UE ma zastąpić LPP Wschód

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-04-11 11:23
zaktualizowano: 2022-04-11 16:24

Utrata jednej czwartej biznesu skłoniła modowego potentata do rozwoju na południu i zachodzie. Trudno będzie tam odrobić straty z Rosji i Ukrainy – uważa analityk.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ekspansję na których rynkach planuje LPP w związku z wstrzymaniem rozwoju na Wschodzie
  • jak ruch spółki ocenia analityk

Zawieszenie działalności w Ukrainie i wycofanie się z Rosji oznacza dla giełdowego LPP utratę blisko 25 proc. przychodów. Spółka w bardzo szybkim tempie zwiększała sprzedaż na Wschodzie i zamierzała równie szybko rozwijać się tam stacjonarnie i w internecie, o czym świadczył zeszłoroczny plan rozbudowy dopiero co otwartego centrum dystrybucyjnego pod Moskwą. Właśnie przedstawiła plan rozwoju w innych kierunkach. Ma pomóc jej utrzymać stabilną kondycję oraz wyrównać straty poniesione z powodu wojny w Ukrainie.

– Wojna w Ukrainie wymusiła wyznaczenie nowych kierunków rozwoju przez LPP, które szybko dokonało odpisów aktywów – miało świadomość, że przez długi czas trudno mu będzie robić biznes na Wschodzie. Byłem sceptycznie nastawiony do ogłoszonego parę miesięcy temu planu intensywnej ekspansji w 2022 r. w tym kierunku – stwierdza Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku.

Podkreśla, że potencjał konsumencki jest na Wschodzie wciąż duży, jednak historia pokazała, że ryzyko także.

– Gdy w 2014 r. Rosja zaanektowała Krym, nastroje konsumenckie w Europie się pogorszyły, a dobrze zatowarowane LPP musiało pilnie szukać możliwości upłynnienia towaru podobnie jak konkurenci. To prowadziło do wyprzedaży i walki cenowej – wyjaśnia analityk.

Trudno zastąpić Rosję i Ukrainę

W tym roku spółka chce wejść z wszystkimi markami (Reserved, Sinsay, Cropp, House i Mohito) do Albanii, a w 2023 r. rozpocząć ekspansję na trzech zagranicznych rynkach. W Grecji i we Włoszech otworzy własne sklepy Sinsaya – przychody tej marki mają przewyższyć w tym roku sprzedaż Reserved – a na Cyprze franczyzowe salony Reserved. Sieć handlową ostatniego z tych brandów firma zamierza rozwijać także dalej w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Spółka uznaje Grecję za obiecujący rynek, a ekspansję na nim za naturalny kierunek umacniania pozycji na Bałkanach. Natomiast do stacjonarnego rozwoju we Włoszech skłoniło ją zainteresowanie mieszkańców tego kraju jej ofertą internetową.

– Pytanie, czy na południu i zachodzie Europy LPP znajdzie dość miejsca, by odrobić straty na Wschodzie, jest bardzo trafne. Odpowiedź poznamy po czasie, jednak wstępnie oceniając, będzie o to trudno – komentuje Konrad Księżopolski.

Zwraca uwagę, że łączna liczba ludności Włoch, Grecji i Cypru jest o ponad połowę mniejsza niż Ukrainy i Rosji.

– Największe są możliwości w 60-milionowych Włoszech, jednak to jedno ze światowych centrów mody, przywiązujące dużą wagę do designu. Nawet flagową marką Reserved trudno byłoby podbić ten rynek, skoro w bardziej pragmatycznych Niemczech zdobywanie udziałów nie przychodzi LPP łatwo – ocenia analityk Haitong Banku.

Nie tylko odzież i buty:
Nie tylko odzież i buty:
Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP, informuje, że spółka obserwują rosnące zainteresowanie produktami do wyposażenia wnętrz w sklepach marki Sinsay, więc nie wyklucza poszerzenia asortymentu także w Reserved.
materiały prasowe

Zaskakujący rozwój sieci stacjonarnej

Firma zamierza otworzyć w tym roku obrotowym (luty-styczeń) 440 sklepów Sinsay i 100 pozostałych marek. W efekcie chce zwiększyć powierzchnię handlową o 0,5 mln m kw., czyli o kilkadziesiąt procent. Jednocześnie planuje rozwijać e-commerce, którego udział w przychodach w IV kw. 2021/22 r. przekroczył 30 proc. Duży potencjał w tym obszarze widzi W Austrii, Niemczech i Włoszech.

– Planowany przez LPP agresywny wzrost powierzchni handlowej nie jest z mojej perspektywy intuicyjnym ruchem z powodu rynkowych zmian, które zaszły w wyniku pandemii. Z tempa wzrostu e-commerce i wyników takich spółek jak Allegro, InPost, CCC czy samego LPP wynika, że sprzedaż internetowa ma i będzie się miała dobrze, nawet jeżeli dynamika spadnie z powodu wysokiej bazy – mówi Konrad Księżopolski.

Sprzedaż wzrośnie
16mld zł

Taką kwotę mogą przekroczyć przychody LPP w roku obrotowym 2022/23, co oznaczałoby wzrost r/r o 13 proc…

5mld zł

…z czego co najmniej tyle ma przynieść sprzedaż w internecie.