— To było jak 12 rund na ringu — tak o kulisach kupna Mobilteka (właściciela m.in. Dotpay) przez MCI.EuroVentures, fundusz zarządzany przez Grupę Private Equity Managers (PEM), mówi jeden z menedżerów zaangażowanych w transakcję. Nic dziwnego — już we wrześniu pisaliśmy o tym, że oprócz spółki Tomasza Czechowicza i Cezarego Smorszczewskiego w szranki o Mobiltek stanęła również Innova Capital, ta sama, która w ostatnich kwartałach wydała dziesiątki milionów dolarów na głośne przejęcia nad Wisłą. Tym razem stawką pojedynku był jeden z liderów rynku płatności elektronicznych w Polsce. Dla obu funduszy Mobiltek był nie lada gratką w procesie budowania portfela spółek z branży fintech. Finalnie MCI przelicytowało Innovę, dokładając tym samym czwarty klocek w e-finansowej układance.

Kupując przyszłość
Dla funduszu MCI kupno 100 proc. akcji właściciela Dotpay to kontynuacja tegorocznego szaleństwa zakupów biznesów wyspecjalizowanych w płatnościach internetowych i mobilnych. Mowa o giełdowym eCardzie (jeden z prymusów na rynku płatności kartami), szwedzkim iZettle (liderze rynku akceptacji płatności mobilnych w Europie i Ameryce Łacińskiej) oraz polsko-brytyjskim Azimo (operator międzynarodowych transferów pieniężnych).
— Inwestycje w sektorze fintech w 2014 r. na świecie osiągnęły poziom 12 mld USD i zanotowały czterokrotny wzrost w stosunku do 2013 r. Jest to obecnie jeden z najszybciej rosnących rynków na świecie z dalszymi perspektywami dynamicznego wzrostu. To dla nas jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych. Już teraz możemy się pochwalić największym portfelem spółek fintechowych wśród polskich funduszy i nie zamierzamy na tym poprzestać — zapowiada Cezary Smorszczewski, prezes PEM.
Kąski na talerzach
Nowy właściciel Dotpaya dopiero na wiosnę ujawni, jaką kwotę wyłożył za spółkę. Według informacji PB, przebija ona poziom większości inwestycji PEM i MCI w Polsce i może oscylować wokół 80 mln zł. Dość powiedzieć, że Dotpay kontroluje ok. 15 proc. rynku płatności internetowych typu pay by link, współpracując z 25 tys. sklepów internetowych i rozwijając usługi dla użytkowników komórek. To o tyle istotne, że pay by link odpowiada za 37 proc. wszystkich e-płatności w polskim e-handlu. I to właśnie rosnący w tempie ponad 20 proc. rocznie Dotpay (mowa o przychodach, EBITDA rośnie nawet o 30 proc.), wyspecjalizowany w transakcjach internetowych był celem inwestorów. Połączony z nim Mobiltek, stabilny, rentowny podmiot zajmujący się m.in. płatnościami premium sms, stanowił dodatek do dania głównego.
— Uważam, że możemy zbliżać się do momentu, gdzie wymagana będzie silniejsza polaryzacja i centralizacja — być może wokół tych spółek, w które jesteśmy zaangażowani. Będzie to stanowiło przeciwwagę dla podmiotu dominującego, jakim jest PayU — zaznacza Cezary Smorszczewski. W grę wchodzi też strategia, jaką MCI przyjęło przy segmencie e-podróży: wybierania łakomych kąsków z regionu, wykorzystywania synergii przy zachowaniu
odrębnych struktur i niezależności poszczególnych podmiotów. By za kilka lat sprzedać inwestorowi grupę spółek mocnych na wielu rynkach. Zatem w perspektywie 3-5 lat nowa spółka pod parasolem MCI zamierza rozpocząć ekspansję na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.
Co zrobi Naspers
Według wyliczeń „PB”, fundusze MCI najtłustsze lata mają dopiero przed sobą. W 2016 r. w wariancie optymistycznym (np. wobec spodziewanej sprzedaży pakietu w Invii) mogą dysponować nawet ponad 800 mln zł na inwestycje. Część z tej kwoty zapewne pójdzie na dalszą konsolidację rynku e-płatności.
— Według prognoz do 2019 r. rynek e-commerce ma wzrosnąć z obecnych 31,5 mld zł do ponad 50 mld zł rocznie — mówi Łukasz Wierdak, dyrektor inwestycyjny w MCI: Potężnymi beneficjentami tego wzrostu mają być właśnie pośrednicy w e-płatnościach. Na stole leżą zatem kolejne dwa ciekawe podmioty z branży: poznański DialCom24, właściciel Przelewy24 oraz właśnie PayU. Ten ostatni to międzynarodowy gracz wyhodowany przez Naspersa, właściciela Allegro. Naspers nie daje jasnej odpowiedzi, czy wydzielone aktywa PayU w Europie Środkowo-Wschodniej są na sprzedaż, w Polsce PayU lideruje branży. MCI może też robić podchody pod inwestycje w globalnych rywali PayU: PayPala, Adyena czy Square.
— Zakładam, że rynek będzie się dalej integrował, a fundusze pod zarządem PEM będą jednym z liderów tego procesu — zapowiada Cezary Smorszczewski.
42 proc. Taki odsetek internautów, kupując w sieci, wybiera najpopularniejszą formę zapłaty — za pobraniem. Jednak ta traci na popularności w tempie 2-4 proc. rocznie, i w 2017 r. wyprzedzi ją metoda pay by link.
6 proc. Taki udział w polskim PKB ma handel internetowy.
25 proc. Taki odsetek polskich internautów kupuje w sieci za pomocą urządzeń mobilnych.
Źródło: PMR, Mobile Institute, eCard
42 proc. Taki odsetek internautów, kupując w sieci, wybiera najpopularniejszą formę zapłaty — za pobraniem. Jednak ta traci na popularności w tempie 2-4 proc. rocznie, i w 2017 r. wyprzedzi ją metoda pay by link.
6 proc. Taki udział w polskim PKB ma handel internetowy.
25 proc. Taki odsetek polskich internautów kupuje w sieci za pomocą urządzeń mobilnych.
Źródło: PMR, Mobile Institute, eCard