Ponad 6,1 mld zł mają kosztować planowane na lata 2003-06 inwestycje drogowe na Mazowszu. Region liczy, że około 4,5 mld zł z tej kwoty wyłoży Unia Europejska.
Przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego oraz warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawili plan rozwoju sieci komunikacyjnej województwa z drogami Warszawy i autostradą A-2 na lata 2003-06. Według nich, szybkość realizacji zadań będzie uzależniona od pomocy unijnej.
Zdaniem Janusza Foty, dyrektora ZDM, w stolicy w latach 2004-05 powinny ruszyć realizacje pięciu przedsięwzięć istotnych dla układu komunikacyjnego miasta.
— Naszym zdaniem, inwestycje takie, jak dokończenie Trasy Siekierkowskiej czy budowa mostu Północnego, są najważniejsze dla komunikacyjnego układu miasta. Pięć projektów, na które chcemy uzyskać dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, oszacowaliśmy wstępnie na 1,3 mld zł — mówi Janusz Fota.
Dodaje, że obecnie trwają w tej sprawie rozmowy resortu gospodarki z Komisją Europejską.
GDDKiA oraz władze województwa zgłosiły najwięcej projektów. Według Marii Łanieckiej z Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich obecnie remontu wymaga około 1800 km dróg. Ich koszt szacowany jest na ponad 1,2 mld zł. Dotychczas do Ministerstwa Infrastruktury urząd zgłosił tylko 19 projektów, których wartość oszacowano na nieco ponad 460 mln zł.
— Liczymy się z tym, że nie na wszystkie inwestycje możemy dostać wsparcie z UE — mówi Bogusław Kowalski, członek zarządu województwa mazowieckiego.
Projekty drogowe warszawskiego oddziału GDDKiA, na które nie ma ustalonych źródeł finansowania, opiewają na kwotę 4,4 mld zł. Do tej pory dyrekcji udało się zatwierdzić do realizacji 11 zadań, na które jest zagwarantowane ponad 383 mln zł.