MOL, mający w Polsce ponad 460 stacji własnych, franczyzowych i partnerskich, jest dziś czwartym graczem na detalicznym rynku paliw, za Orlenem, BP i Moyą, ale przed Shellem i Circle K. W prawie 80 obiektach są strefy gastronomiczne Fresh Corner. Na początku przyszłego roku ich liczba wzrośnie do 100.
Marża pozapaliwowa ma pokryć operacyjne koszty stacji
Piotr Belniak, dyrektor ds. handlu detalicznego spółki MOL Polska, podkreśla, że wdrożenie konceptu na pojedynczej stacji to koszt od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych, w zależności od wielkości sklepu, standardu obiektu i zakresu prac.
– Tam, gdzie wdrażamy Fresh Corner, równolegle odświeżamy strefę sklepową, tak by wszystko – od oferty po wystrój – było spójne z nowym standardem sieci. W wielu przypadkach całkowicie przebudowujemy wnętrza stacji i modernizujemy zaplecze – mówi dyrektor ds. handlu detalicznego MOL Polska.
Rozwój gastronomii, obok handlu w sklepach na stacjach, to element strategii zwiększania udziału sprzedaży pozapaliwowej, która odpowiada już za ponad jedną trzecią całkowitej marży grupy. W pierwszym półroczu 2025 segment ten urósł na polskich stacjach sieci o 8-10 proc. rok do roku.
– Naszym celem strategicznym jest, by w przyszłości marża pozapaliwowa w pełni pokrywała koszty operacyjne stacji. To gwarantuje stabilność w sytuacji, gdy marża paliwowa jest zmienna i zależna od czynników zewnętrznych – podkreśla Piotr Belniak.
MOL rozważa ekspansję gastronomiczną poza stacjami
Fresh Corner nie pojawi się na wszystkich stacjach MOL, lecz na tych, które mają odpowiednią lokalizację i potencjał. Koncern rozwija go głównie na stacjach własnych z dużym ruchem – autostradowych, tranzytowych i miejskich, czyli tam, gdzie klienci chętniej korzystają z oferty gastronomicznej.
W mniejszych miejscowościach, gdzie działają głównie sieci franczyzowa i partnerska, model ten wdrażany jest selektywnie, choć spółka nie wyklucza wsparcia partnerów, bo – jak zaznacza Piotr Belniak – koncept gastronomiczny wyraźnie poprawia marżowość stacji.
Operator analizuje również możliwość rozwoju w Polsce samodzielnych lokali Fresh Corner poza stacjami paliw. Takie punkty działają już w kilku krajach – na dworcach, lotniskach, w centrach handlowych, a nawet, w sezonie letnim, w pociągach. Przykładem jest Budapeszt, gdzie MOL prowadzi Fresh Corner zarówno na dworcu, jak i w składach kolejowych.
– W Polsce jesteśmy bardzo blisko decyzji o uruchomieniu pierwszego samodzielnego lokalu Fresh Corner. Chcemy, by ten koncept wyszedł poza stacje paliw i pojawił się tam, gdzie naturalnie spotykają się konsumenci, w przestrzeni miejskiej i tranzytowej – mówi dyrektor ds. handlu detalicznego w MOL Polska.
Technologia wspiera rozwój Fresh Cornera
Rozwój gastronomii na stacjach MOL-a idzie w parze z inwestycjami w technologię. Firma wdrożyła m.in. system Hot Dog Planner.
– To rozwiązanie, które realnie wspiera obsługę i pomaga ograniczyć straty. System analizuje dane sprzedażowe z poprzednich dni i godzin, dzięki czemu podpowiada, ile hot dogów przygotować o danej porze. Dzięki temu udało nam się ograniczyć straty – tłumaczy Piotr Belniak.
Koncern testuje też rozwiązania z dziedziny sprzedaży online, w tym współpracę z aplikacjami oferującymi produkty z krótkim terminem przydatności. To projekt, który okazał się dużym sukcesem – szczególnie wśród młodszych klientów.
Zmienia się również wygląd przystacyjnych sklepów. Produkty motoryzacyjne, które kiedyś dominowały na półkach, zostały przeniesione do zewnętrznych gablot. Uzyskaną przestrzeń wykorzystano na strefy gastronomiczne i wypoczynkowe: stoliki, hokery i miejsca relaksu. Dzięki temu stacje MOL coraz bardziej przypominają nowoczesne punkty convenience z elementami kawiarni.
Marki własne zyskują na znaczeniu
Drugim filarem strategii detalicznej MOL-a jest rozwój marek własnych. Firma widzi w nich sposób na wzmocnienie rozpoznawalności brandu i poprawę rentowności sprzedaży.
– Produkty pod marką własną są bardzo dobrze odbierane przez klientów i przynoszą wyższe marże niż produkty od zewnętrznych dostawców. Rozwój w tym zakresie to ważny element naszej strategii – podkreśla dyrektor ds. handlu detalicznego w spółce MOL Polska.
Pierwszymi produktami spoza oferty motoryzacyjnej były napoje energetyczne JIM. Z czasem oferta rozszerzyła się o mrożone kawy Fresh Corner, czipsy Crunch & Go oraz słone przekąski – orzeszki, pistacje i nerkowce. MOL ma też własną palarnię kawy na Węgrzech, która zaopatruje wszystkie rynki grupy.
– To produkt, który stał się jednym z filarów Fresh Cornera – akcentuje Piotr Belniak.
W segmencie motoryzacyjnym MOL rozwija linie olejów silnikowych oraz płynów eksploatacyjnych i do spryskiwaczy. Udział marek własnych w sprzedaży systematycznie rośnie.
Zeszły rok pod znakiem strat, a bieżący – integracji sieci
Firma tłumaczy pogorszenie rezultatów trwającymi zmianami organizacyjnymi i właścicielskimi oraz wciąż budowaną rozpoznawalnością marki MOL na polskim rynku (firma przejęła część stacji Lotosu w grudniu 2022 r.). Wpływ na wyniki miały również czynniki zewnętrzne, w tym zawirowania geopolityczne i zmienność cen paliw.
We wrześniu 2025 r. MOL Polska sfinalizował przejęcie spółki Slovnaft Polska. Dzięki tej transakcji sieć powiększyła się o prawie 90 stacji.
– Dzięki połączeniu obu struktur umocniliśmy pozycję na rynku i przygotowaliśmy grunt pod dalszy rozwój – zaznacza dyrektor ds. handlu detalicznego MOL Polska.
Przejęte stacje wciąż funkcjonują pod marką Slovnaft Partner, jednak rozpoczął się już proces rebrandingu na MOL Partner. Pierwsza stacja w nowym formacie już działa, a kolejne pojawią się w 2026 r.
Branża pod presją zakazu sprzedaży alkoholu
Choć MOL stawia dziś na rozwój gastronomii i sprzedaży produktów innych niż paliwa, problemem może okazać się projekt, nad którym pracuje rząd, a który przewiduje całkowite wycofanie napojów alkoholowych ze sprzedaży detalicznej na stacjach. Pomysł budzi sprzeciw większości operatorów.
– To sytuacja trudna i, szczerze mówiąc, niezrozumiała. W pełni popieramy działania na rzecz zdrowia publicznego i ograniczania nadużywania alkoholu, ale trudno dostrzec, w jaki sposób zakaz sprzedaży na stacjach miałby realnie poprawić sytuację – mówi Piotr Belniak.
Według branży paliwowej sprzedaż alkoholu na stacjach odpowiada za zaledwie 2 proc. całego rynku, więc efekt regulacji byłby symboliczny, a skutki odwrotne od zamierzonych.
– Nowoczesne stacje to dziś bezpieczne miejsca, z pełnym monitoringiem i przeszkolonym personelem, który weryfikuje wiek kupujących. Zakaz nie zmniejszy konsumpcji, a jedynie przeniesie sprzedaż do mniejszych sklepów, gdzie poziom kontroli jest niższy – podkreśla dyrektor ds. handlu detalicznego MOL Polska.
Menedżer wskazuje, że MOL, podobnie jak cała branża zrzeszona w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, apeluje o rezygnację z tego rozwiązania, argumentując, że nie rozwiąże ono żadnego realnego problemu, a może doprowadzić do perturbacji w funkcjonowaniu całego rynku.
Sprzedaż usług gastronomicznych na stacjach paliw liczona jest już w miliardach złotych i – jak wskazują dane PMR Market Experts – stanowi obecnie około 6 proc. wartości całego rynku HoReCa w Polsce. Według naszych prognoz w nadchodzących latach stacje paliw utrzymają silną pozycję w segmencie gastronomii, notując wzrost zbliżony do średniej rynkowej.
Z badania PMR wśród konsumentów HoReCa wynika, że niemal dziewięciu na dziesięciu respondentów korzysta – w różnym stopniu – z oferty gastronomicznej stacji paliw, a co szósty robi to często lub bardzo często. Stacje mają szczególnie mocną pozycję w segmencie dań na wynos. To właśnie one są najczęściej wskazywanym miejscem zakupu hot dogów – nawet przed sklepami spożywczymi – oraz kawy na wynos, wyprzedzając pod tym względem kawiarnie.
O sile stacji paliw w gastronomii najlepiej świadczy to, że według danych PMR Market Experts Orlen ze swoim konceptem Stop Cafe znajduje się w czołówce największych graczy na rynku HoReCa w Polsce pod względem wartości sprzedaży usług gastronomicznych i jest absolutnym liderem,jeśli chodzi o liczbę placówek. Warto też wymienić m.in. BP, Shell, Moya, Circle K oraz MOL.
Grupa MOL zarządza siecią prawie 2400 stacji paliw w 10 krajach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej. Polska jest najbardziej wysuniętym na północ krajem w portfolio operatora. Poza nią koncern obecny jest w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii, Rumunii, Chorwacji, Serbii, Czarnogórze oraz Bośni i Hercegowinie.
