Zwycięzcą 4. edycji programu Think Big została spółka CallPage ze swoim rozwiązaniem umożliwiającym błyskawiczny kontakt firm z klientami na stronie internetowej. Thing Big skierowany jest do przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy mają gotowe do wdrożenia rozwiązania lub ich działające prototypy w postaci produktów fizycznych, cyfrowych bądź usług z obszarów B2B, customer experience lub IT & technology. Do programu co roku zgłasza się 100-150 firm. Tegoroczna edycja była szczególna — obok polskich spółek udział wzięły firmy z regionu Europy Środkowo- Wschodniej. Uczestnicy walczyli o pulę nagród wysokości 20 tys. EUR oraz zaproszenie do współpracy od UPC.
— Polska jest jednym z pięciu najszybciej rozwijających się krajów w Europie, i to dzięki mikroprzedsiębiorstwom. Wiele firm ma fantastyczne pomysły, ale często brakuje im pieniędzy lub doświadczenia, by śmiałe plany przekuć na produkty i usługi w realiach rynkowych. Wierzę, że uczestnictwo w Think Big pomaga nie tylko finansowo, ale również poprzez doradztwo czy wreszcie promocję, niezbędną do przebicia się w gąszczu silnej konkurencji — powiedział Frans-Willem de Kloet, Prezes UPC Polska.
Plan i konsekwencja
W ciągu czterech lat do Think Big zgłosiło się ponad 700 przedsiębiorców. Tegoroczny finał odbył się 15 marca w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie.
— W czasach czwartej rewolucji przemysłowej kluczem do sukcesu jest umiejętność szybkiego reagowania w obliczu nowych wyzwań. Tę cechę posiadają właśnie start-upy. Mam nadzieję, że na finałowej prezentacji znajdę inspirację do rozwoju miasta — mówił na otwarciu gali finałowej Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. Chris Coles, dyrektor zarządzający B2B w Liberty Global, dodał, że wspieranie małych firm jest ważne i dla dużych spółek jak Liberty Global, i dla całego ekosystemu finansowego. — Kreatywność i pasja nakręcająca start- -upy jest trendem, w który chcemy się włączać. Wiemy, że finaliści z ubiegłych lat z sukcesem rozwijają swoją działalność. Cieszymy się, że w tym roku poszerzyliśmy ich krąg o spółki z Rumunii i Węgier — podkreślał Chris Coles.
Przemyślany plan działania
Główna nagroda dla twórców najlepszego projektu wyniosła 10 tys. EUR. Oprócz tego zwycięzca podpisał list intencyjny, zapraszający do współpracy z UPC. W trakcie rundy finałowej każdy z uczestników otrzymał 5 minut na prezentację swojego pomysłu. Podczas kolejnych 3 minut odpowiadał na pytania członków komisji konkursowej, w której znaleźli się m.in. Michał Olszewski, Łukasz Wejchert, założyciel firmy Dirlango, Sergiusz Sawin, wiceprezes D-RAFT (The Heart), Arkadiusz Piechocki, współzałożyciel i partner zarządzający SpeedUp Venture Capital Group, oraz Agnieszka Zawistowska — dyrektor UPC Biznes.
O główną nagrodę walczyli m.in. twórcy systemów głosowej identyfikacji użytkownika, aplikacji dostarczających oprogramowanie do przeglądania menu w restauracjach, pomysłodawcy grywalizacji jako narzędzia do zaangażowania pracowników, jak i twórcy programu ułatwiającego osobom z wadami słuchu komunikowanie się z otoczeniem. Jury miało niełatwe zadanie. Każdy z finalistów oferował atrakcyjny produkt, przemyślaną wizję jego rozwoju oraz śmiałe plany ekspansji na rynki zagraniczne. Pomysłem, który zjednał sobie wszystkich jurorów, okazała się wtyczka CallPage, umożliwiająca na stronie internetowej kontakt z potencjalnym klientem w czasie krótszym niż 30 sekund. CallPage działa m.in. na stronie znanylekarz.pl, która zrzesza 141 tys. lekarzy i pozwala umawiać się z nimi na wizyty.
— Nasz model biznesowy jest dopasowany do każdej z firm, ale najlepiej sprawdzamy się w sektorze motoryzacyjnym, finansowym, e-commerce i medycznym. Gdy spółka zaczynała działalność, wskaźnik skuteczności (oddzwonienie w czasie do 28 sekund) wynosił 50 proc. Teraz sięga aż 79 proc. — tłumaczył Ross Knap, prezes CallPage. Nagrodę jury i 10 tys. EUR zdobyła firma VoicePIN, ze swoim biometrycznym systemem identyfikacji użytkownika na podstawie analizy głosu.
— Weryfikacja głosowa jest dużo tańsza niż weryfikacja przez pracownika call center czy odzyskiwanie utraconych haseł i PIN-ów — przekonywał jury w trakcie prezentacji Łukasz Dyląg, prezes VoicePIN. Firma została również zwycięzcą w konkursie Elevator Pitch. Specjalna nagroda za podejmowanie ważnych tematów społecznych trafiła w ręce Dolphio Technologies. Jego projekt, Signall, umożliwia osobom z wadami słuchu komunikowanie się z otoczeniem.
— Na świecie żyje 70 mln głuchoniemych, którzy potrzebują tłumacza w takich miejscach jak choćby szpital, bank czy szkoła. Nasz system rozpoznaje znaki i przekłada je na słowa — wyjaśniał David Palhazi, szef Dolphio Technologies. W kategorii BIG6, przeznaczonej dla start-upów, które „podbiły” internet, w zeszłym roku wygrała firma HealthUp. Spółka jest twórcą MySpiroo, które po połączeniu z aplikacją na smartfonie może pełnić rolę spirometru, czyli przyrządu do badania pojemności płuc.
Trudny mariaż
Finałowa gala Thing Big stanowi ogromną przestrzeń do inspiracji i wymiany doświadczeń. Takie spotkania stanowią ważny element rozwoju biznesu, zwłaszcza że w przyspieszającym świecie technologii, który w tym roku będzie przekraczać kolejne granice — m.in. ma być testowany najszybszy samolot pasażerski, którym w ciągu 3,5 godziny dolecimy z Londynu do Nowego Jorku. Planowany jest też pierwszy przeszczep ludzkiej głowy! — Świat cyfrowy wywiera też coraz większy wpływ na nasze codzienne życie. Np. kierowcy samochodów zaczynają ufać bardziej aplikacjom mobilnym GPS niż znakom drogowym — opowiadała Natalia Hatalska, ekspertka w dziedzinie analizy, prognozowania i badania trendów. Zmiany naszych przyzwyczajeń są więc źródłem nowych wyzwań zarówno dla start-upów, jak i dużych korporacji. Zdaniem Natalii Hatalskiej, warto też uwzględnić nasilający się globalny kryzys zaufania w stosunku do organizacji społecznych, jak i do biznesu.
W tej sytuacji transparentność firmy staje się jednym z jej głównych atutów. Największym wyzwaniem dla start-upów jest jednak współpraca z korporacjami.
— Duże firmy niestety nie są otwarte na współpracę, często narzucają rozwiązania z góry — zauważył Sergiusz Sawin. Tymczasem Mihnea Radulescu, VP B2B w regionie Europy Środkowo-Wschodniej UPC wskazał, że jest wiele sprawdzonych modeli współpracy między dużym biznesem a start-upami, które gwarantują obopólną korzyść w tym cenną możliwość uczenia się od siebie nawzajem. Przykładowo Liberty Global, spółka matka UPC, w całej swojej 25-letniej historii była skierowana na innowacje i jest to jedna z jej rynkowych przewag.
— W ciągu siedmiu lat Liberty Global zainwestowała 150 mln USD w rozwój start-upów — zaznaczył Mihnea Radulescu.
Finaliści 4. edycji Think Big:
Better Software — twórca platformy pozwalającej na tworzenie natywnych aplikacji mobilnych na platformy. Platforma składa się z dwóch produktów: PlayBetter (tworzenie multiscreenowych aplikacji TV/VOD) oraz ReadBetter (tworzenie aplikacji dla prasy).
Callpage — wtyczka, która umożliwia na stronie internetowej kontakt z potencjalnym klientem w mniej niż 30 sekund.
Dolphio — twórca projekt SIGNALL umożliwiającego komunikowanie się z otoczeniem ludziom z uszkodzeniami słuchu.
Gamfi — firma zajmuje się tzw. grywalizacją do modyfikowania zachowań ludzkich w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia ich zaangażowania.
Lab4motion — firma badająca zachowania konsumenckie w kanałach online i offline przy wykorzystaniu nowych technologii.
onboardX — firma wykorzystuje edytor WYSIWYG, by zaprezentować się w zindywidualizowany pod kątem użytkownika sposób, opierając się na jego historiach i właściwościach.
VoicePIN — biometryczny system łatwej i bezpiecznej identyfikacji użytkownika wykorzystujący analizę głosu.
Wandlee — twórca model SaaS, który dzięki wykorzystaniu prostego kreatora pozwala korzystać z kilku botów. Programy te umożliwiają np. internetowe kupowanie biletów.
WellServed — aplikacja dostarczająca restauracjom, hotelom itd. oprogramowanie, dzięki któremu ich goście mogą przeglądać menu, składać zamówienia lub prosić kelnera za pomocą swoich smartfonów lub tabletów.