Mapa branżowa: pierwsze oznaki końca recesji w dobrach trwałych i reklamie

Jerzy Morawski
opublikowano: 2024-06-10 09:41

Niektóre cykliczne branże w Europie notują ożywienie przychodów. Na przykład, średnie przychody firm produkujących sprzęt komputerowy znacznie poprawiły się w ostatnim kwartale w porównaniu do wyników sprzed roku. Czy to znak, że konsumenci zwiększają wydatki na dobra trwałe?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Regularnie bierzemy pod lupę kilka tysięcy firm europejskich ze 110 branż i sprawdzamy, jak średnio zmieniły się w nich przychody kwartalne. Monitoring przychodów spółek w rozbiciu na branże pozwala nam pogłębić obraz zmian makroekonomicznych. Jest to mapa pozwalająca z lotu ptaka zobaczyć, w których branżach notowane są wzrosty, a w których spadki przychodów. Pod uwagę bierzemy ostatnie opublikowane wyniki, przeważnie dotyczące pierwszego kwartału 2024 r.

Przychody w usługach wciąż rosną najszybciej

Wysoki wzrost przychodów notują firmy z sektora usług (6,4 proc. rdr) oraz budownictwa (6,3 proc. rdr). Natomiast w przypadku przetwórstwa przemysłowego i handlu wzrost przychodów jest niewielki – odpowiednio 0,7 i 0,6 proc. Ten trend widoczny był w poprzednich miesiącach i utrzymuje się nadal. Wysokie nasycenie rynku konsumenckimi dobrami trwałymi spowodowało przesunięcie wydatków przez konsumentów w kierunku usług, zwłaszcza turystyki. Sytuacja w przemyśle przekłada się również na stosunkowo słabsze wyniki w sektorze handlu.

Ale w najnowszych danych widać kilka sygnałów, że niektóre trendy recesyjne zaczynają mijać. Widać ożywienie w niektórych branżach trwałych dóbr konsumpcyjnych, jak sprzęt IT, a także we wrażliwej na koniunkturę reklamie.

Rośnie sprzęt komputerowy

Można wskazać jednak branże przetwórstwa przemysłowego, w których widać poprawę dynamiki przychodów. Są to m.in. producenci i dystrybutorzy sprzętu komputerowego. Dane za trzeci i ostatni kwartał 2023 r. wskazywały na obniżenie przychodów o prawie 15 proc. rdr. Średnie wyniki za pierwszy kwartał 2024 r. wskazują na wzrost przychodów o 3,2 proc. rdr.

Poprawa średnich przychodów może świadczyć o tym, że powoli odbudowuje się popyt na dobra trwałe, przynajmniej w zakresie elektroniki. Jedna z największych firm z tego sektora – Logitech International w pierwszym kwartale 2024 r. zwiększył przychody o ponad 5 proc rdr.

To jest pierwszy kwartał, w którym szwajcarski producent klawiatur i innych urządzeń peryferyjnych odnotował wzrost sprzedaży od dwóch i pół roku. Spadki przychodów w latach 2022-2023 powodowane były bardzo wysoką bazą z lat 2020-2021, kiedy ludzie zamknięci w domach zaopatrywali się w sprzęt do pracy zdalnej i rozrywki. W rezultacie w kolejnych kwartałach dynamika sprzedaży była niższa.

W pierwszym kwartale 2024 r. przychody Logitech wyniosły 1,01 mld USD wobec prognoz na poziomie 956 mld USD. Przychody ze sprzedaży klawiatur i zestawów słuchawkowych wzrosły o 15 proc., a przychody ze sprzedaży gier – o 7 proc. Analitycy prognozują, że w ciągu najbliższych trzech lat przychody firmy będą rosły w tempie 5,1 proc. rocznie.

Action SA, polski dystrybutor sprzętu komputerowego, zanotował wzrost przychodów o 11 proc. Zarząd firmy ocenia, że perspektywy dla branży są optymistyczne, jednak duża konkurencja może ograniczać wzrost marż. DM BOŚ ocenia, że „oczekiwany jest wzrost przychodów dzięki rozszerzaniu oferty dostawców i odbiorców oraz zwiększenie portfela produktowego spowodowanego przejęciami podmiotów”.

Rosną przychody mediów i telewizji

W obszarze usług zwracają uwagę wysokie przychody firm z branży treści internetowych, których średni wzrost przychodów wyniósł 17,8 proc. To przede wszystkim konsekwencja coraz większej gotowości konsumentów do płacenia za usługi subskrypcyjne. Jedna z największych firm w tej branży – Spotify, zanotowała w pierwszym kwartale 2024 wzrost przychodów o ponad 18 proc. (3,6 mld euro w porównaniu do 3,04 mld przed rokiem).

Wzrost przychodów to skutek wzrostu liczby subskrybentów premium, czyli użytkowników aplikacji, którzy decydują się płacić za korzystanie z dodatkowych funkcjonalności. Ich liczba wzrosła w ciągu roku o 14 proc., do 239 milionów. „Mówiliśmy o 2024 roku jako roku monetyzacji i realizujemy tę ambicję” - powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny Spotify Daniel Ek. Firma podwyższyła także ceny miesięcznej subskrypcji o 1 dolara, co podniosło przychody z subskrypcji o 10%.

Zwraca również uwagę wzrost przychodów firm z branży radia i telewizji, które w poprzednim kwartale zanotowały stratę -3,5 proc, natomiast w ostatnim kwartale ich przychody wzrosły o 4,3 proc. Powodem może być wzrost na rynku reklamy – wzrosła bowiem dynamika przychodów również firm z branży agencji reklamowych.