Zaskakujące wyniki badania TNS OBOP i Google
Operator sieci sklepów RTV AGD przymierza się do uruchomienia sprzedaży online. Rynek w to wątpi.
Handel internetowy jest wśród tradycyjnych firm handlowych postrzegany najczęściej jako zagrożenie i poważna konkurencja. Tymczasem z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie firmy Google, we współpracy z Media Saturn Holding, wynika, że internet wspiera sprzedaż w tradycyjnych sklepach, przynajmniej w tych z branży RTV AGD.
Siła tradycji
Zrealizowane przez TNS OBOP badanie wpływu internetu na zakupy Polaków w tradycyjnych kanałach sprzedaży (w tym tzw. efektu ROPO — Research Online, Purchase Offline) to pierwszy tego typu projekt badawczy w Polsce. Zostało ono przeprowadzone w sklepach Media Markt oraz Saturn. Jego wyniki wskazują, że blisko 70 proc. konsumentów kupujących tam sprzęt RTV AGD korzysta z internetu przed podjęciem decyzji o zakupie. Najczęściej wykorzystywanym źródłem informacji przy podejmowaniu decyzji zakupowych pozostaje jednak wizyta w sklepie i bezpośredni kontakt ze sprzedawcą (80 proc. odpowiedzi).
— Internet nie stanowi zagrożenia dla handlu tradycyjnego. Badania pokazują, że odgrywa kluczową rolę w procesie poszukiwania informacji nie tylko w przypadku sklepów działających online, ale przede wszystkim dla tradycyjnych sieci sprzedaży. Brak obecności tradycyjnych sieci sprzedaży w internecie okazuje się gorszą strategią, niż uznanie tego kanału komunikacji za skuteczną metodę budowania wizerunku i podnoszenia wyników sprzedaży, także tej offline (tradycyjnej) — mówi Jerzy Warchałowski, specjalizujący się w tematyce handlu i usług w Google Poland.
Trudna decyzja
— Choć handel offline ma mocno ugruntowaną pozycję wśród polskich konsumentów, to trudno już wyobrazić sobie zakupy bez wykorzystania internetu w procesie podejmowania decyzji — ocenia Mateusz Galica z TNS OBOP.
Choć wyniki badania powinny zachęcać tradycyjne sieci handlowe do uruchamiania sklepów internetowych, to Media Saturn Holding Polska, operator wiodącej sieci sklepów ze sprzętem RTV AGD (pod markami Media Markt oraz Saturn) nie wprowadził jeszcze w Polsce takiej opcji. Wiadomo jednak, że zaczyna się do tego przymierzać.
— W tym roku uruchomimy sprzedaż online w pierwszych dwóch krajach Unii Europejskiej. Testy zaczną się w Austrii i Holandii — mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding Polska (MSHP).
Nie ujawnia, niestety, kiedy jego firma może uruchomić sklep internetowy w Polsce. W branży RTV AGD nie brakuje jednak głosów, że w najbliższych latach może do tego w ogóle nie dojść.
— Uruchomienie sklepu internetowego przez Media Saturn Holding w Polsce mogłoby zaszkodzić jego marketom. Model biznesowy MSHP to sprzedaż na wielkich powierzchniach w dobrych, czyli też drogich lokalizacjach. Z tego powodu może się tej firmie nie opłacać rozwijanie sprzedaży internetowej, bo musiałoby to doprowadzić do obniżenia marż i spadku rentowności — mówi osoba z kierownictwa konkurencyjnej sieci.
A sprzedaż przez internet od lat prowadzą już najwięksi rywale MSHP na polskim rynku, jak np. RTV Euro AGD czy Mix Electronics, który niedawno przejął brytyjską sieć Electro World.
Wiktor Szczepaniak