Czytasz dzięki

Małe firmy nie dają się kryzysowi

opublikowano: 18-08-2020, 22:00

Restrykcje nakładane na kolejne sektory gospodarki osłabiły MŚP. Aby przetrwać, firmy korzystają ze wsparcia publicznego i rozwiązań cyfrowych

Spadek popytu i sprzedaży odbił się na kondycji przedsiębiorców znad Wisły. W ostatnim czasie odnotowało go aż 69 proc. MŚP — wynika z najnowszego badania Banku Światowego (BŚ) i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „COVID-19 Business Pulse Survey — Polska”. Izabela Banaś, wicedyrektor departamentu analiz i strategii w PARP, zwraca uwagę, że małe i średnie firmy nie poddają się i wykorzystują wszelkie dostępne sposoby walki z kryzysem.

Izabela Banaś, wicedyrektor departamentu analiz i strategii w
PARP, podkreśla, że od wybuchu pandemii coraz więcej firm stawia na rozwiązania
cyfrowe. To zwiększa ich szanse na przetrwanie kryzysu.
Zobacz więcej

RATUNKIEM TECHNOLOGIE:

Izabela Banaś, wicedyrektor departamentu analiz i strategii w PARP, podkreśla, że od wybuchu pandemii coraz więcej firm stawia na rozwiązania cyfrowe. To zwiększa ich szanse na przetrwanie kryzysu. Fot. ARC

— Do tej pory już dwie trzecie MŚP skorzystało z przeznaczonych dla nich form wsparcia publicznego. Natomiast od wybuchu pandemii 32 proc. przedsiębiorców zaczęło stosować lub zwiększyło zastosowanie rozwiązań cyfrowych w procesach biznesowych. Tylko 4 proc. przedstawicieli MŚP przyznaje, że musiało zwolnić pracowników — mówi Izabela Banaś.

Łukasz Marć, ekonomista BŚ i szef zespołu odpowiedzialnego za badanie, podkreśla, że pandemia to bezprecedensowe wydarzenie i szok zarówno dla światowej, jak i polskiej gospodarki.

— Mimo silnego ciosu polskie firmy się nie poddają i aktywnie szukają rozwiązań, które pozwoliłyby im przetrwać trudny czas. Jednocześnie dla wielu MŚP zwalnianie pracowników to ostateczność — podkreśla Łukasz Marć.

Autorzy badania zwracają uwagę, że pogarszająca się koniunktura gospodarcza i negatywne nastroje konsumentów odbiły się na wynikach finansowych firm. W kwietniu na spadek sprzedaży (średnio o 30 proc.) narzekało aż dwie trzecie przedsiębiorców. Wartość sprzedaży nie zmieniła się dla 23 proc. MŚP, natomiast wzrosła w przypadku 10 proc. badanych firm.

Utrzymać zatrudnienie

Eksperci podkreślają, że mimo niekorzystnej sytuacji finansowej polskie przedsiębiorstwa nie zwalniały masowo pracowników, tylko szukały innych sposobów na poprawę sytuacji. Jakie były najczęstsze rozwiązania? Między innymi zmniejszanie liczby godzin pracy i korzystanie z płatnych urlopów wśród pracowników. Taki mechanizm zastosowało 12 proc. respondentów. Natomiast 7 proc. przedsiębiorców musiało obniżyć pensje. Na zwolnienia zdecydowało się tylko 4 proc. przedstawicieli MŚP.

Według autorów badania kluczowe dla polskich przedsiębiorców będą najbliższe miesiące. Na jakie scenariusze są przygotowani? Spodziewają się spadku sprzedaży średnio o 11 proc. rok do roku. Biorą pod uwagę również negatywny i neutralny wariant, czyli spadek sprzedaży odpowiednio o 30 proc. i 2 proc. Natomiast optymiści oczekują odbicia i wzrostu na poziomie nawet 13 proc.

Nieco ponad dwie trzecie (69 proc.) przedsiębiorców deklaruje, że mimo niekorzystnych warunków gospodarczych jest w stanie działać dłużej niż do końca 2020 r. Natomiat 22 proc. przedstawicieli MŚP ocenia, że przetrwa na rynku tylko przez kolejne trzy miesiące.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Badanie „COVID-19 Business Pulse Survey” pokazało, że firmy z branż handlowej i usługowej najszybciejdostosowały się do obecnej sytuacji. Słabiej wypadły firmy przemysłowe, które nie tak chętnie sięgały po rozwiązania cyfrowe. Przedsiębiorcy nie oczekują jednak, że ich sytuacja zmieni się diametralnie w najbliższych miesiącach. Dlatego ciągle poszukują pomocy z zewnątrz — mówi Izabela Banaś.

Digitalizacja w biznesie

W jaki sposób przedsiębiorcy próbują sprostać wyzwaniom związanym z pandemią? 32 proc. MŚP zaczęło stosować lub zwiększyło wykorzystanie internetu w biznesie, a także mediów społecznościowych, wyspecjalizowanych aplikacji i platform cyfrowych. Dzięki tym rozwiązaniom przedsiębiorcy chcieli poprawić wyniki sprzedażowe oraz usprawnić marketing i zarządzanie w firmach.

Technologie pomogły 20 proc. MŚP dostosować ofertę produktową i usługową do nowych warunków. Z badania wynika, że 18 proc. przedsiębiorstw zainwestowało w nowy sprzęt lub oprogramowanie. Łącznie 12 proc. całkowitej sprzedaży MŚP odbywało się za pośrednictwem zewnętrznych platform cyfrowych, aplikacji lub firmowej strony internetowej. Znacznie częściej od mikroprzedsiębiorców korzystały z tych rozwiązań małe i średnie firmy. Zmiany w modelach biznesowych nie są jedynym sposobem walki z kryzysem.

W ciągu ostatnich miesięcy aż 75 proc. badanych firm otrzymało wsparcie z pieniędzy publicznych, a ok. 15 proc. dostało decyzję odmowną. W momencie przeprowadzania badania co dziesiąty przedsiębiorca wciąż oczekiwał na rozpatrzenie wniosku o finansowanie. Za najbardziej potrzebną pomoc przedsiębiorcy uznają obniżenie składek ZUS lub zwolnienie z nich (73 proc. respondentów). Z takiej formy pomocy skorzystało 61 proc. przedsiębiorstw. Ponad połowa beneficjentów (56 proc. badanych) otrzymała subwencje Polskiego Funduszu Rozwoju lub umarzalną pożyczkę. Na takie wsparcie liczyło co drugie przedsiębiorstwo. 11 proc. MŚP otrzymało dopłaty do wynagrodzeń.

Małe i średnie firmy częściej niż mikroprzedsiębiorcy chciały zaciągać nowe kredyty. Firmy działające na rynku dłużej niż cztery lata znacznie częściej niż młodzi przedsiębiorcy doceniały możliwości związane z odroczeniem płatności podatków i zaciąganiem kredytów. W badaniu „COVID-19 Business Pulse Survey — Polska” wzięły udział 1394 mikro, małe i średnie firmy z sektorów przemysłu, handlu i usług.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane