Mobile first, czyli digitalizuj albo zgiń

opublikowano: 21-11-2019, 22:00

Dyskusja o tym, jak cyfryzacja może pomóc instytucjom finansowym w rozwoju i wzmocnić je w starciu z gigantami GAFAA, zdominowały dziesiąty Kongres Bankowości Detalicznej

Spotkanie branży finansowej, które jest częścią Europejskiego Kongresu Finansowego, to największe w Polsce cykliczne forum dyskusyjne przedstawicieli banków, regulatorów, doradców i ekspertów z zakresu bankowości detalicznej. Skupiają się na wyzwaniach, promują rozwiązania stymulujące rozwój i zwiększające bezpieczeństwo. W tym roku słowem kluczem kongresu została digitalizacja.

Digitalizacja usług bankowych nie oznacza, że
tradycyjne oddziały znikną na dobre, przynajmniej nie w najbliższych
dziesięcioleciach — twierdzili zgodnie uczestnicy debaty „Mobile first, czyli
digitalizuj albo zgiń”: Marcin Giżycki, wiceprezes ING Banku Śląskiego, Cezary
Kocik, wiceprezes mBanku, Jan Emeryk Rościszewski, wiceprezes PKO BP, Wojciech
Rybak, wiceprezes banku Millennium, Marek Tomczuk, wiceprezes banku Pekao SA,
Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający w regionie Europy Środkowej i Wschodniej,
Visa, prowadzący debatę.
Zobacz więcej

USŁUGI BANKOWE W WIELU KANAŁACH:

Digitalizacja usług bankowych nie oznacza, że tradycyjne oddziały znikną na dobre, przynajmniej nie w najbliższych dziesięcioleciach — twierdzili zgodnie uczestnicy debaty „Mobile first, czyli digitalizuj albo zgiń”: Marcin Giżycki, wiceprezes ING Banku Śląskiego, Cezary Kocik, wiceprezes mBanku, Jan Emeryk Rościszewski, wiceprezes PKO BP, Wojciech Rybak, wiceprezes banku Millennium, Marek Tomczuk, wiceprezes banku Pekao SA, Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, Visa, prowadzący debatę. Fot. GK

— Cyfryzacja produktów bankowych stała się faktem. Czy zdominuje obsługę? Zastanówmy się, jak będzie wyglądał zdigitalizowany bank przyszłości — zastanawiał się Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający Visa w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.

Podkreślił, że wszystkie największe instytucje finansowe w Polsce z sukcesem wdrożyły rozwiązania cyfrowe.

— Biorąc pod uwagę tempo roz- woju technologii, digitalizacja jest czymś oczywistym. W ciągu najbliższych kilku lat wyzwaniem będzie zbudowanie obsługi omnikanałowej, tak by klienci płynnie mogli ją zmieniać. Jednak nawet giganci tacy jak Apple nie działają tylko w świecie cyfrowym. Mają oddziały, w których klienci mogą testować ich produkty i usługi. Dlatego uważam, że choć bankowość będzie ewaluowała w kierunku obsługi kanałami elektronicznymi, oddziały całkowicie nie znikną, przynajmniej za naszego życia, choć dostaną nowe funkcjonalności — powiedział Marek Tomczuk, wiceprezes Banku Pekao.

Eksperci zastawiali się, w jakim kierunku banki rozwiną obsługę, produkty i usługi. Pytanie, jak sprawić, by klienci chcieli korzystać z nowości.

— Aplikacja mobilna powinna być bezpieczna, przyjazna, łatwa, zapewniać dostęp do dobrze skonstruowanych produktów. Tylko wtedy odniesiemy sukces — stwierdził Jan Emeryk Rościszewski, wiceprezes PKO BP.

W tym roku PKO IKO została ponownie wybrana najlepszą bankową aplikacją na świecie.

— To obrazuje poziom polskiego sektora finansowego. Jesteśmy prekursorami rozwiązań, tworzymy wzorce dla branży na świecie — podkreślił wiceszef największego polskiego banku.

Wiele uwagi dyskutanci poświęcili poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak nie dać się gigantom GAFAA (Google, Apple, Facebook, Amazon i Alibaba), których rozwijająca się oferta w coraz większym stopniu zahacza o usługi dotychczas ściśle powiązane z sektorem bankowym. Jak przekonać młodych z pokolenia Z — nielojalnych, nieprzywiązujących się i niebojących się o bezpieczeństwo transakcji w sieci — do współpracy z sektorem finansowym, a nie fintechami?

— Młode pokolenie oczekuje bankowości w tle, a nie spamowania ofertą, tego by bank był asystentem, przypominał o konieczności dokonania pewnych operacji, tworzył produkty spersonalizowane — jak instytucje niebankowe. Dla Z naturalnym środowiskiem jest telefon — tam robią zakupy, zamawiają produkty i usługi, przeprowadzają transakcje, nawiązują kontakty, szukają informacji. Dlatego przyszłość mają produkty i usługi na te urządzenia — uważa Cezary Kocik, wiceprezes mBanku.

Większość bankowców zauważyła jednak, że dla Z także ważne są oddziały, choć zwykle tylko do założenia rachunku. Trudno to wytłumaczyć, bo później młodzi w placówkach już się nigdy nie pojawiają. Ma to jednak być kolejny dowód, że nowoczesność (digitalizacja) i tradycja (oddziały) świetnie się uzupełniają.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Beata Tomaszkiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu