Mariaż biznesu i sztuki

MATERIAŁ PARTNERA
opublikowano: 22-06-2016, 22:00

Sponsoring kultury

Inwestowanie w kulturę to niesłychanie ważny element społecznej odpowiedzialności biznesu — twierdzą przedstawiciele firm wspierających Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu Narodowe Forum Muzyki (NFM), jeden z najnowocześniejszych w Europie obiektów kulturalnych, ma nowego sponsora. Do grona instytucji finansujących, wśród których są lokalne władze samorządowe oraz dwie potężne firmy KGHM i PKO Bank Polski, dołączył kolejny państwowy gigant — koncern energetyczny Tauron Polska Energia. — Sponsorowanie NFM wpisuje się w naszą strategię zrównoważonego rozwoju, która zakłada wspieranie kultury. Mamy 5,4 mln klientów i oprócz tego, że każdego dnia dostarczamy im energię elektryczną, chcemy też uczestniczyć w ich życiu w na poziomie lokalnym — mówił przy okazji podpisania umowy sponsorskiej Remigiusz Nowakowski, prezes zarządu Tauron Polska Energia.

Mecenat to inwestycja w przyszłość

Zadowolenia nie kryje Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki. — Bez finansowania z zewnątrz takiej działalności jak nasza nie da się prowadzić. Nasza instytucja jest współprowadzona i finansowana przez miasto Wrocław, województwo dolnośląskie i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Natomiast czwartym źródłem przychodów są pieniądze, które sami pozyskujemy, właśnie współpracując ze sponsorami czy sprzedając bilety, wynajmując sale itd. Potrafimy wygenerować sporo pieniędzy, co w Polsce należy do rzadkości — mówi Andrzej Kosendiak, ciesząc się, że w ostatnim czasie to czwarte źródło jest coraz istotniejsze.

Jakie korzyści mogą mieć firmy sponsorujące kulturę i czy przekłada się to jakoś na ich wyniki? Przedstawiciele biznesu zgodnie twierdzą, że w tym przypadku pozycje w bilansach firm nie są najistotniejsze. — Od lat jesteśmy mecenasem sztuki, bo uważamy to za nasz obowiązek i przywilej. Angażujemy się w wiele przedsięwzięć i współpracujemy z ważnymi dla polskiej kultury instytucjami, jak Narodowe Forum Muzyki, z którym jesteśmy od początku. Dzięki temu mamy swój udział w kształtowaniu ponadczasowych wartości oraz budowaniu społecznej wrażliwości. To inwestycja w przyszłość — naszą i kolejnych pokoleń — podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego. Remigiusz Nowakowski dodaje natomiast, że dla Tauronu wspieranie kultury jest niezwykle ważnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu.

— Oczywiście „inwestowanie” w kulturę to także element długofalowego budowania wiarygodności firmy. Każdy dba o swoją markę i chce, żeby ona jak najlepiej się kojarzyła — uważa szef Tauronu. Dodaje także, że mecenat rodzimej kultury to zjawisko powszechne w skali międzynarodowej. — Ten trend jest szeroko praktykowany w Europie Zachodniej. Kulturę wspierają m.in. niemieckie koncerny w Niemczech, francuskie we Francji itd. — mówi Remigiusz Nowakowski. O korzyściach płynących z działalności Narodowego Forum Muzyki mówi też prezydent Wrocławia.

— Po pierwsze: dajemy mieszkańcom dostęp do sztuki na najwyższym poziomie, po drugie: jest to niesłychanie istotna sprawa z punktu widzenia promocji miasta. Proszę mi wierzyć, że podczas rozmów z potencjalnymi inwestorami prawie zawsze słyszę pytanie: A czy w mieście jest filharmonia, opera? Po trzecie: udowodniona jest korelacja pomiędzy nakładami na kulturę a innowacyjnością. Krótko mówiąc, im więcej pieniędzy jest łożone na kulturę, tym bardziej innowacyjna jest gospodarka — twierdzi Rafał Dutkiewicz.

Czas na prywatnych donatorów

W Polsce, w przeciwieństwie np. do krajów anglosaskich, tradycja mecenatu kultury wciąż nie jest dostatecznie rozwinięta. Dlatego każde wsparcie dla instytucji kulturalnych bardzo się liczy.

— PKO Bank Polski jest jednym z bardziej widocznych sponsorów kultury na naszym rynku, ale także inicjatorem nowych działań — nasz bank zapoczątkował w Polsce trend tworzenia przez instytucje finansowe kolekcji sztuki. Sami nie mamy kompleksów i z radością obserwujemy, że znany od wieków mariaż biznesu i sztuki w naszym kraju coraz bardziej się umacnia. Widać to choćby na przykładzie Narodowego Forum Muzyki, którego grono sponsorów się powiększa — do PKO Banku Polskiego i KGHM dołączył też Tauron. Być może już niedługo, oprócz wsparcia instytucjonalnego, polska kultura będzie mogła, w większym stopniu, liczyć także na mecenat prywatno-korporacyjny,wzorem krajów anglosaskich — uważa Zbigniew Jagiełło.

Najważniejsze to zbudować markę

— Myślę, że jedną z najważniejszych rzeczy w sztuce, podobnie jak w biznesie zapewne, jest budowanie marki. I my tę markę budujemy — mówi Andrzej Kosendiak. Na dowód wspomina choćby telefon od serbskiego ministra kultury, który już buduje w Belgradzie podobną salę jak we Wrocławiu. Zachęcił go do tego światowej sławy dyrygent Zubin Mehta, który po koncercie we Wrocławiu gościł w Serbii i rekomendował gospodarzom budowę nowej sali właśnie na wzór tej w Narodowym Forum Muzyki.

— To dla nas niesłychanie cenne, doskonała opinie o architekturze i akustyce naszej sali wygłaszane przez takich gigantów światowej muzyki jak Zubin Mehta, chiński pianista Lang Lang czy amerykański trębacz Wynton Marsalis budują naszą markę w taki sposób, jakiego nie bylibyśmy w stanie osiągnąć środkami marketingowymi — dodaje szef NFM. Narodowe Forum Muzyki to obiekt zaprojektowany przez wybitnego polskiego architekta Stefana Kuryłowicza, w którym mieszczą się m.in. cztery sale koncertowe, z których największa liczy sobie 1800 miejsc. Ale nazwa odnosi się też do instytucji kultury, która powstała z połączenia Filharmonii Wrocławskiej i Wratislavia Cantans oraz do realizowanego już od 10 lat we Wrocławiu programu rozwoju życia kulturalnego i muzycznego. [D.E.] © Ⓟ

OBIEKT NA ŚWIATOWYM POZIOMIE: Główna sala Narodowego Forum Muzyki ma 1800 miejsc. Słynie ze znakomitej architektury i doskonałej akustyki. [FOT. TOMASZ WALKÓW]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIAŁ PARTNERA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu