Kompleksowy remont albo pieniądze - firma assistance chce wypracować na ranku nieruchomości taki standard likwidacji szkód jak w przypadku samochodów. Pomoże jej w tym świeżo przejęta sieć fachowców.
Grupa Mondial Assistance to jedna z największych w Polsce firm świadczących usługi pomocowe we współpracy m.in. z ubezpieczycielami, bankami i biurami podróży. Po około roku starań w końcu przejęła Fachmistrza ― sieć fachowców domowych świadczących bardzo szeroki zakres usług. Wartości transakcji nie ujawniono.
Dzięki akwizycji Mondial Assistance rozszerzy zakres usług pomocowych zapakowanych w polisy i podniesie standard likwidacji szkód w ramach ubezpieczeń nieruchomości. Kierujący spółką Piotr Ruszowski zapewnia, że w tym segmencie jego firma jako jedyna na rynku usług assistance jest w stanie obsłużyć poszkodowanego od „a” do „z” własnymi siłami, jednocześnie dając wybór: wypłata odszkodowania albo naprawa.
― Jeśli jeden podmiot będzie zajmował się całym procesem likwidacji od początku do końca, łatwiej będzie osiągnąć wysoki poziom satysfakcji klientów. Outsourcing tego elementu usługi ubezpieczeniowej przyniesie towarzystwom wiele korzyści ― uważa Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance, uzasadniając akwizycję.
Tylu klientów ma Mondial Assistance.
Inwestycja w Fachmistrza ma solidne podstawy. Polacy docenili assistance. Z badań przeprowadzonych przez IPSOS na zlecenie Mondial Assistance wynika, że w ubiegłym roku z usług pomocowych skorzystało ponad 3 mln osób, czyli trzy razy więcej niż dziesięć lat temu. Jednocześnie rosła też świadomość społeczeństwa co do zakresu oferty dostępnej na rynku ― ponad połowa Polaków obecnie kojarzy assistance z czymś więcej niż pomocą drogową.
Remont zamiast odszkodowania
Mondial dąży do tego, aby w ubezpieczeniach nieruchomości wprowadzić standard zbliżony do obowiązującego na rynku polis komunikacyjnych. Powypadkowy samochód trafia do warsztatu w ramach tzw. serwisu bezgotówkowego albo klient bierze odszkodowanie i naprawia auto na własną rękę. Firma liczy, że polisą z opcją kompleksowej naprawy mieszkania, domu lub lokalu użytkowego zainteresuje nie tylko Kowalskiego, ale również drobnych przedsiębiorców ― głównie przedstawicieli wolnych zawodów, którym powinno zależeć na jak najszybszym wyremontowaniu biura po pożarze czy zalaniu. Przedstawiciele Mondiala liczą również na wynajmujących mieszkania. Oczekiwania opierają na obserwacjach.
Liczba osób, które wybierają święty spokój zamiast pieniędzy stale rośnie ― twierdzi Mondial Assistance. Podobne obserwacje w tym zakresie poczynił też Fechmistrz, którego sieć o ogólnopolskim zasięgu liczy ponad 500 ekip remontowych (współpracujących głównie w modelu B2B).
― Zbudowaliśmy pozycję rynkową na tym, że trudno jest samodzielnie znaleźć fachowców gwarantujących wysoką jakość usługi, terminowość i solidność. Każdy, kto przeprowadzał remont wie, jakim wyzwaniem jest znalezienie i zakontraktowanie rzetelnych fachowców, nie wspominając o koordynacji wielu ekip różnych specjalności ― mówi Agnieszka Nurska-Kaczor, dyrektor zarządzająca w Fachmistrzu.

Rynkowe hity
Najpopularniejsze narzędzia pomocowe opakowane w polisę to dające dostęp do usług m.in. usług holownika, hydraulika i szklarza. Przydają się w przypadku drobnych zniszczeń lub awarii. Obecnie to standard dodawany do ubezpieczenia komunikacyjnego lub mieszkaniowego. Na popularności zyskują usługi informatyczne oraz psychologiczne w obszarze przeciwdziałania przemocy i nienawiści wobec dzieci w sieci, a także serwis rowerowy, opieka nad dziećmi i zwierzętami itd. Coraz częściej usługi te są sprzedawane jako niezależny produkt.
Bardzo trudno precyzyjnie oszacować, która z firm assistance jest największa w Polsce, np. pod względem liczby świadczeń zrealizowanych w ciągu roku. Pod względem liczby obsługiwanych spraw palmę pierwszeństwa dzierży PZU Pomoc, ale działa tylko na rzecz własnej grupy ubezpieczeniowej, która nie ma sobie równych nad Wisłą. Ponadto lider ubezpieczeniowy współpracuje z zewnętrznymi firmami assistance, które świadczą usługi na rynku. Na tym polu o tytuł lidera na rodzimym podwórku ściga się dwóch graczy: Mondial Assistance (należący do niemieckiej grupy Allianz) oraz Europ Assistance (będący częścią włoskiego Generali). W tej branży oprócz wymienionych graczy działają też: Global Assistance (część austriackiej grupy ubezpieczeniowej VIG), która planuje dynamiczny rozwój, a także ARC Europe (dawniej Starter24), ISONcare (dawniej April Polska), PZM, AXA Assistance i WTW Services (grupa Willis Towers Watson).
Przejęcia Fechmistrza przez Mondial Assistance to dobry ruch. Żeby świadczyć usługi pomocy domowej w szerszym zakresie niż obecnie, firma assistance potrzebuje sieci fachowców dobrze zorganizowanej pod kątem mocy przerobowych oraz kosztów. Dzięki tej akwizycji Mondial ma szansę poprawić efektywność biznesową. Ponadto, może wypracować standard obsługi klientów, o co trudno, gdy polega się na współpracy z lokalnymi złotymi rączkami na telefon. Zarówno rynek mechaników samochodowych, jak i innego typu fachowców, jest bardzo rozdrobniony. Zorganizowane sieci nie są wcale takie powszechne, jak mogłoby się wydawać.