Mercedes kończy współpracę z Chińczykami

Jacek Perzyński
opublikowano: 2024-09-18 17:40

Niemiecki gigant branży motoryzacyjnej wycofał się ze spółki joint venture z BYD. Chińczycy umacniają pozycję na swoim rynku.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Mercedes wycofał się ze współpracy z BYD
  • jakie były wyniki sprzedaży niemiecko-chińskiej spółki
  • co powoduje, że zachodni producenci samochodów uciekają z Chin
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Napięcia handlowe między Europą a Chinami źle wpływają na producentów samochodów. Coraz większa liczba zagranicznych koncernów ogranicza swoją obecność w Państwie Środka, będącym największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie.

17 września Mercedes-Benz Group AG poinformował o sprzedaży udziałów na rzecz BYD. W oświadczeniu nie podano informacji dotyczącej wartość transakcji.

Współpraca bez fajerwerków

Niemiecko-chińska spółka pod nazwą Denza powstała w 2011 r., zajmując się produkcją samochodów elektrycznych klasy premium. Współpraca jednak od samego początku nie układała się pomyślnie, a sprzedaż pojazdów była poniżej oczekiwań. W 2021 r. spółka sprzedała tylko 5 tys. aut. W reakcji na tak słabe wyniki sprzedażowe Mercedes zmniejszył swoje udziały z 50 proc. do 10 proc.

W kolejnych latach wyniki uległy poprawie. W 2022 r. na chińskie drogi wyjechało 10 tys. aut Denzy, a w ubiegłym roku 128 tys. Jednak nie przekonało to niemieckiego koncernu do dalszej współpracy z Chińczykami.

BYD umacnia pozycję

Wykupienie udziałów przez chińskiego producenta potwierdza zamiar firmy w dalszym umacnianiu swojej pozycji na szybko rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych na rodzimym rynku. BYD wyraźnie dominuje nad innymi producentami - ma 35 proc. udziału na rynku elektryków w Chinach. Jak podaje China Passenger Car Association w 2023 r. firma sprzedała 2,7 mln pojazdów. Drugie miejsce przypadło Tesli, która sprzedała 600 tys. aut.

Według sprawozdania finansowego BYD z ubiegłego roku przychód firmy wyniósł ponad 89,6 mld USD (wzrost o 31 proc. r/r).

Popłoch wśród producentów

Decyzja o sprzedaży udziałów Mercedes-Benz AG nastąpiła w cieniu działań Komisji Europejskiej, która przygotowuje się do nałożenia ceł na chińskie elektryki. Szacuje się, że stawki mogą wynieść nawet 36,3 proc. wartości aut z Państwa Środka. Głosowanie państw członkowskich Unii Europejskiej nad propozycją spodziewane jest w przyszłym tygodniu.