Małe powierzchnie handlowe zyskują na znaczeniu

opublikowano: 18-10-2021, 17:43
aktualizacja: 18-10-2021, 18:40

Rynek powierzchni handlowych nie wrócił na tory sprzed pandemii, jednak wzmożony ruch w centrach handlowych pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość. Z miesiąca na miesiąc zyskują małe formaty.

Według raportu JLL pt. „ Rynek handlowy” podaż nowych powierzchni w centrach handlowych stale maje. W III kw. 2021 r. stanowiła 61 proc., podczas, gdy w całym 2010 r. było to 74 proc., a w 2000 r. 89 proc. Deweloperzy dostarczyli za to w tym czasie więcej powierzchni w parkach handlowych i centrach typu convenience (29 proc. z całej powierzchni w III kw.)

Łącznie przekazana podaż nowoczesnych powierzchni handlowych od lipca do września 2021 r. wyniosła 98 tys. m kw., z czego blisko 50 proc. zrealizowano w wolnostojących magazynach handlowych. Od początku roku do końca września deweloperzy przekazali łącznie 327 tys. m kw. powierzchni brutto [GLA –red.] wszystkich nowoczesnych formatów handlowych. W budowie pozostaje 460 tys. m kw. GLA.

Małe zakupy

Obroty inwestycyjne na tym rynku w III kw. 2021 r. wyniosły 160 mln EUR. Średnia wartość transakcji w tym okresie czasu była najniższa od dekady. Wyniosła 17 mln EUR, podczas gdy w III kw. 2019 r., przed pandemią, było to 58 mln EUR.

Największą transakcją odnotowaną od lipca do września była sprzedaż sześciu hipermarketów Auchan o pow. 107,6 tys. m kw. Nieujawniony nabywca zakupił za łącznie 87 mln EUR obiekty w Szczecinie, Rybniku, Słupsku, Gdańsku, Nowym Sączu i Lublinie.

W tym czasie miały równie miejsce dwie duże transakcje sprzedaży centrów handlowych na rynku wtórnym. Pod młotek poszła Galeria Malta w Poznaniu i Galeria Rumia.

JLL szacuje, że stopa kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych w całym 2021 r. wyniosła 5,25 proc., zaś dla najlepszych parków handlowych około 6,8 proc.

Zyskały małe formaty

Z raportu JLL wynika, że popularnością cieszą się nowe koncepty, pozwalające między innymi łączyć tradycyjny handel z e-commerce.

- Nowy typ klientów, tzw. „fusion shoppers”, dokonuje zakupów wieloma kanałami. Wybierając online, offline czy click & collect oczekują komplementarnych doświadczeń zakupowych – ocenia Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych JLL.

I to właśnie przez wzgląd na nowe przyzwyczajenia klientów zyskują parki handlowe i centra convenience. Obecnie coraz częściej poszukują w nich powierzchni popularne marki modowe. Coraz większą popularnością cieszą się również lokale rozplanowane na parterach budynków mieszkalnych i biurowców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Karpińska

Polecane