Lotos zrewiduje projekty rafinerii południowych

Paweł Janas
18-07-2003, 00:00

Pomysły inwestycyjne rafinerii południowych przekraczają znacznie 1 mld zł. Lotos, który będzie je konsolidował, nie ma jednak zamiaru bezkrytycznie ich realizować. Tym bardziej że nie ma na to pieniędzy.

W gdańskiej siedzibie Grupy Lotos przebrzmiały już echa poniedziałkowych wiwatów na cześć ministra skarbu, który zgodził się na poszerzenie spółki o trzy rafinerie z południa Polski. Teraz przyszedł czas, by policzyć, ile pochłonie kontynuacja bardzo rozdmuchanych programów inwestycyjnych Czechowic, Glimaru z Gorlic czy Jasła. Wystarczy przypomnieć, że czechowicka rafineria od ponad roku próbuje pozyskać partnerów do budowy instalacji wytwarzającej granulat używany do produkcji opakowań (PET). W Gorlicach na dokończenie czeka zamrożona z powodu braku funduszu budowa instalacji tzw. hydrokompleksu.

— Przejęcie aktywów rafinerii południowych nie oznacza, że będziemy za zarządy tych spółek realizowali projekty inwestycyjne. Do końca roku zarząd Grupy Lotos przeanalizuje, które powinny być kontynuowane — mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.

Nie wyklucza częściowego zaangażowania się w niektóre inwestycje.

Tymczasem rafinerie południowe wiele obiecują sobie po wejściu do Grupy Lotos.

— Jeśli powstanie ta grupa, to rafinerie południowe liczą na wsparcie inwestycyjne ze strony lidera — podkreśla Henryk Malesa, prezes Rafinerii Czechowice.

Wiedzą już jednak, że najlepiej liczyć na siebie.

— Rozmawiamy z niemieckimi bankami i instytucjami finansowymi w sprawie wsparcia budowy instalacji PET — dodaje prezes.

Czy ten projekt ma szanse? Granulat produkuje już toruńska Elana, a zarząd Anwilu zapewnia, że podobny projekt powstanie we Włocławku. Rynek się więc zagęszcza.

Zwycięskie zakończenie walki z PKN Orlen o niezależność Grupy Lotos nie oznacza oczywiście końca rywalizacji tych firm. Rywalizacji trudnej, bo choć Dawid pokonał Goliata, to ten ostatni pozostaje głównym rozgrywającym w Polsce. Lotos zdaje sobie sprawę, że musi wrócić do współpracy przerwanej ponad rok wcześniej. W branży niedawno mówiło się, że myśli nawet o podzieleniu się z Orlenem strefami wpływów w rafineriach południowych. Paweł Olechnowicz pośrednio to potwierdza.

— Widzę potrzebę współpracy z PKN Orlen w zakresie paliw i olejów smarowych, szczególnie na południu. Powinniśmy wspólnie podjąć walkę z rosnącą konkurencją zagranicznych firm. Rozmowy na temat współpracy powinny zacząć się w sierpniu — twierdzi prezes Lotosu.

— Jesteśmy otwarci na wszystkie propozycje uzasadnione biznesowo, co od dawna komunikujemy naszym kolegom z Gdańska — mówi dyplomatycznie Zbigniew Wróbel, prezes PKN Orlen.

Przy okazji poniedziałkowych rozstrzygnięć „prywatyzacyjnych” spore zaskoczenie wywołały tajemnicze zapisy komunikatu opublikowanego przez resort skarbu. Mowa w nim, że „dla osiągnięcia celów związanych z tworzeniem środkowoeuropejskiego koncernu paliwowego” resort gotowy jest do podjęcia decyzji o dokończeniu prywatyzacji i — po dokonaniu analiz — udziale Grupy Lotos w tym przedsięwzięciu.

— Nie mam żadnej wiedzy na ten temat — ucina prezes.

— Nie mam pojęcia, jak miałoby się odbyć. Jeśli jednak Skarb Państwa miał na myśli dokapitalizowanie Grupy Lotos np. kilkoma procentami akcji Orlenu, sadzę, że musiałoby to mieć ciąg dalszy w postaci wniesienia do naszej spółki akcji jeszcze innych spółek — mówi jeden z menedżerów gdańskiej spółki.

Skarb Państwa zastanawia się też nad możliwością udziału Lotosu w konsolidacji sektora w centralnej Europie. Projekt takiej konsolidacji ma niedługo przedstawić zarząd PKN Orlen.

— Dotychczas dyskusje o konsolidacji opierały się na „chciejstwie”. Jeśli projekt zostałby opracowany rozsądnie, zyskał akceptację zagranicznych partnerów oraz dał gwarancje bezpieczeństwa dla polskiego sektora paliwowego, będziemy w nim uczestniczyć — mówi Paweł Olechnowicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Lotos zrewiduje projekty rafinerii południowych