Czytasz dzięki

Mały biznes wciąż na bakier z ekologią

opublikowano: 30-08-2020, 22:00

Większość małych i średnich firm nie chce być eko. Z rezerwą do zielonych inwestycji podchodzi aż 83 proc. spółek

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa słabo angażują się w zielone inwestycje — wynika z najnowszego raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”, do którego PB dotarł jako pierwszy.

Segregacja śmieci i utylizacja odpadów to najczęstsze działania związane z
ochroną środowiska, jakie podejmują małe i średnie firmy — mówi Radosław
Woźniak, prezes EFL.
Wyświetl galerię [1/2]

MINIMUM:

Segregacja śmieci i utylizacja odpadów to najczęstsze działania związane z ochroną środowiska, jakie podejmują małe i średnie firmy — mówi Radosław Woźniak, prezes EFL. Fot. Marek Wiśniewski

— Przedsiębiorcy z sektora MŚP idą w zielone rozwiązania najczęściej wtedy, kiedy im się to opłaca albo jest obowiązkowe — przyznaje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Góruje sceptycyzm

EFL, biorąc pod uwagę opinie na temat ekologii, motywacje do podejmowania związanych z nią działań oraz bariery w inwestowaniu w zielone aktywności, podzielił badane firmy na cztery grupy. Każda z nich reprezentuje inne podejście do ekologii. Na jednym końcu znaleźli się EKOsceptycy, którzy dbają o środowisko, bo zmuszają ich do tego przepisy. Jest to najliczniejsza grupa, która stanowi 38 proc. mikro-, małych i średnich firm. Mniej liczni są EKOodporni (26 proc.), czyli firmy, które w ogóle nie dbają o środowisko, bo nie widzą w tym żadnego potencjału biznesowego.

Natomiast co piąty przedsiębiorca patrzy na ekologię przez pryzmat biznesu. Takie firmy zostały określone mianem EKObiznesowych. Podejmują oni zielone aktywności w celu budowania swojego wizerunku. Najmniej jest firm EKOodpowiedzialnych — tylko 17 proc. MŚP realizują proekologiczne aktywności dlatego, że mają poczucie społecznej odpowiedzialności oraz z przekonania, że tak należy robić.

— Ekologia nie jest dla małych i średnich przedsiębiorców biznesowym prioryterem. Wymaga zmian w funkcjonowaniu biznesu, nie zawsze oznacza szybkie zyski albo oszczędności, a do tego — jak wszystkie nowe rozwiązania — na etapie wdrażania wymaga inwestycji, wiedzy i czasu. Nie dziwi zatem tak powszechna postawa ekosceptycyzmu — twierdzi Justyna Piszczatowska, redaktorka portalu Green-News.pl.

Dodaje, że wiele ekologicznych rozwiązań w biznesie już teraz się opłaca albo wiąże się z koniecznością dostosowania do wymogów prawnych.

— W przyszłości wszystkie będą spełniać przynajmniej jeden z tych warunków, a to zachęci MŚP do inwestowania w ekologię — mówi Justyna Piszczatowska.

Trzeba czasu

Jak wygląda świadomość polskich przedsiębiorców dotycząca ekologii? Niemal wszyscy (93 proc.) twierdzą, że ich branża ma wpływ na środowisko. Jednak tylko niespełna co drugi przedstawiciel sektora MŚP (46 proc.) deklaruje, że jego firma dba o klimat. W ubiegłorocznym raporcie EFL „CSR w MŚP. Pod lupą” ochrona środowiska, obok edukacji, była wymieniana jako obszar życia społecznego numer jeden, na który mikro-, małe i średnie firmy mogą wywierać największy wpływ. Przemysław Mazur, prezes LuxRad, polskiej firmy produkującej grzejniki, podkreśla, że obecnie nasze społeczeństwo zwraca na ekologię zdecydowanie większą uwagę niż jeszcze kilka lat temu.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Choć ekomoda dotarła do Polski zdecydowanie później, niż miało to miejsce w przypadku krajów zachodnich, nasze doświadczenia jasno wskazują, że będzie się umacniać, i to zarówno w wymiarze wizerunkowym, jak i biznesowym. Jeśli chodzi o nasz przypadek — pracujemy obecnie nad tym, żeby zmienić opakowania na kartony, które będą łatwiejsze w recyklingu. To między innymi dlatego, że nasz klient, niemiecka firma, wymaga 100-procentowego recyklingu opakowań. Firmy na całym świecie coraz częściej patrzą na dostawców przez pryzmat ich działań prospołecznościowych — one często stają się czynnikiem decydującym o wyborze finalnego partnera do współpracy — uważa Przemysław Mazur.

Bariery i zachęty

Przedsiębiorcy byli pytani również o to, co skłoniłoby ich do podjęcia aktywności ekologicznych. Okazuje się, że dla aż 90 proc. firm najistotniejszym ułatwieniem byłoby uproszczenie procedur wdrażających ekodziałania. W przypadku dwóch trzecich firm motywacją byłyby dodatkowe dopłaty i ulgi, a dla 60 proc. ważność ekologii byłaby większa, jeśli miałaby odzwierciedlenie w decyzjach zakupowych klientów. Z kolei największe bariery, które zniechęcają MŚP do ekologii, to duże nakłady pracy związane z dbaniem o nią (95 proc. badanych), wyższe koszty ekomateriałów wykorzystywanych w produkcji (60 proc.) oraz brak możliwości wyprodukowania atrakcyjnego dla klienta produktu bez chemii (56 proc.).

OZE i elektromobilność

Z raportu wynika, że odnawialne źródła energii nie są obce MŚP. O możliwości stosowania fotowoltaiki słyszało 98 proc. zapytanych, energii wodnej — 95 proc., natomiast wiatraków — 92 proc. Gorzej wygląda temat wdrożeń. Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw w ogóle nie korzysta z energii odnawialnej, a tylko 4 proc. MŚP inwestuje w fotowoltaikę. Przed takimi ekoinwestycjami powstrzymują ich przede wszystkim wysokie koszty i długi okres zwrotu. Pojazdy wykorzystywane w działalności MŚP również nie są eko. We flotach firmowych królują silniki benzynowe — 68 proc. Hybrydy to tylko 1 proc. aut, a napędy elektryczne jeszcze muszą poczekać na swój czas. Powód? Podobnie jak z odnawialnymi źródłami energii zakup auta elektrycznego wiąże się ze zbyt wysokim kosztem, do tego ma ono mały zasięg, a sieć stacji ładowania w Polsce jest wciąż słabo rozwinięta.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane