Mam dobrych ludzi i dlatego tak dobrze nam wychodzi…

POLSKA FIRMA — MIĘDZYNARODOWY CZEMPION
opublikowano: 18-10-2017, 22:00

POLSKA FIRMA — MIĘDZYNARODOWY CZEMPION: Firma jest dumna ze swojej linii technologicznej. Wykrawanie, zaginanie i zgrzewanie... Z blachą można zrobić wszystko — robią to roboty, ale przygotowują ludzie.

Innowacje w meblach metalowych — kto by pomyślał... Połowa mebli w przychodniach i szpitalach to produkcja firmy Malow. Podobnie jak wiele różnorodnych mebli biurowych, magazynowych, socjalnych, medycznych i przeznaczonych dla warsztatów. Meble metalowe są w szkołach i placówkach gastronomicznych. Produkty firmy kupuje też armia, oprócz naszej również brytyjska, niemiecka i norweska. Meble ze znakiem Malow znalazły się w Afganistanie. A w ostatnim czasie w ośrodkach dla uchodźców. Standardowy produkt firmy to meble socjalne. Na budowach i w biurach terenowych to — można powiedzieć — meble jednorazowe.

— Ostatnim naszym pomysłem jest projekt Malow Home, czyli meble metalowe do mieszkań — informuje Henryk Owsiejew, właściciel i szef rady nadzorczej firmy Malow, a jednocześnie Suwalszczanin Roku 2015, EY Przedsiębiorca Roku 2016, w młodości biegacz na średnich dystansach, ojciec trójki dzieci.

Z joint venture...

Pierwsza produkcja mebli metalowych dla wojska wyszła w 1984 r. Pierwszy eksport w 1987 r., do Francji, bo firma wówczas była spółką joint venture z kapitałem francuskim. I właśnie początek nowoczesnego zarządzania (techologie, normy ISO) Henryk Owsiejew wiąże z know-how francuskim. Od 1989 r. działała pod marką Litpol. W 1997 r. na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstała spółka Malow.

...do firmy rodzinnej

— W 2005 r., kiedy Francuzi mieli około 70 proc. udziałów, a ja miałem około 30 proc., odkupiłem od nich ich udziały. To było działanie odwrotne do panującej wtedy na rynku praktyki, kiedy to zagranica wykupywała udziały — opowiada Henryk Owsiejew.

Już od 12 lat zarządza firmą ze swoimi specjalistami i jak twierdzi, plan sukcesji jest już też znany. Zostały też dawne kontakty biznesowe.

— Mimo że z Francuzami się rozstaliśmy kapitałowo, do dziś (mimo ich przekształceń właścicielskich i organizacyjnych) bardzo dobrze współpracujemy. Ale nie jest to jedyna firma we Francji, której dostarczamy naszą produkcję — przekonuje Owsiejew.

Cięcie, gięcie i innowacje

Firma ma siedzibę i zakład w Suwałkach, w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Jej drugi zakład, który produkuje meble narzędziowe, jest w Świnoujściu, a trzeci w Charkowie na Ukrainie. Malow zatrudnia 650 osób. Roczna produkcja wynosi około 300 tys. sztuk wyrobów w sześciu tysiącach wzorów, w pełnej gamie kolorystycznej. Roczna wartość sprzedaży to około 170 mln zł. To jeden z największych producentów w tej branży w kraju i jeden z większych w Europie.

— Mniej więcej połowa naszej produkcji to meble standardowe. Pozostałe 50 proc. to meble specjalne, według życzeń klientów — wzornictwo, kolorystykaitd... A jest to możliwe, ponieważ w naszym zapleczu wzorniczym, technicznym, marketingowym i konstrukcyjnym pracuje ponad trzydziestu inżynierów. Asem atutowym i zapewne też powodem, że dobrze się czujemy na rynku, jest to, że jesteśmy w stanie wykonać praktycznie każde zamówienie na meble metalowe. Mamy ludzi, którzy to po prostu zrobią. To nie truizm, ale to dobra załoga i dobrze nam to wychodzi — opowiada Henryk Owsiejew. W dziedzinie mebli metalowych pojawiają się także innowacje. Jako przykład wymienia wyposażenie ich w elementy elektryczne i elektronikę.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Jesteśmy producentem regału przesuwnego z napędem elektrycznym Soft Touch. To rozwiązanie pozwalające obsługiwać regał bez użycia siły. Może on być sterowany z komputera, a dostęp do poszczególnych przestrzeni może być kontrolowany kluczem kodowym. Nazywamy to inteligentnymi meblami.

Dostarczamy je do znanych odbiorców jak np. Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Paryskie Szpitale czy Amazon. W tym kierunku rozwija się rynek meblowy, szczególnie w pomieszczeniach użyteczności publicznej — wyjaśnia Henryk Owsiejew. Jak tłumaczy, jeszcze dziesięć lat temu technologie do obróbki blach były tak drogie, że rozbijały opłacalność. Ale sześć, siedem lat temu firma postawiła na automatyzację.

— Zależy nam na renomie również w kraju. Dlatego sporo inwestujemy. Jest taki współczynnik: liczba robotów na 10 tys. mieszkańców. Przodują w nim Korea Południowa i Japonia. Mają ponad 400 robotów, Polska ma 20. Policzyłem u nas. Suwałki mają około 200 — to lepiej niż w Niemczech — mówi ze śmiechem właściciel Malow.

Eksport w genach

Blisko 70 proc. produkcji firmy opuszcza kraj. Wyroby Malow sprzedawane są w 28 krajach; we wszystkich europejskich, w szczególności w Skandynawii we Francji, Niemczech oraz w odległym Trynidadzie i Tobago.

— Od trzech lat jesteśmy obecni również w krajach arabskich: Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Kuwejcie. Teraz przygotowujemy program eksportowy do Gruzji i Kanady, to są nasze nowe rynki — wymienia Henryk Owsiejew. Zapytany o przyczynę rozwijania eksportu przez firmę, szef jej rady nadzorczej wymienia całkiem naturalne powody.

— Istotne było to, że byliśmy na początku związani z kapitałem zagranicznym i eksport był oczywisty. Poza tym wtedy w Polsce to była nisza, ale na Zachodzie meble metalowe, w gastronomii, szkolnictwie, w biurach, służbie zdrowia — były poszukiwane i kupowane. Do dziś zresztą dużo sprzedajemy mebli do szpitali i szkół. Poza tym, niestety, na polskim rynku bywają lepsze i gorsze okresy. I stwierdziliśmy, że jeśli oprzemy się tylko na rynku krajowym, to możemy mieć okresowe kłopoty. I to się bardzo dobrze układa — jak w Polsce trochę gorzej, szukamy miejsca w Europie, gdzie przez tych 25 lat już się daliśmy poznać. Jednak rynek krajowy, obok eksportu, jest dla nas priorytetem — podsumowuje Henryk Owsiejew.

Szukamy czempionów

Jeśli Twoja firma jest eksporterem, inwestuje za granicą lub niedawno zadebiutowała na światowym rynku, zgłoś ją do 6. edycji konkursu Polska Firma — Międzynarodowy Czempion, organizowanego przez PwC i „PB” wspólnie z PKO Bankiem Polskim i KUKE. Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie czempioni.pb.pl. Na zgłoszenia czekamy do 5 listopada.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: POLSKA FIRMA — MIĘDZYNARODOWY CZEMPION

Polecane