MOL i OMV już zaczęły ekspansję
Nie tylko Polski Koncern Naftowy myśli o konsolidacji sektora paliwowego w Europie Środkowej i Wschodniej. Podobne plany głosił też węgierski MOL.
Andrzej Modrzejewski, prezes PKN Orlen, zapowiedział, że koncern zamierza przewodzić w konsolidacji sektora w Europie Środkowej i Wschodniej. Nie wykluczył, że stanie się to poprzez wymianę mniejszościowych pakietów akcji z innymi firmami z branży. Pod uwagę polska spółka bierze węgierski MOL, austriacki OMV i słowacki Slovnaft.
Witold Ozimski, ekspert łódzkiego Refleksu, uważa, że PKN, dążąc do konsolidacji, sam próbuje bronić się przed przejęciem. Jego zdaniem, pogłoski o apetytach Łukoilu czy MOL mogą wkrótce stać się rzeczywistością.
— Na giełdzie znajduje się już ponad 70 proc. akcji PKN. Przy takim rozproszeniu kapitału do zdobycia kontroli nad spółką wystarczy objęcie kilkunastu procent akcji — uważa analityk.
MOL i Slovnaft
MOL jest największą spółką z sektora paliwowego na Węgrzech. Jego działalność obejmuje nie tylko sektor naftowy, ale i gazowy. MOL posiada dwie rafinerie. Jest właścicielem 447 stacji benzynowych, z czego 57 znajduje się poza granicami kraju. W 1999 roku zysk spółki wyniósł 139,1 mln USD (598,13 mln zł).
31 marca MOL kupił 36,2 proc. udziałów w słowackim Slovnaft. Po dwóch latach kupi kolejny pakiet, co mu da 51 proc. Nowy koncern będzie kontrolował 38 proc. słowackiego rynku, 36 proc. węgierskiego i 20 proc. czeskiego. Węgrzy chcą wejść do chorwackiego koncernu INA, na który jednak apetyt ma także OMV.
W branży mówiło się, że Węgrzy prowadzą rozmowy o aliansie z austriackim koncenem. Obie strony zaprzeczyły tym doniesieniom.
Groźny OMV
OMV jest największą firmą przemysłową w Austrii. Jego działalność obejmuje sektor naftowy i gazowy. Roczna produkcja OMV wynosi około 2,1 mln ton ropy i 1,2 mld m sześc. gazu. Spółka posiada dwie rafinerie: Schwechat w Austrii i w Burghausen w Niemczech. Dysponuje siecią około 1100 stacji w Europie Środkowej i Wschodniej.