Czytasz dzięki

Lotnisko Chopina dostało 50 mln zł

opublikowano: 02-09-2020, 22:00

W tym roku państwowa firma została zwolniona z przekazania tzw. dywidendy. Gorzej mają się inne porty lotnicze, np. Modlin i Szczecin.

14 polskich lotnisk czeka na 142,2 mln zł pomocy w związku z COVID-19, obiecanej w maju przez Ministerstwo Infrastruktury. Niektóre mają nóż na gardle, ale nie należy do nich Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL), właściciel m.in. Lotniska Chopina.

— PPL otrzymało zgodę na zatrzymanie tzw. dywidendy za rok 2019 i 2020, to około 50 mln zł — mówi Piotr Rudzki, rzecznik firmy.

PPL jednak również spodziewa się covidowej pomocy.

— Zgoda na zatrzymanie dywidendy nie wykluczyła PPL ani Lotniska Chopina z możliwości otrzymywania pomocy w ramach rządowych programów. Program pomocy polskim lotniskom jest notyfikowany w Komisji Europejskiej, która go zatwierdzi lub ewentualnie zmodyfikuje. Dlatego przed finalnym zatwierdzeniem programu nie jesteśmy w stanie określić, w jakim będzie on kształcie i jakie kwoty otrzymają poszczególne lotniska, niemniej PPL spodziewa się, że będzie jednym z beneficjentów pomocy rządowej — wyjaśnia Piotr Rudzki.

Przedsiębiorstwo nie opublikowało jeszcze raportu za 2019 r. W 2018 r. miało 988 mln zł przychodów, o prawie 100 mln zł więcej niż rok wcześniej, i 66,2 mln zł straty wobec prawie 320 mln zł zysku netto w 2017 r. Dwa lata temu kupiło za 12,7 mln zł Port Lotniczy w Radomiu, przejęło składniki majątku za 32,8 mln zł i dokonało odpisów aktualizujących na 24,4 mln zł.

Radość w Radomiu

Budowa portu w Radomiu trwa w najlepsze, choć lotnisko nie ruszy — jak pierwotnie planowano — pod koniec tego roku.

— Zakładamy, że port będzie gotowy operacyjnie w trakcie sezonu letniego 2022, jest już jednak za późno, by myśleć o siatce na lato 2022. Realnie Radom może zacząć obsługiwać pierwsze loty w sezonie zima 2022/23, natomiast w pełni powinien ruszyć latem 2023. Mimo pandemii prace idą zgodnie z harmonogramem. Zakończyliśmy betonowanie drogi startowej, a elementy konstrukcyjne terminala są już widoczne z zewnątrz — mówi rzecznik PPL.

Przebudowana (wydłużona do 2,5 tys. m) i zmodernizowana droga startowa oraz płyty postojowe umożliwią obsługiwanie samolotów podstawowych typów wykorzystywanych obecnie przez przewoźników, zwłaszcza linie czarterowe i niskokosztowe, np.: boeinga 737 oraz airbusów A320 i A321neo. Terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować nawet do 9 mln pasażerów, na razie jednak nie ma konkretnych planów dotyczących drugiego etapu — mówi Piotr Rudzki.

Radom ma się stać lotniskiem zapasowym dla Lotniska Chopina.

Smutek w Szczecinie

Są jednak porty, które z powodu epidemii stanęły już na skraju bankructwa. Jednym z nich jest Modlin, którego walne w zeszłym tygodniu zdecydowało o kontynuacji działalności i pożyczce. PPL jest jednym z trzech głównych udziałowców portu i zgoda na kredyt to zmiana frontu, bo dotychczas państwowa firma była przeciwna uzyskaniu przez Modlin jakiegokolwiek finansowania. Drugi port w opałach to Szczecin, w którym PPL również ma udziały. W ostatni piątek zarząd województwa zachodniopomorskiego odrzucił projekt uchwały w sprawie dokapitalizowania go przez wspólników kwotą 40 mln zł (z tego 5 mln zł w tym roku).

„Ze zdumieniem obserwujemy wystąpienia marszałka Olgierda Geblewicza, który wycofuje się z wcześniejszych ustaleń, czym łamie dopiero co aneksowane w lipcu 2019 r. porozumienie. Samorządowcy zobowiązali się w nim do kontynuowania działalności operacyjnej portu i wspierania obsługi kredytu — w formie dokapitalizowania, zgodnie z przyjętym przez wspólników biznesplanem na lata 2020- 45. Samorząd miał zasilić port kwotą 10 mln zł (Szczecin kwotą 5 mln). PPL zobowiązało się do sfinansowania w formie podwyższenia kapitału inwestycji rozwojowych w porcie w kwocie 108,5 mln zł, czego warunkiem jest uprzednia zgoda Komisji Europejskiej. Wniosek o zgodę na udzielenie pomocy publicznej został złożony przez wszystkich wspólników do UOKIK 21 sierpnia br.” — brzmi oświadczenie PPL.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane