Aż 38 proc. pracowników wykonuje obowiązki służbowe hybrydowo – wynika z opracowania Microsoft z marca 2022 r. Natomiast według badań przeprowadzonych przez firmę Poly, sześć na dziesięć firm uważa, że straci pracowników, jeśli nie wdroży odpowiednich rozwiązań związanych z takim modelem pracy. Jednocześnie jednak mniej niż połowa z nich jest w pełni przygotowana na przyjęcie takiego podejścia.
– Praca hybrydowa oferuje wiele możliwości ochrony i wspierania dobrego samopoczucia pracowników poprzez elastyczne godziny oraz poprawę równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Spowodowała ona jednak również zatarcie granic tradycyjnego czasu pracy – mówi Jakub Abramczyk, dyrektor sprzedaży w Poly.
Jego zdaniem brak konkretnych reguł w tym zakresie wpłynął na budowanie poczucia obowiązku u zatrudnionych, aby byli stale dostępni i pozostawali blisko komputera nawet po zakończeniu pracy. Wyniki badania przeprowadzonego przez Poly obrazują, że prawie połowa respondentów jest zdania, że w ich firmie panuje niezdrowa kultura przepracowania. Dane Microsoft wyraźnie wskazują na wydłużenie dnia pracy i wzrost liczby osób pracujących po godzinach. Przeciętny użytkownik Microsoft Teams spędził na spotkaniach online o 252 proc. więcej czasu niż przed wybuchem pandemii.
– Firmy powinny jasno określić swoje oczekiwania dotyczące działania w hybrydowym świecie pracy, gdzie czas oraz miejsce wykonywania obowiązków coraz bardziej się zacierają i wciąż brakuje ugruntowanych norm tego dotyczących – radzi Jakub Abramczyk.
Dodaje, że będzie się to wiązało z inwestycjami w narzędzia cyfrowe do planowania czasu pracy, jak również z koniecznością zwrócenia uwagi na kulturę, zaufanie i kooperację.
– Konieczne staje się stworzenie nowej etykiety współpracy, która zaspokoi potrzeby zarówno biurowych, jak i zdalnych pracowników – podsumowuje ekspert.
Poznaj program kongresu “HR Summit 2022”, 19-20 września, Warszawa >>
