Handel internetowy jest wśród tradycyjnych firm handlowych postrzegany najczęściej jako zagrożenie i poważna konkurencja. Tymczasem z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie firmy Google, we współpracy z Media Saturn Holding, wynika, że internet wspiera sprzedaż w tradycyjnych sklepach, przynajmniej w tych z branży RTV AGD.
Zrealizowane przez TNS OBOP badanie wpływu internetu na zakupy Polaków w tradycyjnych kanałach sprzedaży (w tym tzw. efektu ROPO — Research Online, Purchase Offline) to pierwszy tego typu projekt badawczy w Polsce. Zostało ono przeprowadzone w sklepach Media Markt oraz Saturn. Jego wyniki wskazują, że blisko 70 proc. konsumentów kupujących tam sprzęt RTV AGD korzysta z internetu przed podjęciem decyzji o zakupie. Najczęściej wykorzystywanym źródłem informacji przy podejmowaniu decyzji zakupowych pozostaje jednak wizyta w sklepie i bezpośredni kontakt ze sprzedawcą (80 proc. odpowiedzi).
Choć wyniki badania powinny zachęcać tradycyjne sieci handlowe do uruchamiania sklepów internetowych, to Media Saturn Holding Polska, operator wiodącej sieci sklepów ze sprzętem RTV AGD (pod markami Media Markt oraz Saturn) nie wprowadził jeszcze w Polsce takiej opcji. Wiadomo jednak, że zaczyna się do tego przymierzać.
— W tym roku uruchomimy sprzedaż online w pierwszych dwóch krajach Unii Europejskiej. Testy zaczną się w Austrii i Holandii — mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding Polska (MSHP).
Nie ujawnia, niestety, kiedy jego firma może uruchomić sklep internetowy w Polsce. W branży RTV AGD nie brakuje jednak głosów, że w najbliższych latach może do tego w ogóle nie dojść.
Więcej w środowym Pulsie Biznesu.