Modowy gigant potwierdza nową inwestycją chęć ekspansji na południu Europy. Nowy magazyn obsłuży kilkaset sklepów w regionie.
Rumunia to dla notowanego na GPW LPP (największego modowego detalisty w Polsce, właściciela marek m.in. Sinsay i Reserved) najważniejszy zagraniczny rynek. Z tego powodu firma podwoiła w 2021 r. powierzchnię centrum fulfillmentowego pod Bukaresztem do 42 tys. m kw. – obsługującego e-commerce i ponad 100 sklepów w Rumunii i Bułgarii – a teraz zapowiedziała kolejną inwestycję.

Magazyn dla 450 sklepów
LPP Logistics (spółka logistyczna założona w 2022 r. przez modową grupę głównie na własne potrzeby) zawarł 10-letnią umowę wynajmu centrum dystrybucyjnego oddalonego o 50 km od Bukaresztu, o powierzchni 65 tys. m kw. Zostanie uruchomione pod koniec roku. Pozwoli obsłużyć do 450 sklepów marek LPP w regionie zamieszkanym przez ok. 59 mln ludzi: w Rumunii, Bułgarii, Węgrzech, Chorwacji, Serbii, Grecji, Macedonii Północnej. Ponadto wesprze część dostaw z Polski.
„Rumuńska gospodarka jest jedną z szybciej rozwijających się w całej Europie Środkowej i Wschodniej, a rynek rumuński od kilku lat pozostaje jednym z najważniejszych pod względem rozwoju LPP. Liczba sklepów podwoiła się w 2,5 roku, do 118 na koniec pierwszej połowy 2022 r. Wynajęcie nowego magazynu było więc dla nas naturalnym kierunkiem. Usytuowanie obiektu na południu Europy daje nam możliwość wykorzystania infrastruktury największego portu rumuńskiego Konstanca, a przez to znaczącego obniżenia kosztów i skrócenia czasu dostaw w regionie Europy Południowej poprzez zminimalizowanie tzw. ostatniej mili dzielącej salony od centrum dystrybucyjnego” – mówi cytowany w komunikacie prasowym Sebastian Sołtys, wiceprezes LPP Logistics.
Zatrudnienie w magazynie znajdzie 280 pracowników. Będą mieli do dyspozycji m.in. kilkadziesiąt wózków, długą na 1 km linię przenośników oraz 140-metrowy sorter umożliwiający sortowanie towaru dla 450 sklepów jednocześnie.

Tyle miejsc paletowych będzie w nowym magazynie LPP w Rumunii…
…co pozwoli składować tyle sztuk odzieży i akcesoriów…
…i wysyłać tyle sztuk asortymentu tygodniowo.
Znaczenie Rumunii i logistyki
Do początku 2022 r. to Rosja była najważniejszym rynkiem dla LPP, odpowiadającym za mniej więcej jedną piątą przychodów. Po sprzedaży biznesu w tym kraju spółka skoncentrowała się na ekspansji na południu i zachodzie Europy. W III kw. roku obrotowego 2022/23 największą sprzedaż poza Polską przyniosła Rumunia (353 mln zł). Ten kraj był jednym z kilku z największą dynamiką i nominalnym wzrostem e-commerce i to m.in. w nim powierzchnia sklepów w roku 2023/24 ma wzrosnąć najbardziej.
Logistyka jest mocną stroną modowego giganta. Po oddaniu do użytku nowego centrum LPP Logistics będzie zarządzać 524 tys. m kw. powierzchni magazynowej. W I kw. 2022 r. firma uruchomiła centrum dystrybucyjne o powierzchni 75 tys. m kw. w Brześciu Kujawskim (wysyła z niego nawet 8 mln sztuk ubrań i akcesoriów tygodniowo). Natomiast pod koniec ubiegłego roku otwarła centrum fulfillmentowe – o powierzchni 69 tys. m kw. – na Podkarpaciu. Pozwala składować ponad 7 mln sztuk asortymentu i realizować 100 tys. zamówień internetowych dziennie.
Pod względem logistyki Rumunia jest istotna także dla innej dużej firmy modowej z Polski. Grupa Modivo (Modivo i eObuwie) uruchomiła w tym kraju w grudniu 2021 r. magazyn o powierzchni 15 tys. m kw., umożliwiający magazynowanie ok. 2,6 mln produktów. Docelowo jego powierzchnia ma wzrosnąć do 50 tys. m kw.