Mastercard opracował własny model AI. Zwiększa wykrywanie oszustw o 300 proc.

Alicja Skiba
opublikowano: 2024-02-01 12:58

Mastercard zbudował własny generatywny model sztucznej inteligencji, który będzie pomagał bankom wykrywać i udaremniać nieuczciwe transakcje - przekazała w czwartek CNBC.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Model Decision Intelligence Pro pozwoli bankom skuteczniej oceniać podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym i określać czy są legalne. Nowe rozwiązanie AI jest zastrzeżoną rekurencyjną siecią neuronową (podstawą generatywnej sztucznej inteligencji), którą zbudowały od podstaw zespoły ds. cyberbezpieczeństwa i zwalczania nadużyć finansowych, jak wyjaśnił Ajay Bhalla, prezes firmy w rozmowie z CNBC.

“Używamy modeli transformatorowych, które zasadniczo pomagają uzyskać moc generatywnej sztucznej inteligencji” - powiedział.

Zastrzeżony algorytm Mastercard jest szkolony na podstawie danych z ok. 125 mld transakcji, które przechodzą rocznie przez sieć kart firmy. Informacje pomagają AI zrozumieć relacje (tymczasem duże modele językowe, jak GPT-4, czy Gemini, koncentrują się na słowach) między sprzedawcami i przewidzieć w jakich sytuacjach zachodzą nieuczciwe transakcje.

Mastercard w ciągu ostatnich pięciu lat zainwestował ponad 7 mld USD w cyberbezpieczeństwo i technologie sztucznej inteligencji.