W czwartek na stronach Rządowego Centrum Legislacji została opublikowana odpowiedź Ministerstwa Finansów na uwagi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do nowelizacji ustawy o ustawy o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej oraz ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom.
UOKiK w swojej opinii wskazał, że „w celu lepszego dopasowania projektowanych rozwiązań do grupy konsumentów znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji, poddaję pod rozwagę ograniczenie pomocy do kredytobiorców, których wysokość kredytu nie przekracza określonego pułapu, np. 1 mln zł lub niższego”.
Wiceminister finansów Jurand Drop napisał w odpowiedzi, że „uwaga zostanie częściowo uwzględniona poprzez ustanowienie progu na poziomie 2 mln zł”.
„Z jednej strony ustanowienie progu dotyczącego wartości udzielonego kredytu uniemożliwi skorzystanie z tzw. wakacji kredytowych przez osoby niepotrzebujące takiego wsparcia, a z drugiej strony musi uwzględniać ceny nieruchomości mieszkalnych w dużych miastach. Z tego względu, w ocenie projektodawcy, zasadne jest określenie tego progu na poziomie 2 mln zł. Propozycja zmiany przepisu zostanie przedstawiona w projekcie skierowanym do rozpatrzenia przez komisję prawniczą” - czytamy w odpowiedzi wiceministra Dropa.
W projekcie znalazły się zapisy, których celem jest przedłużenie obowiązywania mechanizmu wakacji kredytowych na rok 2024. Zawieszenie ma przysługiwać przed dwa miesiące w okresie od 1 marca 2024 do 30 czerwca 2024 oraz w wymiarze miesiąca w każdym kwartale. Poza tym zawieszenie spłaty kredytu ma przysługiwać konsumentowi, jeżeli stosunek raty do dochodu kredytobiorcy za okres ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku będzie przekraczać 35 proc.
W projekcie znalazły się także propozycje zmian w zasadach działania Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. O pomoc z FWK według projektu ustawy będą mogli ubiegać się ci kredytobiorcy w trudnej sytuacji finansowej, w przypadku których rata stanowi 40 proc. dochodu jego gospodarstwa domowego (obecnie ten wskaźnik wynosi 50 proc.).
Przepisy wprowadzające wakacje kredytowe weszły w życie w 2022 r. Na ich podstawie każdy kredytobiorca – bez względu na uzyskiwane dochody – mógł nie płacić rat kredytu przez cztery miesiące w roku 2022 i 2023. Przy czym w roku 2022 wakacje kredytowe przysługiwały przez każde dwa miesiące w III i IV kw. 2022 roku oraz przez jeden miesiąc w każdym kwartale roku 2023.
Według szacunków Związku Banków Polskich wakacje kredytowe według przepisów obowiązujących do końca 2023 r. wygenerowały dla banków koszty w wysokości ok. 14 mld zł. Jednocześnie ZBP szacuje, że wakacje kredytowe w formule, która znajduje się w projektowanej nowelizacji ustawy, może oznaczać dla banków koszty od 2,55 mld zł do 3,76 mld zł, przy czym ostatnia kwota jest szacowana przy założeniu maksymalnej partycypacji kredytobiorców, spełniających kryteria.