Maszyny pomogą zredukować koszty

Dorota Kaczyńska
opublikowano: 07-03-2018, 22:00

Mobilne roboty mogą zautomatyzować transport wewnętrzny w firmach w Europie Środkowej i Wschodniej

Przedsiębiorstwa przemysłowe borykają się nie tylko z coraz większym deficytem bardziej i mniej wykwalifikowanych pracowników, ale zaczynają również odczuwać skutki starzenia się społeczeństw. W tej sytuacji pełną parą pracują producenci robotów, uzupełniając swoje oferty o kolejne rodzaje maszyn: drony, mobilne roboty, wózki AGV (samojezdne).

Dostępne cenowo

— Widzimy w rynku Europy Środkowo- -Wschodniej duży potencjał dla współpracujących robotów mobilnych. Zarówno miejscowe firmy, jak i międzynarodowe korporacje, mające centra produkcyjne w regionie, stoją wobec wyzwań związanych z optymalizacją kosztów produkcji. Robotyzacja wydaje się oczywistym rozwiązaniem, coraz bardziej dostępnym dla szerokiego kręgu firm — przekonuje Jesper Sonne Thimsen z Mobile Industrial Robots (MiR), zajmującej się produkcją robotów automatycznych.

Według prognoz Instytutu Gartnera, w 2018 r. trzy miliony pracowników na świecie będzie wspieranych przez roboty. Natomiast do 2025 r. maszyny mogą zastąpić nawet około 30 proc. osób. Na razie jednak w logistyce nie osiągnęły zbytniej popularności, mimo że już od 20 lat pojawiają się zapowiedzi o szerokim zastosowaniu robotów mobilnych. Zdaniem Nielsa Jula Jacobsena, założyciela MiR, który bada i rozwija technologię robotów i oprogramowania od 1989 r., brak popularności autonomicznych maszyn w branżach TSL i przemysłowej wynikał z cen i potencjalnego zysku.

Z potencjałem

— Uznałem zatem, że elastyczne, wszechstronne, dostępne cenowo i przyjazne użytkownikowi rozwiązanie, które może wspierać każdego pracownika, znalazłoby zastosowanie we wszystkich branżach. Na tej podstawie zacząłem prace nad robotem mobilnym MiR100 — opowiada Niels Jul Jacobsen.

Współpracujące roboty mobilne MiR są autonomiczne. Nawigują bezpiecznie wokół ludzi i maszyn, a czujniki i kamerypozwalają im reagować na zmianę warunków w zakładzie. Kontrolę nad nimi może sprawować operator bez doświadczenia programistycznego. Robot mobilny MiR100 może transportować materiały do 100 kg, natomiast MiR200 — do 200 kg, przy czym z wykorzystaniem MiRHook udźwig MiR100 wzrasta do 300 kg, a MiR200 do 500 kg.

Jak przekonują przedstawiciele MiR, współpracujące roboty mobilne to nowy segment rynku robotycznego i mogą być odpowiedzią na wyzwania w naszym regionie Europy. Bezpiecznie optymalizują logistykę wewnątrzzakładową, pomagając eliminować kosztowne wąskie gardła w przepływie materiałów i zwiększać efektywność produkcji. W dodatku zwrot z inwestycji w przypadku mobilnych robotów MiR trwa często mniej niż rok.

Różne możliwości

MiR przez dwa lata testował swoje roboty w duńskich przedsiębiorstwach.

— Roboty sprzątające, koszące i zrobotyzowane pojazdy przetarły nam szlak. W zakładach produkcyjnych i szpitalach ludzie nie zwracają uwagi na bezpiecznie poruszające się obok roboty MiR — twierdzi Niels Jul Jacobsen.

Autonomiczne roboty produkuje się również w naszym kraju. Zajmuje się tym np. młoda polska firma United Robots, oferująca urządzenia, które potrafią wykonywać różne zadania: transport towaru, sprzątanie, nadzór. Maszyny tego producenta umieją omijać przeszkody, analizują otoczenie i poruszają się w pełni autonomicznie w przestrzeni dostępnej dla ludzi, zachowując przy tym normy bezpieczeństwa. Potencjał rynku jest ogromny, gdyż transport wewnętrzny dotyczy wszystkich miejsc, gdzie produkty, przesyłki, materiały lub próbki są przemieszczane między działami. Nie ogranicza się więc tylko do logistyki czy zakładów produkcyjnych. Autonomiczne roboty mogą być z powodzeniem wykorzystywane także w szpitalach, supermarketach, miejscach sprzedaży detalicznej, w firmach usługowych.

— Przemieszczanie elementu z jednego miejsca do drugiego nie dostarcza firmie wartości. Jest wydatkiem, a zatem automatyzując transport, można zredukować koszty produkcyjne i zwiększyć wydajność. Automatyzacja jest krokiem naprzód dla firm, które chcą być konkurencyjne — przekonuje Niels Jul Jacobsen. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Maszyny pomogą zredukować koszty