Business Centre Club jest jedną z pięciu organizacji, które w poniedziałek podpisały z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji deklaracje współpracy w popularyzowaniu wśród przedsiębiorców terminowego opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego. To ustawowy obowiązek i zjawisku niepłacenia należy oczywiście przeciwdziałać. Warto jednak poświęcić kilka zdań jego przyczynom.
Jedna jest prozaiczna i wynika po prostu z… nieświadomości, iż poza ściśle określonymi wyjątkami rejestracji podlegają wszystkie firmowe odbiorniki radiowe i telewizyjne, czyli nawet radio w służbowym wozie. Nieświadomość nie może być żadnym usprawiedliwieniem, dlatego przypomnimy środowisku BCC, że płacenie ustawowej daniny to sprawdzian biznesowej etyki. Z punktu widzenia prawa abonament nie różni się od podatków czy składek na ubezpieczenia społeczne, o czym warto pamiętać np. przy przedstawianiu… zaświadczeń o niezaleganiu z płatnościami.
Ale równie ważna jest druga przyczyna obniżania się wpływów z abonamentu i zarazem druga część porozumienia z KRRiT. Otóż polscy przedsiębiorcy — w stopniu większym, niż ogół obywateli — coraz gorzej oceniają spełnianie przez Telewizję Polską (Polskiego Radia to raczej nie dotyczy) obowiązków nadawcy publicznego. Goniąca za zyskiem spółka prawa handlowego obrała bardzo zły kurs na upodobnienie się do stacji komercyjnych. Środowiska biznesowe oczekują, że w TVP będą emitowane wartościowe programy o charakterze kulturowym, gospodarczym i edukacyjnym, w tym służące edukacji ekonomicznej społeczeństwa oraz informujące m.in. o problemach samorządności. Zdajemy sobie sprawę, że KRRiT jest wykonawcą przepisów ustawowych i nie do niej należy np. przekształcenie TVP z rynkowej spółki w instytucję użyteczności prawdziwie publicznej. Jednak w ramach swoich uprawnień rada może sporo zrobić, dlatego traktujemy naszą umowę jako dżentelmeńską i będziemy monitorować jej realizację — ale po obu stronach.
Deklaracje współpracy z KRRiT podpisały, oprócz BCC: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Związek Rzemiosła Polskiego oraz Stowarzyszenie Agro Biznes Klub. "Puls Biznesu" objął akcję patronatem medialnym.