Microsoft zaprasza na zakupy przyszłości

opublikowano: 16-04-2019, 22:00

Gigant IT eksperymentuje z technologiami dla handlu. Z L’Oréal i Pepsico uruchomił testowy sklep jutra. Do swojej wizji przekonuje rynek.

Store of the Future Microsoftu, czyli zaaranżowana właśnie w Warszawie przestrzeń do prezentacji technologii dla handlu detalicznego, od pierwszych metrów wita nowościami. Na tzw. kiosku — dotykowym wyświetlaczu — odwiedzającym zostaje przedstawiona oferta kosmetyków… damskich lub męskich, w zależności od płci osoby stającej naprzeciw urządzenia. Kolejny krok, kolejna technologia: ekran, na którym produkty wybiera się wzrokiem. Podchodzimy do półki, zdejmujemy z niej produkt, a szczegółowe informacje o nim pojawiają się na zainstalowanym obok dużym wyświetlaczu. Pomysłów na unowocześnienie obsługi przedstawiono więcej. W teorii, przechodząc przez tak skonstruowany sklep, moglibyśmy nie wkładać produktów do koszyka, a jedynie rejestrować zamiar ich zakupu, podobnie jak przy zakupach online. Już zapakowane sprawunki odbieralibyśmy w wyznaczonym miejscu albo zamawiali dostawę bezpośrednio do domu.

Współpracujemy z dużymi sieciami handlowymi, które sprawdzają reakcję klientów na nowe rozwiązania, a także z firmami specjalizującymi się w aranżacji przestrzeni. Chcemy ułatwić zakupy, a nie podstawić nogę kupującym — zaznacza Jarosław Sokolnicki, odpowiedzialny w Microsofcie za rozwiązania dla sektora handlu i produkcji.
Zobacz więcej

DROGA DO ZAKUPU:

Współpracujemy z dużymi sieciami handlowymi, które sprawdzają reakcję klientów na nowe rozwiązania, a także z firmami specjalizującymi się w aranżacji przestrzeni. Chcemy ułatwić zakupy, a nie podstawić nogę kupującym — zaznacza Jarosław Sokolnicki, odpowiedzialny w Microsofcie za rozwiązania dla sektora handlu i produkcji. Fot. Marek Wiśniewski

Sklep jutra

Microsoft do nowego spojrzenia na handel w ubiegłym roku przekonał sieć Żabka, kontynuując projekt „Zofia” — Store of The Future. Teraz, do kolejnej jego odsłony, zaprosił producentów artykułów spożywczych, kosmetyków, sprzętu kuchennego. Zaangażowały się m.in. L’Oréal, Pepsico, Bosch. Stroną technologicznązajęli się m.in. Synerise, XPlus czy mniejsze spółki, jak Take Task. Rozwiązania mają być sprzedawane na rynku. Jarosław Sokolnicki, odpowiedzialny w Microsofcie za rozwiązania dla sektora handlu i produkcji, zaznacza, że do zwiększenia poziomu cyfryzacji sektora potrzebna jest współpraca wielu podmiotów, w tym samych producentów i sprzedawców. Zawsze jednak w centrum uwagi musi pozostać klient, jego przyjemność z zakupów oraz zaangażowanie. Stąd dodatkowe akcje promocyjne, lojalnościowe, opisy towaru i elementy rekomendacyjne znane z handlu internetowego. Obecnie można je przenosić do stacjonarnych placówek lub integrować ze sprzedażą online.

W praktyce

Technologiczne testy ma za sobą Żabka. Sieć skoncentrowała się głównie na dwóch obszarach — wsparciu franczyzobiorców w zarządzaniu sklepami (np. minimalizacja czasu obsługi, intuicyjna komunikacja oferty, udoskonalenie logistyki) oraz doświadczeniach zakupowych klientów. Pomóc w realizacji celu mają np. system analizy cen, digital signage, inteligentne półki informujące o dacie przydatności produktu do spożycia, kasy samoobsługowe z wideoweryfikacją obiektów, a także oparte na sztucznej inteligencji aplikacje. — W najbliższych miesiącach zaprezentujemy pierwszą kasę samoobsługową opartą o rozpoznawanie obrazu i machine learning, której prototyp jest obecnie testowany. Wesprze obsługę w lokalizacjach o największym natężeniu ruchu, gdzie kluczowa jest szybkość obsługi.

W najbliższych latach natomiast będziemy rozwijać, testować oraz wdrażać wiele rozwiązań opartych na AI oraz machine learning — wymienia Tomasz Blicharski, wiceprezes ds. finansowych i rozwoju w Żabce.

— L’Oréal będzie kontynuował prace w obszarze rzeczywistości rozszerzonej — wirtualny makijaż, zmiana koloru włosów czy e-diagnoza stanu skóry. Ważnym etapem był dla grupy był zakup Modiface, jednego z liderów technologii rozszerzonej rzeczywistości. Liczymy, że już wkrótce efekty tej pracy będą dostępne również w Polsce — zapowiada Tomasz Synowiec, menedżer ds. rozwoju L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie.

W ostateczności jednak to klient wyznacza granicę, za którą kończy się poziom jego akceptacji nowych rozwiązań. Niegdyś przekonała się o tym Żabka, instalując przy kasach system wideo analizujący kupujących na podstawie ich wizerunku. Wywołało to publiczną krytykę. Jednak obserwując działania światowych gigantów i polskich firm, można dojść do wniosku, że handel chłonie nowe technologie, choć to bardziej ewolucja niż rewolucja. Są już przykłady sklepów bez kasjerów: Amazon Go w Seattle, Chicago i San Francisco czy dostępny w Polsce Bio Family. Eobuwie, które wprowadza swój internetowy format sprzedaży do stacjonarnych sklepów zadeklarowało właśnie utworzenie w stolicy sklepu, w którym zgromadzonych zostanie „prawie 200 tys. par butów, tyle co w 70 tradycyjnych sklepach”. Pozwalają na to cyfrowe rozwiązania.

Chcesz dowiedzieć się jak zmiany prawne wpływają na nowe technologie i eBiznes? Sprawdź podczas wydarzenia Digital Business Legal Trends 2019 już (28 ‑ 29 maja 2019, Warszawa)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu