Lotnisko w Balicach będzie miało 18 nowych połączeń do 16 miast

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-03-16 14:18

18 nowych regularnych połączeń do 16 miast pojawi się w letnim rozkładzie lotów w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice, wprowadzanym 26 marca. Zarząd lotniska ocenia, że w tym roku z podkrakowskiego lotniska skorzysta ponad 2 mln pasażerów.

18 nowych regularnych połączeń do 16 miast pojawi się w letnim rozkładzie lotów w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice, wprowadzanym 26 marca. Zarząd lotniska ocenia, że w tym roku z podkrakowskiego lotniska skorzysta ponad 2 mln pasażerów.

"Sygnały jakie otrzymujemy od przewoźników lotniska wskazują, że z ich punktu widzenia potencjał lotniska w Balicach jest ogromny. Ograniczeniem pozostaje infrastruktura, stad decyzja o rozbudowie terminala i opracowaniu długofalowego planu rozwoju portu" - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej prezes MPL Kraków-Balice, Kamil Kamiński.

W tegorocznym letnim rozkładzie lotów najwięcej nowych połączeń uruchomi słowacki niskokosztowy przewoźnik SkyEurope, którego samoloty zaczną latać do Brukseli, Turynu, Birmingham, Edynburga, Barcelony, Neapolu i Aten. Nowe połączenia przygotowali też polski Centralwings do: Bolonii, Malagi, na Rodos i do Heraklionu; brytyjski easyJet - do Liverpoolu i Bristolu oraz irlandzki Ryanair do Dublina.

W Balicach pojawią się też nowi przewoźnicy - fiński Finnair z lotami do Helsinek i polski Direct Fly z krajowym połączeniem do Gdańska. W letnim rozkładzie tradycyjnie też wrócą LOT-owskie rejsy transatlantyckie do Nowego Jorku.  

W sumie tegoroczny letni rozkład będzie zawierał 49 regularnych połączeń do 39 miast w Europie, a także w Stanach Zjednoczonych i Izraelu. Wykonywać je będzie 19 przewoźników, w tym sześciu zaliczanych do tzw. tanich linii.

Według Kamińskiego, przewoźnicy chcą też bezpośrednio inwestować w rozbudowę infrastruktury lotniczej na krakowskim lotnisku, lokując tu np. swoje bazy, tak jak to zrobił już SkyEurope. Przeszkodą są tu jednak nieuregulowane z wojskiem sprawy własnościowe terenów, gdzie mogłyby być budowane hangary dla samolotów.

"Co do porozumienia w tej sprawie z wojskiem, jestem nastawiony optymistycznie - widać z ich strony wolę współpracy" - zaznaczył prezes.

Podkreślił, że lotnisko nie chce się jednak uzależnić od jednego przewoźnika, lecz utrzymać dywersyfikację połączeń i operatorów, aby zachować konkurencję między nimi.

Obecnie Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce oraz polskim liderem pod względem liczby tanich linii. W zeszłym roku lotnisko odprawiło rekordową liczbę prawie 1,6 mln pasażerów, co daje prawie 90 proc. dynamikę wzrostu w porównaniu z 2004 rokiem. Prognoza na ten rok mówi o przekroczeniu granicy 2 mln pasażerów.

Głównym udziałowcem spółki MPL Kraków-Balice sp. z o.o. jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które posiada 85 proc. udziałów. Województwo małopolskie ma prawie 14 proc. udziałów, reszta należy do gmin Kraków (nieco ponad 1 proc.) oraz gminy Zabierzów (0,05 proc.).