MF: błędy związane z nowym JPK_VAT dotyczyły m.in. podpisywania plików

  • PAP
opublikowano: 30-11-2020, 06:36

Błędy związane z wysyłanymi po raz pierwszy w listopadzie br. nowymi plikami JPK_VAT dotyczyły m.in. ich podpisywania - poinformował dyrektor z MF Przemysław Krawczyk. Zapewnił, że kary będą nakładane tylko na tych podatników, którzy celowo uniemożliwiają fiskusowi weryfikację transakcji.

25 listopada upłynął termin na złożenie plików JPK_VAT za październik według nowych zasad, razem z deklaracją. Jak podało Ministerstwo Finansów, od 1 do 27 listopada 2020 r. podatnicy złożyli ponad 1,9 mln prawidłowo przetworzonych plików JPK. Wyjaśniono, że są to głównie pliki JPK_VAT za październik, ale również korekty plików za poprzednie miesiące.

Krawczyk, który jest dyrektorem departamentu analiz w Ministerstwie Finansów wytłumaczył, że część podatników, głównie mikroprzedsiębiorców, przygotowała i wysłała JPK_VAT z deklaracją korzystając z bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez resort finansów. Poinformował, że poprzez nową webową wersję aplikacji e-mikrofirma wysłano 27 tys. 297 plików (22 tys. 831 JPK_V7M i 5 tys. 126 JPK_V7K). Natomiast korzystając z Formularza interaktywnego - narzędzia, które w odróżnieniu od e-mikrofirmy nie wymaga logowania profilem zaufanym, e-dowodem lub bankowością elektroniczną - podatnicy wysłali 20 tys. 164 plików (16 tys. 698 JPK_V7M i 3 tys. 466 JPK_V7K).

"Pliki JPK_VAT były w tym miesiącu po raz pierwszy przesyłane w nowej formule, dlatego też zdarzały się błędy, które powodowały odrzucenie pliku. Przede wszystkim były one związane z kwestią podpisywania pliku i nieaktualnym pełnomocnictwem" - zauważył Krawczyk.

Ponadto zdarzało się, że składano deklaracje VAT-7/VAT-7K i informacji JPK_VAT według starych zasad, czyli odrębnie w dwóch osobnych dokumentach; składano korekty za okresy sprzed października 2020 r. na nowym wzorze pliku, zamiast na dotychczasowych zasadach; wysyłano plik tylko z wypełnioną deklaracją, a następnie ponowne przesłano z wypełnioną, obok deklaracji, ewidencją (system identyfikuje taki plik jako duplikat deklaracji i go odrzuca).

"Zdajemy sobie sprawę, że stosowanie nowych regulacji podatkowych może początkowo powodować trudności, szczególnie gdy zmiany są przeprowadzane w okresie pandemii. Chcę podkreślić, że wprowadzona do ustawy VAT kara za błąd w ewidencji ma charakter fakultatywny i nie będzie nakładana w sposób automatyczny" - zadeklarował Krawczyk.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Według niego, w przypadku ewentualnego ujawnienia w złożonej ewidencji błędu, który uniemożliwia weryfikację prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego w pierwszej kolejności wezwie podatnika do skorygowania pliku. W takim wezwaniu wskaże zidentyfikowane błędy.

"Jeżeli podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania prześle korektę ewidencji, w której poprawi błędy lub złoży wyjaśnienia wskazujące, że ewidencja została wypełniona prawidłowo, wówczas kara pieniężna nie będzie nałożona. Kary co do zasady będą nakładane tylko na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania, będą uniemożliwiać urzędom skarbowym weryfikację transakcji" - poinformował przedstawiciel MF.

"Zapewniam też, że odnośnie stosowania sankcji za niezłożenie JPK_VAT w terminie, urzędy skarbowe będą postępowały podobnie jak w okresie wdrażania JPK w latach 2017-2018, dając czas podatnikom na dostosowanie się do nowych rozwiązań. W pierwszym okresie stosowania pliku w zmienionej formule będziemy przede wszystkim przypominać i edukować, a nie karać" - podkreślił.

MF przypomina, że informacje o JPK_VAT z deklaracją, w tym broszura informacyjna pomocna przy wypełnianiu pliku, darmowe narzędzia wraz z instrukcją obsługi oraz zestaw najczęściej zgłaszanych pytań w odpowiedziami, dostępne są na stronie podatki.gov.pl w zakładce "JPK_VAT z deklaracją". Wsparcie podatników zapewnia także Krajowa Informacja Skarbowa.

Potrzebne informacje przedsiębiorcy mogą też uzyskać w urzędach skarbowych u ekspertów do spraw JPK. Dane tych osób dostępne są na stronach urzędów w zakładce Kontakt. W przypadku problemów technicznych zgłoszenia można przesyłać na dedykowany adres pomocy: jpk.helpdesk@mf.gov.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane