie nie są pobierane opłaty za uczestnictwo w projekcie, ale po wyczerpaniu pozyskanych z unijnego programu pieniędzy planowane jest wprowadzenie opłat w systemie abonamentowym. Celem projektu jest również zwiększenie ruchu turystycznego w regionie. Prace rozpoczęto więc od opracowania sześciu krain tematycznych (Talentów, Sakrum i profanum, Natury, Czterech żywiołów, Legend, Kultur) i rozstawienia specjalnie przygotowanych tablic informacyjnych. Podjęte zostaną też działania promocyjne, pojawią się reklamy w internecie, rozbudowany zostanie profil na Facebooku.
— Planujemy także prezentację produktu na targach turystycznych i promocję w mediach — wylicza Piotr Sadłocha.